Találtam egy ilyet, sokaknak jól jöhet:
Fékfolyadékok
Írta Kenneth Streeter,
Mike Burdick, Shane Ingate, Chris Kantarjiev és számos egyéb forrás felhasználásával.
Megj: A cikk eredetileg Triumph-ok számára a megfelelő fékfolyadék kiválasztását célozza, de a különböző fékolyadék típusok összehasonlításához is jó.
DOT3
Hagyományos fékfolyadékok, régebbi, kisebb teljesítményű dobfékekkel szerelt autókhoz
Előnyei:
o A DOT3-as fékfolyadékok olcsók és sok helyen kaphatók (benzinkutak, aoutóalkatrész boltok)
Hátrányai:
o természetes gumiból készült alaktrészeket roncsolja.
o Rongálja a fényezést!
o Gyorsan megköti a vizet. Ha egyszer kinyitouuk egy DOT3-as fékfolyadékot, javasolt 1 héten belül felhasználni.
o Mivel megköti a vizet, elősegíti a fékalkatrészek korrózióját.
DOT4
A DOT4-es fékfolyadékok használata javasolt "hagyományos", tárcsafékkel szerelt gépkocsikhoz, amennyiben a gyártó nem írja elő magasabb vagy más osztályba tartozó fékfolyadék használatát.
Előnyei:
o A legtöbb benzinkútnál és alaktrészoltban kapható
o Kevésbé köti meg a vizet mint a DOT3-as
o Magasabb a forráspontja, mint a DOT3-as fékfolyadéknak
Hátrányai:
o A DOT4-es fékfolyadék is károsítja a fényezést!
o Valamivel drágább mint a DOT3-as folyadék
o Mivel a DOT4-es fékfolyadék is megköti a vizet, így ez is elősegíti a fékrendzer korrózióját.
DOT5
A DOT5-ös fékfolyadékokat szokták még szilikon alapú fékfolyadékoknak is nevezni.
Elönyei:
o A DOT5-ös fékfolyadékok nem károsítják a fényezést
o Nem köti meg a vizet
o Nem károsítja a gumi alaktrászeket
Hátrányai:
o A DOT5-ös fékfolyadékok NEM_KEVERHETŐ glikol alapú fékfolyadékkal(DOT3, 4, 5.1) A legeygszerűnn, ha a _teljes_ hidraulikus rendszert 0-ról újraépítjük.o A korai DOT5-ös fékfolyadékok károsították a gumi alkatrészeket, mert nem volt megfelelő az összetételük. Ezt már javították.
o A DOT5 nem köti meg a nedvességet, a piszok és egyéb szennyeződések lokális problémát okozhatnak
o Fontos a korrekt légtelenítés (Megj: szerintem a többinél is az)
o A DOT5 enyhén összenyomható, ez kissé puha fékpedált eredményezhet
o Jóval drágább mint a DOT4 és kevesebb helyen kapható
DOT5.1
A DOT5.1 relatíve új fékflyadék. A számozás alapján úgy tűnhet, hogy ez módosított DOT5-ös fékfolyadék, de nem. A DOT3 és 4 glikol alapúak a DOT5 _nem_glikol alapú. DOT4.1 -nek vagy DOT6 -nak talán szerencsésebb lenen nevezni, mert ez is glikol alapú mint a DOT3 és a DOT4. náhény gyártó szuper DOT4-nek is nevezi.
Előnyei:
o DOT5.1 magasabb forráspontja van mint a DOT3-as vagy 4-es fékfolyadékoknak szárazon é vizesen egyaránt. A száraz forráspontja (kb 275 °C) majdnem olyan magas mint a versenycélokra ejlesztett fékfolyadékoknak (kb 300 °C) és az 5.1 nedeves forráspontja (kb 175~200 °C)jóval magasbb mint a verseny fékfolyadékok nedves forráspontja (kb 145 °C).
o Nem kérosítja a gumi alkatrészeket
Hátrányai:
o DOT5.1 folyadékok glikol alapúak és megkötik a vizet
o DOT5.1 folyadékok a DOT3-hoz és 4-hez hasonlóan károsítják a fényezést
o nehéz találni, csak nagyobb alkatrészboltokban kapható
o Drágább mint a DOT3 vagy DOT4
Általános javaslatok:
1. Ha nincs semmi baja a fékrendszernek csak emiatt az írás miatt ne fogjunk hozzá fékfolyadékot cserélni. A régi tömítések esetleg megadják magukat.
2. Néhány évente a fékfolyadékot célszerű lecserélni függetlenül attól, hogy milyen fékfolyadékot használunk. Így a szennyeződéseket is eltávolíthatjuk a fékrendszerből.
3. DOT3 régebi autókban javaslolt max. a hsaználtata vagy ott sem. esetleg a Zsiguli kuplungjához..
5. DOT4 használata javasolt DOT3 helyett. Eléggé kellemetlen lesz egy hegymenet végén a felforralt fékfolyadékkal lassulásra bírni a kocsit. _NEM_FOG_MENNI!!! A felforrt fékfolyadékban levegőbubrékok keletkeznek. Fellevegősödik a fékrendszer. A fékpedál érzésre olyan lesz, mintha gumilabdát taposnánk és nem fog az autó lassulni.
6. A DOT5 jó választás hétégi autók vagy bemutató autók számára, nem károsítja a fényezész, nem köti meg a vizet, viszont ez utóbbi miatt a fékrendszerbe esetleg bekerülő víz összegyűlik egyhelyen és ott fog korróziót és egyéb csúnyaságokat okozni.
8. A DOT5 nem igazán javasolt verseny célú felhasználásra a fentebb írt összenyomhatóság miatt és légteleníteni is nehezebb.
9. Ha fékfolyadéktípust váltunk, minimum a teljes fékrendszert javasolt átöblíteni, de a legjobb az összes tömítés cseréje volna
Kiegészítés:
1. A Motul Racing semmi mással (!!!) nem keverhető, függetlenül, hogy milyen DOT száma van és hogy ki a gyártó. Még más Motul fékolajokkal sem! (A probléma előfordulási valószínűségét csökkenti, hogy ez egy eléggé nehezen beszerezhető versenyolaj.)
2. Ugyan szerepel benne, de kiemelten fontos: a DOT5 semmilyen más DOT számú olajjal nem keverhető, csak DOT 5-el! Ezért ne vegyünk DOT5-ös olajat, csak 5.1-est! Ennek meg az a magyarázata, hogy ha a szerelő jószándékkal utántölt a fékolajtartályunkba egy jó kis polcról leemelt DOT3 olajat, akkor azt a DOT5.1 szinte meg sem érzi, de ha DOT5 van a gépben, akkor az azonnal "grízes" lesz.
Tanulság: ha jó fékfolyadékot akarunk venni, akkor DOT4 vagy DOT5.1. A DOT4 minőség bőven jó utcára!
A versenygépben Lucas gyártmányú DOT5.1 olajat használok, az ára is (a többi 5.1 olajhoz képest) jó.
Forrás:
itt