Az ember valóban akkor erőlködik a legjobban, ha nagy erőt fejt ki lassan, vagy netán csak a kezét kell tartania pár percig oldalra. Attól ez egy kanalas gépnek nem feltétlen kihívás. A kormányzós példa az rendben lenne, de csak annyi köze van a haladáshoz, hogy aközben könnyebb a kereket elfordítani a gumi deformációja miatt.
Az alacsony fordulatszám azért fontos, mert városi viszonylatban maga a motor üres fogatása sokszor több energiát emészt fel mint a kasztni mozgatása, ennek az energiaigénye pedig nagyjából arányos a fordulatszámmal, meg persze a köbcentivel is, de azzal nem biztos hogy lineárisan.
Egy motor akkor dolgozik jó hatásfokkal, ha egy kissé meg van erőltetve, úgy a fordulaton elérhető max nyomaték 75%-án (ez bovdenes aútónál nem 75%-os gázállás, hanem fordulattól függően lehet 1/3-ad gáz is!), e fölött hívhatjuk erőlködésnek, de a többletfogyasztás nem jelentős, kettőt visszakapcsolva és a motort mondjuk 50%-on használva többet fogyaszt. (A karburátoros motoroknál ugyan más volt a helyzet, de ezen már túlhaladtunk.) Ez a vezetőnek ugyan kellemetlen, mert nem tudja fokozni a gyorsulást szükség esetén, esetleg gyengének érzi az autóját, de ez nem jelenti azt hogy a dolog gazdaságtalan, vagy mechanikailag gyilkolná a motort.
Autópályán, ha az ember nem veszi észre, hogy már közel teljes gázon van 5.-ben egy emelkedőn akkor egy 4. valóban gazdaságosabb választás, de a különbség nem egetverő. 6. helyett egy 5. még inkább gazdaságos. Nem tudom erre bejelez-e a váltásjelző segéd? Persze a legnagyobb durranás az emelkedő után üresben legurulni, 500m gurulásra simán reagál az átlagfogyasztás mérő akár 50-100 km megtétele után is.
Ugyan nem Avensisem van, de egyszer prógálgattam a push&glide technikát egy 2005-ös szedánon és megdöbbentően sokat gurul az autó lendületből. 100-ról elgurul kb. 2 km-t 16-os papucsokon, egészen elképesztő lég és gördülési ellenállása van a tömegéhez képest, pedig nem számít nehéz autónak. Ha a yarist üresbe teszem ott érezni hogy fogja a szél és nem unom halálra magam mire megáll
A pontos különbséget sajnos nem tudom mivel itt nincs sem forgalommentes, sem sík út.
Régen ültetek biciklin.
Ha lassan haladsz, automatikusan nagyobb hátsó fogaskerékre (azaz alacsonyabb sebfokozatba) teszed a láncot, mert különben erőlködni fogsz. Attól, hogy mi nem fáradunk, az autó még erőlködik. Épp úgy, mint az egyhelyben kormányzás is erőlteti a kormányművet, hiába nem érezzük a szervós rásegítés miatt.