Nem vagyok közgazdész de azt hallni, hogy a benzin világpiaci ára már a harmadára csökkent. És mégis még mindig 230-240 ft-ot fizetünk érte. Holott 100-120-at kéne. Ez most akkor hogy jön ki ? A forint számottevően nem gyengült mert emlékeim szerint 250-260 körül mozog már évek óta .
Úgy, hogy a bruttó üzemanyagárban nagyobb arányt képvisel az adó, mint az üzemanyag nettó ára...
Hát tényleg nem vagy egy közgazdász...
Egyrészt a forint is változik, volt idő, - nem is kevés - amikor 240 körül, vagy alatta mozgott az árfolyama, ez a mai 266-hoz képest azért 10% körüli eltérés. Ez nem nagyon sok, de egyáltalán nem kevés.
Azt is tisztázni kell, hogy nyersolajról beszélünk, vagy benzinről, ugyan hasonlóan mozog az áruk, ám a kettő nem ugyanaz.
De a fő ok az üzemanyagár szerkezete. Nem is az a probléma, hogy mekkora hányadot tesz ki ebből a tényleges üzemanyag, mert lehet akárhány százalékos az ÁFA, pont ugyanabban az arányban változik, mint az "alapanyag" ára; hanem hogy van az üzemanyagárba épített elég nagy részt kitevő fix összegű adó. Csak
hasraütés-szerűen mondok számokat, ha az üzemanyagárból a benzin tényleges ára 100 Ft, a fix adó mondjuk 80 Ft, amire jönnek még a százalékos adók, akkor ebben az esetben az általad kifizetett 240 Ft-ból jóval nagyobb részt tesz ki a fix összegű adó, mintha a benzinnek 200 Ft-os tényleges ára lenne, és te 340-ért vennéd.