Na várj. Rugalmasság alatt te általában azt szoktad érteni, amit a germán bibliák: 60-100 negyedikben, 80-120 ötödikben, ilyenek. Most piszkosul nincs időm, de majd utána fogok nézni a Fusion és a Corolla hasonló adatainak, aztán visszatérünk a kérdésre.
A 60-100 meg a 80-120 "csak" a jelenleg leginkább alkalmazott mérési szisztémák a rugalmasságra. De vannak más módszerek is, amelyek más sebesség-tartományokat fognak át. Sokféle akad. Pl. régebben divat volt 40-100-at mérni négyesben, vagy 80-140-et ötösben - stb, sok metódus van. Mint ahogy gyorsulásra is, bár a 0-100 a legelterjedtebb - de nyilván vannak más mérések is.
Hogy én mit értek rugalmasság alatt? Az autó gyorsító képességét egy adott sebesség-fokozaton belül - ennek a legtágabb határai nyilván átfedik a teljes használható fordulatszám-tartományt (szélsőséges példa: ötödikben mondjuk 50-től végsebességig), de a legéletszerűbb, engem legjobban érdeklő rész-tartománya azt a fordulatszám-tartományt fedi át, amiben a legtöbb átlagautós, a legtöbb átlagesetben közlekedik - konkrétan: valahol 2000 és 4000 között. De ezek természetesen nem merev határok, bár az esetek nagy többségét átfedik.
Egyébként a rugalmasság nem csúcsnyomaték, inkább mérési szisztéma, motorkarakterisztika és váltóáttétel kérdése. Az 1,4-es Corollák közül gyanítom, a benzines ötödikben jobb 50-70 és jobb 150-170 adatot fog produkálni, mint a dízel. Ha pedig valami jobban gyorsul, azaz maximális kihasználtság mellett jobban megy, akkor csak váltókezelés kérdése, hogy ezt ki akarod-e belőle hozni.
Igen, ez igaz. Ez utóbbit jellemzi, számszerűsíti a gyorsulási számadat. De ugye gyakran gyorsítunk úgy, hogy nem akarjuk kihozni a maximumot, nem akarunk maximális kihasználtságot - pl. mert pénzbe kerül; ahogy már írtam, jellemzően nyilván nem egyesben gyorsítunk 40-ről 60-ra (hanem kettesben, hármasban, urambocsá négyesben) - ez utóbbit jellemzi, számszerűsíti a rugalmassági adat. Szerintem értjük egymást, és egyről beszélünk
...
Ami a két konkrét példát illeti: 50-ről 70-re, ötösben, minden bizonnyal a benzines nyerne. A dízel 65 alatt szub-turbó tartományban van ötösben, ergo igen gyengén gyorsít. 150-ről 170-re viszont, ebben ugyancsak majdnem biztos vagyok, a dízel lenne a nyerő. 170 fölött kezd meghalni, ott már lefelé hajlik a teljesítmény-görbéje is; de 150-ről még nagyon szépen megindul.
Egyébként meg kell hogy mondjam, örülök neki, hogy tudunk erről (is) normális hangnemben beszélgetni