Elárulod miért cserélitek le? Kinőttétek, vagy egyszerűen csak új autót szeretnétek? Tényleg kíváncsi vagyok rá, és azt is megértem, hogy x évente autót kell cserélni.
Nálunk is mondja néha a feleségem, hogy le kellene cserélni a Corollát, de mondtam neki, hogy teljesen felesleges. Gyakorlatilag a gyereket hordom vele bölcsibe, és dolgozni járok vele, illetve évente egyszer egy hosszabb külföldi út (nyaralás). Hosszabb utakra ott van az ő céges kocsija üzemanyagkártyával (nyaralni nem azzal megyünk, nem lehet külföldre vinni). Erre a célra szerintem teljesen felesleges pénzkidobás lenne egy 2-3 éves Mazda 3 (ez a kiszemelt utód).
A KIA cee'd_sw volt az első új autónk. Hitelre vettük. Hogy ne kelljen nagyon meghúzni a nadrágszíjat, eléggé kompromissuzumosan választott példány lett. Gyakorlatilag egy "L" (majdnem alap) modell volt, amibe utólag került bele ködlámpa és központi zár egy riasztó által. Jó volt az ára, mert majdnem 800ezerel adták olcsóbban a listaárnál, akkor ilyen 3,5M körül volt a maximális keret, amibe bele kellett férni, saját önerővel és a többi hitellel. Abban az időben Dacia Logan MPV vagy Duster jöhetett még szóba. Használtat nem vettünk mert nem volt a látókörünkben egyetlen egy megbízható példány se, és ebben az árfekvésben mindenképp hitelre volt szükség, használtra pedig magasabb is a kamat, így gyakorlatilag az új autó volt az egyetlen lehetőségünk.
Sajnos necces volt az átadás a Pappas autó által, többször vissza kellett menni dolgokért, pl. szőnyeg nélkül adták át, vonóhorog csati 11 pólusú lett a megbeszélt 9 helyett stb. Ilyen apróságok csak utólag derültek ki, hogy az "L" felszereltségben bár csak elől elektromosak az ablakok, az ablakemelő kapcsoló nem automata (azaz nincs irányonként két állása, mint a Toyotánál) - csak azokban a modellekben, ahol hátul is elektromos az ablak. Aztán kispórolták pl. a hátsó ajtók fölötti belső kapaszkodókat is - ezeket utólag bontóból pótoltam. Mint ahogyan a műszerfal fényerejét szabályzó gombot is. Nem mondom hogy lehúztak vele - mert baromi jó árban vettünk egy qrva tágas és kényelmes kombit, csak az ember szájíze ezek után már más volt. Az utólag beszerelt ködlámpa egy gányolás volt egyik márkaszerviz részéről, meg a riasztó beszerelés módja is - mondom én mint villamosmérnök, ha én kellett volna csinálnom, tuti szebb lett volna. Működni működik, csak nem szeretem - szakmailag - ahogyan megoldotta a "szaki". Többet az életbe nem szeretnék így belenyúlni egy vadonat új autó konstrukciójába, ez a műszakilag barbárságnak felel meg.
Valahogy aztán végigkísért ez a folyamatos kompromisszumérzet az évek során, akár hányszor útnak indultunk vele. De vállaltuk, mert mindig azt a szemléletet követjük, hogy addig nyújtózunk, ameddig a takarónk elér - így nem is volt ezzel amúgy különösebb baj. Időközben, idén nyáron sikerült előtörleszteni a hitel hátralévő részét, így most tehermentes az autó.
Úgy objektíve megítélve az autót azt mondom hogy eléggé minőségi, átlagon felüli mindenképp. Jó a kinézete is, nem tűnik elavultnak a dizájnja sem. Ülése baromi kényelmes (a Yaris-ban szakad le a hátam fél óra után). Csomagtartója óriási (kategóriájában a legnagyobb volt annak idején). Motorjával se volt soha baj. Idén nyáron kezdett csúszni a kuplung egy picit, ezt javítják most garanciában. Az 1.4-es motorja ha egyedül vezettem meglepően fürgén mozgatta a kombi katsznit a városban is, amikor családdal megpakolva mentünk nyilván megérezte, de a 140-150-es tempó a pályán sosem volt probléma. Vonóhoroggal nem sokat vontattunk, de amikor kellett, akkor baromi jól jött. Lesz a Verso-n is.
Becsülettel megszolgált és sose hagyott cserben, és biztos vagyok benne, hogy az új tulaja is nagyon fog örülni neki - egy igazi kincset fog majd ki vele.
Most van lehetőségünk hasonló pénzügyi konstrukcióban előre lépni egyet. Havonta kb. ugyanannyiért (jó, picivel többért) mint eddig átülhetünk egy Toyota Verso-ba, egészen komoly felszereltséggel, és nulla kompromisszummal részünkről. Most még ésszerű pénzért be tudják számítani a Kiát, és ez tud lenni az önerő, a futamidő végén pedig annyi maradványérték marad, mint amennyit most is előtörlesztettünk az előző autón.
Mostanában 5x annyit kell dolgozni mint 5 évvel ezelőtt, sokkal többet járunk autóval sokkal nagyobb távokat is mint 5 évvel ezelőtt, nyilván a Kiával is meg tehetnénk mint eddig is. Viszont a 0 kilométeres új autóban lesz most 7 légzsák és nem 2, lesz benne Safety Sense és rakat más biztonsági megoldás ami a cee'd_ben nem volt elérhető, tágasabb és kényelmesebb lesz az utazás a családnak is - ez minőségi támogatást ad abban, hogy a munkát még jobban és még biztonságosabban el tudjuk végezni. Két gyerek apjaként, családfenntartóként nem gondolom, hogy csak a rabszolga munka jár nekünk. Gyakorlatilag tényleg az van, hogy 5 éven át törlesztettük a hitelt - erre berendezkedtünk és hozzászoktunk - miért ne mehetne ez ugyanígy tovább, csak cserébe, egy jobb autóban utazva?
A Kián 7 év garancia van - nem sok hibája volt de mindet vita nélkül fedezte, ebből van még 2 év hátra. Most a Verso-n 5 év lesz, de egy Toyotától nem félek.
Nekem a garancia nagyonis számít, mert az autók javításához nem értek, "megbízható autószerelő ismerősöm" azóta sincs, a nyugodt élet része az is, hogy a mindennapi munkát segítő eszköz folyamatos és üzembiztos rendelkezésre állásáért nem kell aggódni.
Hozzá teszem - a váltás gondolatával nyár óta kacérkodunk, de konkrét lépéseket egyáltalán nem tettünk - viszonylag hirtelen dőlt el minden, de így szép az élet, ha zajlik.