Nos, még olyan gyertyát nem láttam, ahol az előírt csereperiódus végén ugyanakkora lett volna a szikraköz, mint új korában, de ha van, akkor oké, ahogy írtam, megfelelő szikraköz mellett is tönkremehet a trafó ( vagy más, nagyfeszültséget generáló egység, pl. sokszorozó). Sajnos új gyertya is lehet hamar rossz, átüt valahol pár ezer km után, és terheli a meghajtását. Motoros időszakból van olyan élményem, hogy új gyertyával szikra sem volt, ez persze szélsőség, de volt.
Nyilván a szikraköz növekedésről nincs visszacsatolás, de a jelenség attól még fennáll. Miért? Mert pl. ha egy közeg átütési szilárdsága mondjuk 10000 V/cm, akkor 2cm átütéséhez már 20000 V kell, stb. Amit én leírtam, annak egyik cikk sem mond ellent szerintem.
Én továbbra sem fogom senkinek sem azt javasolni, hogy ne cseréljen gyertyát időben, mert úgysem kopnak az új gyertyák, az újabb nagyfeszültségű elemeknek meg már nem árt, ha kopnának is. Azért, mert szerintem ez nem igaz. De inkább legyen igazatok, és bár lenne igaz, mert akkor senkinek sem lesz emiatt problémája.
Másik topicban írtam ezt:
Apám kb 6 éves Ignisében cseréltük a gyári NGK gyertyákat, amik szintén 100 ezer km cserére vannak. Azokban nem volt 50 ezer és mind tropa volt, átfújtak keményen. Szikraközt nem mértem, de nagyobbnak láttam az újaknál. Erről megpróbálok megbízható infót beszerezni. Csere után megtáltosodott a kocsi. Rövidtávon használja, és a sok felmelegedés-kihűlés ciklus is terheli a gyertyákat, tehát a használat jellege sem mindegy.
TtkRN2
Nem vitatkozok, csak együtt gondolkozom.
Én sem azt mondom, hogy soha nem kell cserélni gyertyát.
Csak nem gondolom azt, hogy a trafó a gyertya kopásától romlik el.
Én inkább a megtett kilométereket okolom.
Szerintem a trafók ugyanúgy elkopnak, mint a gyertyák, csak több km kell hozzá. Nekem 400e km kellett az első trafó cseréléshez. A jó minőségű trafó ismét több, mint kétszázezer km-ig volt jó (nekem a Bremi bejött). Később már nem kaptam ezt a márkát, és vettem olyat is, ami csak pár tízezer km-ig szolgált...
Én az iridiumos gyertyáknál nem láttam olyan mértékű kopást, mint a régebbieknél. Lehet, hogy ezért merték kitolni (pl. a mostani autómnál 120e km-ig) az előírt csereperiódust.