Van egy csúnya prekoncepcióm a dízelesek kapcsán, amire az itteni dízel topc csak ráerősített. Sokszor meg van véve a korosodó dízel, ami mert keveset fogyaszt, de nem akarják elfogadni, hogy az alacsony fogyasztás mellett nagy számlák vannak a mérleg másik serpenyőjében. Azt kérdezted hogy merre indulj. Evidensen egy diagnosztikára felkészült műhely irányába. Toyoteam, NovothTibi, Deltamark, ToyotaMayer például, de biztos vannak felkészült műhelyek rajtuk kívül is. Tudunk találgatni, de ezek a dízeles nyavalyák sokrétűek. Jót csak a diagnosztika fog tudni mondani, némi készpénzért cserébe. És simán lehet, hogy a javítás többe fog kerülni, mint amennyivel a benzines többet fogyaszt el 95-ösből. Hát ezért tréfálkoznak -kicsit megkönnyebbülten, hogy őket ez már nem érinti- az exdízelesek.
A prekoncepció nagyon nem frankó. Amit itt a srácnak irkáltatok egész egyszerűen kicsit méltatlan az egész fórumra nézve. Egyetértek a korábbi hozzászólóval, hogy a túlbuzgó fórumfirkátorok mindenhez szeretnek hozzászólni, ahhoz is amihez nem kéne, csak azért, hogy hozzászólhassanak.
Egyből is lehetett volna azzal kezdeni, hogy
"Azt kérdezted hogy merre indulj. Evidensen egy diagnosztikára felkészült műhely irányába. Toyoteam, NovothTibi, Deltamark, ToyotaMayer például, de biztos vannak felkészült műhelyek rajtuk kívül is. Tudunk találgatni, de ezek a dízeles nyavalyák sokrétűek."
és nem érződött volna ez a lenéző ***óócsójánosokminekkérdeznek...
Nekem is korosodó dízelem van? Igen.
Volt már költséges problémám a korosodó dízelségből fakadóan? Igen, kb. 250-300.000 Ft nagyságrendben.
Megérte-e a dízelt venni a benzines helyett? 50.000 km után, az általam tervezett használati félidőben nagyjából egálban van a számla.
Én előre így kalkuláltam: összesen 100.000 tervezett kilométer kb. 8 év alatt.
Nagyjából 1,5 l/100 fogyasztás különbség. Az összesen 1.500 liter megtakarított üzemanyag.
Az üa. költség különbsége jelen üa. árakon nagyságrendileg 500-550.000 Ft.
(Én még 4 éve, amikor az autót vettem nem 330-350Ft körüli üzemanyagárral kalkuláltam, hanem a 8 éves átlagra az akkori 400 körüli helyett 450-500 Ft-tal, ami akkor 700-750.000 Ft-ra tette a üa. költség különbségét. Ezt benéztem, mert nem drágább lett az üa., hanem olcsóbb... Cserébe a dízelolaj számláját sokan el tudják számolni. Bár ez már ingoványos...)
Egyéb normál karbantartási pluszköltségek a dízel oldalon a benzineshez képest: (gázolajszűrő, több olaj, nagyobb olajszűrő, egy komplett vezérlés cseréje, drágább, nagyobb, hamarabb kimúló akku, izzítás cuccai): mindösszesen felfelé kerekítve 200.000 Ft.
Szóval terveztem 700-750.000 üa. ktg. megtakarítást az egyik oldalon, kb. fix 200.000 Ft többletkiadást a másik oldalon, tehát maradt 500-550.000 Ft drága dízeles problémák fedezésére, ha előjönnek.
Kicsit utánamentem a dolgoknak:
- az autómban nem sokkal a vásárlásom előtt került új kettőstömegű lendkerék. Ez nem rossz, csak az alkatrész ára 150-200.000 Ft.
- injektorok 75.000 Ft + Áfa/db áron gyári új, 50.000 Ft + Áfa/db áron felújítás, ha szükséges
- turbó felújítása, ha nem jártad le tropára, hanem figyelsz rá és észleled, ha gond van: 100.000 Ft alatt/környéke.
- nagynyomású szivattyú felújítható: 100.000 Ft alatt/környéke.
- nagynyomású szivattyú SCV szelepek: 60-70.000 Ft, ha cserélni kell, de időnként UH tisztítással az élettartamuk jelentősen növelhető.
Úgy terveztem, hogy ha minden bejön, akkor is kb. egálban leszek a benzinessel esetleg, kisebb mínuszban, de ne feledjük ez a worst case scenario ésebben az esetben az összes kritikus alkatrész új az autóban!!
Minden egyéb esetben pozitív lehet a szaldó a használati időszak végén.
Ettől függetlenül mivel az üa. árak lefelé mozdultak el, a megtérülést kicsit elbaxódott, de még rosszabbul éppen nem járok.
Az üzemanyagon megtakarított pénzt nem kötöm el, gyúlik. Ha gond van, akkor abból fizetem vagy megelőlegezem. Szóval nem ér váratlanul egy-egy dízeles gond. Erre fel lehet készülni, lehet rá számítani.
Jé, ilyen is van? Van bizony!
Ezekkel a dízeles nyűgökkel nyugodtan párba lehet állítani a másik fronton jelentkező olajevéses problémát. Nekem csak a biztosan olajproblémákkal küzdő (T22 facelift) 1.6 - 1.8 VVT-i sorozatból volt szerencsém válogatni. Ott ha nincs igazolt papírod a gyári motorcserérő, számla egy privát műhelyes felújításról, vagy csak az új gyűrűszettről legalább, akkor garantálható volt, hogy vagy már vásárláskr is eszi, vagy nem olyan soká enni fogja az olajat. Ha szerencsétlenül belenyúlok egy olyan példányban, ami rendszeresen megkapattak alacsony olajszinttel, akkor még a sima gyűrűzéses mutatvány 100+ ezer forintos költsége is gyorsan megszorzódik egy 1,5-3-as számmal. Nem beszélve a nem is olyan ritkán (főleg az olajevés miatt) előforduló katalizátorproblémákról, ami szntén nem az 50.000 Ft-os tételek egyike.
Semmi sem fekete vagy fehér, ezt mindenkinek be kell látnia. Lehet, hogy problémák bekövetkezésének valószínűségében van különbség, de a megtérülés számításakor ezekkel is muszáj számolni.
Amikor idejön egy tök új user, hogy most vette a Toyotáját, mert az sose el nem romlik, ezt hallotta és láss csodát a benzinkúton inkább olajat kell bele tankolni benzin helyett, akkor viszont jönnek a felújításon már átesett fórumtársak és szépen, kedvesen, nem bunkón, elmondják, hogy mi mennyi, hol, kinél érdemes, mire kell figyelni, mire lehet számítani. Ekkor valahogy hiányoznak a bontós és hasonló színvonalú megjegyzések.
Kettős mérce?
Egy szónak is száz a vége:
Legyen béke benzines és dízeles tulaj között. Egyik sem hülyébb (okosabb) a másiknál, tegyük félre ezt a szemellenzőt és legyen ez itt egy normális fórum, ahol nem elijesztjük az újabb kérdezőket, hanem érdemben próbálunk hozzászólni. Akinek ez nem megy, az, legyen szíves, ebben az esetben maradjon olvasó és majd szóljon hozzá akkor, ha építő jelleggel tud.
Elnézést, hogy ilyen hosszú lett, kioktató semmiképpen nem akartam lenni és megbántani sem akartam senkit. Remélem sikerült.
Üdv:
BF