Nem tudom, mi lehet a magyarázata ennek - de ezek az adatok tényleg nem állnak össze.
Exemnek öt évig volt 1.4 dízel E12-es Corija; ezalatt 90 ezret tett bele. Az autót Balaton-parti kisvárosban és környékén használta jellemzően. Teljesen átlagos stílusban vezetett. Így lett az összesített átlagfogyasztása 5.5 liter. Ami teljesen egybevág a Sprites 5.4-el. Nem tudom, miféle városi forgalom az, amiben a te E15 szedánod még az 5.5-öt sem eszi meg - de hogy ha ott mennél saját magad mögött mondjuk egy 1.6 benzin Astrával, akkor az sem enne többet 7.5-nél, az tuti.
Én is tudtam úgy autózni a 2.0 Avensissel, BP belterületén, hogy 7.8 lett az átlagfogyasztás (Pécsett sosem megy le 9.0 alá). Ezért kell nagyon óvatosan bánni a mások által megadott "városi" fogyasztásokkal, mert ezen a téren tud a legnagyobb lenni a szórás.
Mindenféle bántás nélkül mondom, de ez a motor ennél többre (kevesebbre) is képes. Meg kell tanulni vezetni, és a legoptimálisabb fogyasztás nem a leglogikusabb módon jön ki.
Én leginkább ezen az útvonalon használom:
https://maps.google.hu/Ennek, és a környéken mászkálós 2-3km-es bevásárló, rokonlátogatós utak átlaga 5l. Ez kb 10e km tapasztalata.
Főúton, vidékre kb 4.5-8.
Csak Bp, ráadásul konkrétan Pest-Buda között közlekedve 5.5l.
Ahogy én használom: nem hagyom 1800 alá esni a fordulatot, max akkor, ha tudom hogy jóelőre nem kell se lassítani, se gyorsítani. Ha gyorsítok, azt kis gázállással teszem, de elforgatom tovább (2600-700), így váltás után is megmarad a turbónyomás, nem kell erőltetni a motort 1600-800-ról.
Ha látom hogy lassul a forgalom, visszaváltok, és motorfékkel, a fordulatot 1500 fölött tartva lassulok. Ha araszolós dugó van, akkor csak 3-4 autónyi szabad hely után indulok el. Nem araszolok előre 1-2 métereket. Illetve próbálok alapjáratról elindulni, szépen finoman.
Ezek mellett nem vagyok forgalmi akadály, simán tartható a forgalom ritmusa.
Illetve télre egy tipp: Amíg nem melegszik be a motor, kikapcsolva tartom a fűtést. Egyrészt így nem dúsítja magát halálra alapjáraton, hogy hamarabb melegedjen, másrészt hamarabb be is melegszik, és hamarabb fel is lehet fűteni az utasteret. Igaz ehhez kell 8-10km/10-12perc. Kb ugyanennyi idő kellene ha folyamatosan nyomatnám a fűtést, de akkor kb 5 perc után kapcsolja az első venti fokozatot, és kb csak lehel. Érdemi meleg úgy is csak 10p után jelentkezik. Ez kb 2-3 deci spórolás, gyakorlatilag a semmin.
Illetve amíg hideg a motor, próbálom 1600-2000 között tartani a fordulatszámot, véletlenül sem akarom a hideg olajjal kis fordulaton, nagy nyomatékkal terhelni a csapágyakat. Ezzel is hamarabb melegszik be. (nem csak a hűtővíz, hanem az olaj is!)
Illetve ami még ide kapcsolódik, egy turbódízelnek sokkal kisebb intervallumban változik a fogyasztása, mint egy benzinesnek. Ez köszönhető a teljesítmény leadás módjának, tehát az alacsony fordulaton ébredő nagy nyomatéknak. Tehát ha nyomod neki, akkor sem használsz merőben más fordulatszámokat, csak mélyebbre nyomod a pedált. Másfelől nézve, csak a befecskendezett mennyiséget változtatod, a gyakoriságot nem.
Ellenben egy benzinesnél az átlagosan használt fordulatszám tartománynak a duplája kell ahhoz, hogy kihasználd az erejét, és ez nagyobb befecskendezett mennyiség mellet, 2x annyi befecskendezést jelent. Így könnyebben belátható a
közel kétzeresére emelkedő fogyasztás.