Szavazás

Benzin vagy dízel?

Az autó benzinnel megy, a traktor és a busz dízellel
6 (14%)
A modern turbódízelek remek motorok, a benzinek megálltak a fejlõdésben
10 (23.3%)
Jók a common rail dízelek, de a modern feltöltõs benzinmotorokra várok igazán
6 (14%)
Semmi sem ér a hibridek nyomába; ha jó áron adnék õket, csak hibriddel közlekednék
12 (27.9%)
Öööö, bizonytalan vagyok/Több válasszal is egyetértek/Rosszak a kérdések
9 (20.9%)

Összes szavazó: 37

Szavazás lezárva: 2006.10.27 17:22:50

Szerző Téma: Benzin vs. dízel  (Megtekintve 363871 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #675 Dátum: 2011.04.15 00:19:58 »
Már qrva álmos vagyok, remélem, jól értem. Ugyanazt írja le, más megközelítésben, egy autóra vonatkoztatva...

Tegyél oda még egy, ugyanolyan autót. Ekkor Fy1=Fy2, Fw1=Fw2, ezeket nem kell figyelembe venni. F1 és F2 között a különbséget akkor jelenti _kizárólag_ az M1 és az M2 közötti különbség, ha n1=n2. Ha a fordulatok különböznek, akkor a vonóerő máris a fordulattól _és_ a nyomatéktól függ.

Nézd meg ezt, azon az oldalon, ahonnan az idézeted származik:



Világosan leolvasható róla, hogy a vonóerő a fordulatszámtól is függ, nem csak a nyomatéktól.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #676 Dátum: 2011.04.15 07:30:26 »
Abból a szempontból persze hogy függ, a fordulatszáma alapján a nyomatéknak más és más értéke van.
De gondolj bele az alábbi szituba. Állandó sebességgel haladsz, vagyis a motor fordulatszáma állandó, (egy adott terhelésen jár), az ott ébredő nyomaték és az ebből származó teljesítmény egyensúlyban van a lég- és gördülési ellenállással.
Gyorsítani akarsz, mit csinálsz? Odalépsz a gázpedálra, vagyis a motor terhelését növeled! Az első pillanatban a fordulatszám még ugyanaz, akkor mitől lesz nagyobb a motor teljesítménye? A leadott nyomatéktól! Vagyis a teljesítmény a nyomatékból és szögsebességből származik és nem a teljesítményből a nyomaték, és tovább bontva vonóerőig.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #677 Dátum: 2011.04.15 07:59:08 »
Meg egy kerdest engedj meg Satriani:
Adott az en autom (meg amugy az osszes dizel ilyen)
1800-3000 kozott 300nm egyenletes nyomatekkal. 3500 folott lekonyul, mint a bili fule.
A max teljesitmeny 4400-as fordulatnal van 126 loero. Full mindegy mennyi a nyomatek itt (bar konnyu kiszamolni) mert max teljesitmenyt ad le.
Szoval akkor miert nem megy 4400-nal jol az autom? Miert nem valt senki dizellel ennyire vissza, hogy 4500 korul porogjon?
Mert nem megy, ez tapasztalat. Emogott mi a fizika?  :?:


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #678 Dátum: 2011.04.15 08:12:19 »
Nekem outsiderként az eddigiekből az jön le, hogy a teljesítményhez kell a fordulatszám, lehetőleg minél nagyobb. Plusz ugye a váltóáttét is nagyon fontos (lásd csiga vagy váltós bicaj)
Amin gondolkodom: adott egy traktor 65-70 LE-vel, ami simán elhúz 3 ekét vagy két 8 tonnás pótot. És van egy 97 LE-s Corolla, ami ugye ezt nem tudja. Akkor ilyenkor mi van a teljesítménnyel?  ::) Nem kötekedem, megérteni akarom.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

MiCKEY

  • The Boss :)
  • Adminisztrátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9733
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #679 Dátum: 2011.04.15 08:23:46 »
A traktor meg egyéb ilyen nagy dolgoknál (mozdony is) iszonyú nyomatékot tudnak nagyon alacsony alapjáraton illetve a traktoroknál a kiba nagy hajtott kerék a ludas a vontatásban. Ha a Corira is feltennél ekkora kereket és nem alajáraton próbálnád, ugyanúgy lehetne vele szántani, de jaj szegény motornak, mert állandóan közel a max teljesítményénél kellene pörögnie. :)

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #680 Dátum: 2011.04.15 08:30:02 »
3500 folott lekonyul, mint a bili fule.
A max teljesitmeny 4400-as fordulatnal van 126 loero. Full mindegy mennyi a nyomatek itt (bar konnyu kiszamolni) mert max teljesitmenyt ad le.
Szoval akkor miert nem megy 4400-nal jol az autom? Miert nem valt senki dizellel ennyire vissza, hogy 4500 korul porogjon?
Mert nem megy, ez tapasztalat. Emogott mi a fizika?  :?:
Ezt én is megpedzettem korábban, de nem volt rá magyarázat.
Eddig összesen egy alkalommal pörgettem fel 4000-ig, de akkor sem azért, mert ott olyan jól húz, hanem mert nem volt idő váltani. 3000 fölé is csak elvétve megyek, pedig hát papírforma szerint onnan éledne a teljesítmény.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #681 Dátum: 2011.04.15 08:32:16 »
A traktor meg egyéb ilyen nagy dolgoknál (mozdony is) iszonyú nyomatékot tudnak nagyon alacsony alapjáraton illetve a traktoroknál a kiba nagy hajtott kerék a ludas a vontatásban. Ha a Corira is feltennél ekkora kereket és nem alajáraton próbálnád, ugyanúgy lehetne vele szántani, de jaj szegény motornak, mert állandóan közel a max teljesítményénél kellene pörögnie. :)
Ergo: nem a teljesítmény a fontos?
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #682 Dátum: 2011.04.15 08:33:05 »
Pedig ha tudnad, hogy 6200-nal dadog le  :whistling:
Raadasul ugye a hanghatas  :tank: miatt meg inkabb erezni kene ott, hogy huh de megy.  [rohog]


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #683 Dátum: 2011.04.15 08:39:11 »
A traktoroknál elsősorban az áttételek miatt jelentkezik a hatalmas vonóerő. Sajna már nincs a telefonomon a kép, de anno a vasútépítésen, amikor egy 22t-s talajdaráló (stabilizációt végző) BOMAG munkagép belefordult a tükörbe, mert láthatatlan vízzsákra futott, akkor egy kicsinek mondható, KOMATSU középen csuklós homlokrakodó "rántotta ki", szó szerint a gödörből, holott, az csak 132LE-t teljesített. De olyan áttételei voltak, hogy a tengelyig süllyedt munkagépet "kaparás nélkül" húzta ki, igaz, közel padlógázzal. Szóval ezek a traktorok, munkagépek egyértelműen a váltóáttételeik miatt "erősek", és nem a papír szerinti teljesítményük miatt.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

MiCKEY

  • The Boss :)
  • Adminisztrátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9733
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #684 Dátum: 2011.04.15 08:41:59 »
Skacok azt most felejtsük el hogy mindent megvizsgáljunk, mert az már lehetetlen. Arról lehet beszélni hogy tök egyforma autó csak a motorban van különbség, akkor hogy viselkedik. Mert ha mindent néznénk akkor jöhetne a váltó, futómű, kerekek, gumik, stb. Esélytelen...

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #685 Dátum: 2011.04.15 09:12:55 »
Abból a szempontból persze hogy függ, a fordulatszáma alapján a nyomatéknak más és más értéke van.

NEM! Egy-egy pillanatról beszélünk. Adott pillanatban a nyomatéknak és a fordulatszámnak is csak egy-egy értéke van! A nyomaték a terheléstől függ, nem a fordulatszámtól - de adott terhelésen a nyomaték is csak egyféle lehet. A hajtáslánc pedig egy zárt rendszer, ezek az értékek "össze vannak drótozva".

Az első pillanatban a fordulatszám még ugyanaz, akkor mitől lesz nagyobb a motor teljesítménye? A leadott nyomatéktól! Vagyis a teljesítmény a nyomatékból és szögsebességből származik és nem a teljesítményből a nyomaték, és tovább bontva vonóerőig.

Ez rendben van, de másról beszélünk. Te arról beszélsz, hogyan alakul ki a teljesítmény: egyértelmű, a nyomaték és a fordulatszám kell hozzá. Én meg arról, hogy megmozdulna-e az az autó, ha fordulatszám nélkül odavernél neki adott mennyiségű nyomatékot: a válasz NEM! A fordulatszámot NEM SZABAD még csak gondolati szinten sem kihagyni a képletből, mert akkor az autó mozgatását végezni hivatott munka - szép magyarul mondva - nem lesz elvégezve. Mindjárt válaszolok whis kérdésére, úgy talán még egyértelműbb lesz.

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #686 Dátum: 2011.04.15 09:19:46 »
...miert nem megy 4400-nal jol az autom?
Mert nem megy, ez tapasztalat. Emogott mi a fizika?  :?:

Egy dolog az érzet, és egy dolog a mérés. Mérd meg egyszer, hogy elindulsz kettesben 30-ról (szerintem ott már van turbónyomásod), és felgyorsítasz 130-ig, két módszerrel:
- magasabb fokozatba váltasz nyomatékcsúcson, 3000-nél; tehát kettesben, hármasban, négyesben is csak 3000-ig forgatod a motort (szerintem kell ötödiket is kapcsolnod)
- elfelejted végre a nyomatékcsúcsot, és mint mondjuk egy autóversenyző, aki a fizikához lehet buta, mint a tök, de haladni, azt akar, teljesítménycsúcsig forgatod a motort

Le is videózhatod. Van rá egy láda söröm, hogy a második verzió sokkal jobb eredményt fog hozni - és nem attól a két tizedmásodperctől, amennyibe a plusz egy váltás kerül.

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #687 Dátum: 2011.04.15 09:23:34 »
Amint lesz ra alkalmam, megcsinalom majd  :yes:


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #688 Dátum: 2011.04.15 09:25:15 »
Amin gondolkodom: adott egy traktor 65-70 LE-vel, ami simán elhúz 3 ekét vagy két 8 tonnás pótot. És van egy 97 LE-s Corolla, ami ugye ezt nem tudja. Akkor ilyenkor mi van a teljesítménnyel?  ::) Nem kötekedem, megérteni akarom.

http://www.shox.hu/content/l%C3%B3er%C5%91-vs-nyomat%C3%A9k

A traktor 30-cal sem tud menni. Ennyit ér a nyomaték fordulatszám nélkül.

Csak megjegyzem, ha a Corollához irreálisan rövid váltót tennénk, akkor akár azzal is lehetne szántani. Igaz, végig magas fordulaton pörögne, és rövid idő alatt bedöglene, de meg lehetne csinálni.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9395
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #689 Dátum: 2011.04.15 09:31:42 »
Gondolom a traktor 30-as végsebességéhez az áttételezése is hozzájárul rendesen