A szivargyújtó meghibásodása kapcsán,
a biztosíték cseréjével kapcsolatban,
minden segítséget elfogadok
Bratac: Hacsak nem vagy nobol, magad is konnyen megoldod a problemat. Elmesz, veszel egy (de inkabb ket-harom) 15 amperes mini keses biztositekot, majd a kormany alatt, kb. a motorhazfedel nyitoja felett levo kis teglalap fedelet leveszed, annak a hatlapjan kikeresed, hogy a CIGAR feliratu szivargyujto biztositek hol talalhato. Ket opcio van, fejbol sajnos nem emlekszem a szivagyujto biztositeka hol van:
a) ugyanazon a kis teglalapon keresztul latszodik egy feher panel, amin vannak biztositekok. Lampaval bevilagitva megkeresed azt a 15A feliratut, amelyiket a teglalap fedel hatuljan jelolt az abra. Biztositekcsipesszel (autosboltban lehet kapni) kiveszed, vagy ha nincs ilyened, barmilyen masik csipesszel ugyesen megfogod, es kihuzod. Korommel is meg lehet probalni, csak elegge szenvedes, foleg ha nem fersz jol hozza. Vedd ki, tedd be a masikat, es kesz.
b) a kormany alatt van egy muanyag fedel, amit ket oldalt ket csavar tart. Leszereled, majd a kormanyoszloptol balra talalsz egy muanyag fedeles, kb. 5x12 cm-es teglalapot, rajta fekete fedellel. A fedeled levarazsolod, asszem talan egy csavar tartja. Alatta vannak biztositekok, aminek a kiosztasat szinten a fentebb emlitett fedel hatuljan levo abra leirja. Kiveszed a megfelelo 15 amperes biztositekot, beteszed a masikat, es kesz.
Erdemes ket, de inkabb a jovore nezve harom cserebiztositekot venni. Sima autosboltban kb. 50 forintert megkapod darabjat. A csere utan rogton probald vegig az osszes eszkozt, amit be szoktal dugni, igy meglatod melyik vagja le a biztositekot.
(Ha precizebb akarsz lenni, egy ampermerot sorbakotsz, es ugy probalod ki a fogyasztokat (arra vigyazz, hogy az ampermerod legalabb 15A-t elviseljen, es ne kosd sorba orakig, mert altalaban nem erre vannak tervezve). Van direkt autos biztositek-ampermero, vagy multimeterhez lehet kapni biztositekcsatlakozo fejet, igy nem kell ket kezzel a merotukkel bajlodni, mikozben a harmadik kezeddel a fogyasztot dugod a szivargyujtoba, a negyedik kezeddel pedig a merotut dugod a biztositek helyere, majd oltari nagy szikra mellett rovidre zarod az egeszet es kis hijan leegeted az autod
Na, szoval ha megvan, hogy melyik fogyaszto vesz fel indokolatlanul nagy aramot, pl. 12-13 ampernel is tobbet, akkor gyanusan az fogja csucsterhelesnel levagni a biztositekot.)
Sajnos elofordulhat, ha pl. hasznaltad vetted a kocsit es tobbszori biztositekcserevel is folyamatos kimegy a szivargyujto biztositeka, hogy valaki a szivargyujto mogott kokanyolt valamit (pl. fix telefon/GPS toltot kotott ra), es a vezetek mar nincs a topon. Elofordulhat, hogy csak razkodas kozben zarodik rovidre valami, es az okozza a zarlatot. Megprobalhatod leszedni a kozepkonzolt es a vezeteket megpiszkalni, vagy csak siman megrangatni a szivargyujtot picit mikozben rajta van a fogyaszto, es figyelni, hogy kimegy-e valamikor a biztositek. Ha ez a helyzet, jobb, ha villamossagi szakihoz viszed, mert ha nem tudod mit csinalsz, konnyen tuzet gyujthatsz az autoban. Ez telen jol johet, de igy a nagy melegben semmikepp nem preferalt. Persze nem nagy ordongosseg kicserelni a vezeteket sem, de tudni kell milyen szigetelesu, es foleg milyen atmeroju, de feltetlenul rez vezeto kell. A csatlakozasok sem mindegy hogyan vannak megcsinalva, ha 15A aram folyik.
De inkabb azt javasolnam, hogy ha a biztositek csere utan idovel ujbol elromlik, vidd el autovillamossagi muhelybe, ott fel, max 1 ora alatt orvosoljak a problemat. Remelem segitettem.