Na idemásolom, amit egyszer az olajokról már beírtam az Indexes Toyota topicba kb. 2 éve:
Osztályozzák a motorolajokat SAE viszkozitásuk szerint(csak a többfokozatúakat írom ide le):
Téli-nyári motorolajok:
0W-40 - -35 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
5W-40 - -30 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
10W-40 - -25 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
15W-40 - -20 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
15W-50 - -20 és +50 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
20W-40 - -15 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
Ez azért csak durva „minimum” megközelítés, egyéb szempontok is léteznek. (Ilyenek a régi konstrukciójú vagy kopott motor stb. Pl. egy öreg, nagy hézagokkal gyártott motorba felesleges szintetikus olajat tölteni, mert ezekbe "bele van tervezve" a hidegen sűrű olaj)
Osztályozzák teljesítményszint szerint:
Dízelnél(növekvő teljesítményszint szerint): CA; CB; CC; CD=CF; CE; CF-4; CG-4
Benzinesnél(növekvő teljesítményszint szerint): SA; SB; SC; SD; SE; SF; SG; SH; SJ
Ahhoz, hogy kiválasszuk a gépkocsinknak megfelelő teljesítményszintű olajat van egy képlet, ami megadja az adott motorhoz tartozó olajtehelési számot:
Olajterhelési szám=(P*L)/(1000*V*Q)
ahol:
P= az adott motor teljesítménye [kW]
L= az olajcsere intervallum a megtett km alapján [km]
V= a motor összlökettérfogata [liter]
Q= az olajcserénél szükséges olajtöltet [liter]
A kapott eredmény kiértékelése:
SC= 60-as olajterhelési szint alatt használható
SD= 75-ös olajterhelési szint alatt használható
SE= 90-es olajterhelési szint alatt használható
SF= 120-as olajterhelési szint alatt használható
SG= 150-es olajterhelési szint alatt használható
SH= 220-as olajterhelési szint alatt használható
SJ= 280-as olajterhelési szint alatt használható
A sor van tovább is, de azok már többnyire versenyolajok.
Példának vegyünk mondjuk egy V=1.6 literes Toyotát ami, P= 81KW(110LE) teljesítményű autó, olajcsere intervallum L=15 ezer km és az olajcserénél 3.5 liter olaj kell bele. Ennek alapján a számítás után kapott érték 217, tehát az autóba SH vagy annál nagyobb olajterheléssel rendelkező olaj kell. Mivel a határérték igen közeli, csak öreguras autósoknak javasolt az SH, inkább az SJ játszhat.