Sziasztok!
Nagyon régen jártam erre. A Hiace még megvan a családban(rövid, 2L-T, 4WD), igazából az alap konstrukciós bénaságokon túl nincs semmi baja. Tudom, hogy kihalt állat ez a gép, de azért még adnék neki egy esélyt a következő évekre.
A felhasználási terület jelenleg sok terep, néha rakottan, de kb. minden nap megy rázós földutakon, illetve néha hosszabb távokon. Ez az autó majdnem egy szerethető jármű lenne, de pár dolgot kétségtelenül
elcsesztek kispóroltak.
Az egyik a váltó áttételezés, ami indokolatlanul nagyon rövid, a másik a betonkemény futómű. A cél az lenne, hogy egy jól használható, terepen is jól mozgó, nagy rakterű autónk legyen. Ehhez a következő módosításokat kellene megcsinálni:
-áttételezés, ha lehet, akkor legyen hosszabb 5. fokozat, illetve a felező se lenne hátrány
-futómű, legyen puhább, még ha 1-200kg-al kevesebbet is bírna, és nem lenne rossz, ha egy kicsit(max. 5cm) magasabb lenne
Az egyik nagy felfedezés, hogy a Hiace váltója megyezik a Hiluxéval(R151F, áttétel is ugyanaz), csak az osztómű más, viszont a 2005-től gyártott Hilux osztóműve ugyanarra megy előre, mint a Hiace osztómű. Ha minden jól megy, a Hiace-be szinte 1:1-ben belemegy a Hilux felezője! A Land Cruiser Prado (90 series) osztóművére is igaz ez, viszont az Full Time 4WD, elektromosan kapcsolható központi diffizárral. Ha lehet, akkor maradnék a Part Time 4WD-nél, fogyasztásban jobban járnék. (
egy norvég példa, de ez FT 4WD, és mechanikus kapcsolású a központi diffizár, nem tudom melyik Toyotából van) (egyébként van a Hiace Nestle, és Arctic Trucks tuningnál is egyedi gyártású osztómű felezővel, aranyért)
A lényeg, hogy viszonylag egyszerűen megoldhatónak tűnik a felező beépítése, és a kapcsolható 4WD miatt akár egy literrel is kevesebbet ehet. (mondjuk ehhez egy szabadonfutó is kell az első kerékagyakba, gondolom nem az van benne a Full Time 4WD miatt)
A váltóáttétel sajnos nem változna, ezt csak kerékmérettel lehet egy kicsit kompenzálni. A 215/75 R15 AT amúgy elég jól bevált, ajánlom mindenkinek, aki 4WD-t hajt. Sokkal jobban passzol az autóhoz, mint a gyári kerékméret. (kb. 2.5cm-t emel, kicsit "ballonosabb", rossz utakon sokkal jobb vele, és kb. 200-at esik a fordulat vele országúti tempónál. Amúgy a norvégok, finnek nagyon gyakran cserélik nagyobbra a kereket. Láttam már 255/70 R15(tuti beleér), 235/75 R15, 215/80 R15, 225/70 R16 méreteket. A legnagyobb, az a Hiace Nestle tuning 225/75 R16-os kereke, de szerintem csak nagyobb ET-s felnivel megy fel, és még úgy is necces, hogy beleér néha a kerékdobba. Viszont 46mm-t emel, és majd 500-at esik vele a fordulatszám 130km/h mellett, ami nem kis dolog. Halkabb, és a fogyasztásnak is jót tesz.
A másik nagy kérdés a futómű. Ebben sajnos sokkal behatároltabbak a lehetőségek, egyelőre nem találtam jó megoldást. Van a Nestle fahrwerk, ami vagy 2 millió Ft, 8cm-es emelés, nagyobb rugóút, stb. Felejtős. Hátul viszonylag könnyű a helyzet, tekercsrugót lehet gyártatni, igazíttatni szakműhelyben. Elöl a torziós rúddal kb. nem lehet semmit kezdeni, így is kemény, ha netán kicsit emelnek rajta, akkor még keményebb. Esetleg itt is az merülhet fel, hogy a Hilux torziós rúd nem jó-e bele, mert ahhoz többféle van.
Lengéscsillapítóból sincs választék, hátra jó lenne hosszabb rugó mellé valami hosszabb lengéscsillapító is. Van a Koni Heavy Track, ami Hiacehez van, viszont ha jól láttam, akkor 2WD-hez írják. Valaki nem tudja, hogy a 2WD-4WD eltérő lengéscsillapítót használ-e? Ez amúgy állítható csillapítású, a húzási erő változtatható, de nincs tapasztalatom abban, hogy ez önmagában mennyire komfortosítaná a gépet. Az emelés nem létkérdés, bár néhány cm jól jönne, de a rugózási komfort terepen nagyon hiányzik. Ez egyébként a tapadáson is javítana, bár erre megoldás lehet egy ARB difizár is. (Hiace-hez is jó, előre-hátra van, kb. 350e Ft)
A motor amúgy ugyanaz mint Hilux (korábban 2L-T, később 2KD-FTV), a 2KD-FTV "HI"-"LO" között nem tudom mi a különbség, azon túl, hogy a "LO" az gyengébb. Viszont a 102LE után a 117LE-s az kapott intercoolert, a Hiluxban a 144LE-s pedig változó geometriás turbót(A 120LE-s változattal nem tudom mi van, de gondolom az is 2KD-FTV, intercoolerrel).
Túl sokat nyilván már nem ér meg a dolog, de amúgy a piacon nincs normális terepes kisteherautó (jó, pickup van, de az kicsi). Egy jó állapotú D4D-ben viszont még lenne fantázia, felezővel, jobb futóművel, nagy kerékkel, és esetleg difizárral. Igazából a futómű a szűk keresztmetszet, ebből a konstrukcióból nem lehet csodákat kihozni, sose lesz egy nagy rugóutas terepes futómű. Ha van ezzel kapcsolatban valakinek szakmai tapasztalata, azt örömmel venném!