Nézd, azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek mind csak az egyén szempontjából nézett felvetések. Látni kell a társadalmi, közösségi szempontokat is.
Elég csak arra gondolni, hogy mennyi autó van Budapesten. Ha a bérek egyre magasabbak, az autók ára idővel egyre csökken, és a fenntartási költségek is túl alacsonyak, akkor már tényleg boldog-boldogtalan autót akar majd venni. Egyénenként senki sem az alapján dönti el hogy vesz-e vagy sem autót, hogy a városnak jó-e vagy sem. Hiába nulla a lokális környezet szennyezés, ha annyi autó van már a városban, hogy 30-al lehet csak döcögni.
Abban biztos lehetsz, hogy nem fogják megengedni ezt a brutális autódömpinget. Most az a visszatartó erő, hogy drága a bekerülési költsége. Ez nem sokáig tart, egy természetes piaci folyamat, hogy az ára csökken idővel. Akkor másik visszatartó erő kell, pl. drágább biztosítás vagy jövedéki adó vagy különadó vagy dugódíj vagy szervizeltetés vagy akármi. Enyhíteni fogják majd a jelenséget (mármint a magas darabszámú jelenséget) azzal hogy beszámítják a régi benzinest vagy dízelest kedvező áron (mint ahogy a németeknél meg a románoknál voltak a roncsautó programok) és akkor még inkább fepörög a dolog, de cserébe felgyorsul a szennyező autók darabszámának csökkenése.
Másfele pl. a gépkocsi forgalmi engedélyét lehet használni közösségi közlekedésen jegy helyett, ezzel is ösztönözve, hogy az emberek ne autóval utazzanak a városba, inkább metrózzanak, buszozzanak. Nálunk a BKV a csőd szélén, ilyesmi eszükbe se juthat, de előbb-utóbb muszáj lesz, mert csak 3 (és fél) db. metróvonalunk van, a tömegközlekedés zöme még mindig felszínen zajlik, ami az autókkal van egy szinten. A buszsáv használat emiatt nem is reális hogy hosszútávon meg tud maradni az elektromosoknak.
És aztán ne feledd, hogy a piaci szereplőknek és az államoknak is már feltűntek ezek a kedvező számok, nehogy azt hidd, hogy engedni fogják, hogy nekik ne jusson a haszonból!
Baromi komplikált a dolog, és ez speciel nem is Magyarország-specifikus, itt minimum Európai, hacsak nem globális modellre van szükség, ami viszonylag hirtelen be fog következni. Addig fölösleges (sz)ámításokba esni, mert nagy pofára esés következhet!
Ma elektromos autót sztem csak az vegyen, akinek van elég pénze efféle úri huncutságokra, ha bukó lesz (nuku többet ingyentank/parkolás/buszsáv/olcsóáram) akkor se fájjon neki.