Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1314369 alkalommal)

0 Felhasználó és 30 vendég van a témában

istvanf

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 172
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1785 Dátum: 2010.06.03 18:59:50 »
Nagyon egyszerű, a jobbkézszabály erősebb a kanyarodási szabálynál.
Jó, ez nem ér, én szabályokat idézek meg kisregényt írok, erre 4 szóban leírod a lényeget...  :cry:

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1786 Dátum: 2010.06.03 19:02:58 »
Nagyon egyszerű, a jobbkézszabály erősebb a kanyarodási szabálynál.
Jó, ez nem ér, én szabályokat idézek meg kisregényt írok, erre 4 szóban leírod a lényeget...  :cry:

Kiegészítettem már egy pár mondattal...  :D :D :D

Na jó, de ez valahol a szakmám. És csúnya lenne, ha nem lennék benne profi szinten, ráadásul én nyitotam a topicot is...  :whistling:  :szemez:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Attus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 361
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1787 Dátum: 2010.06.03 20:25:00 »
Hát, köszönöm mindenkinek, megint okosabb lettem :-)
(Bár a dolognak annyiban nincs jelentősége, hogy kizárt, hogy a piros autó vezetője ezt a részt ismerné a KRESZ-ből, így aztán a kéknek se célszerű nagy lendülettel befordulnia.

Peti

  • Vendég
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1788 Dátum: 2010.06.03 21:07:36 »
(Bár a dolognak annyiban nincs jelentősége, hogy kizárt, hogy a piros autó vezetője ezt a részt ismerné a KRESZ-ből, így aztán a kéknek se célszerű nagy lendülettel befordulnia.

Annyiban jó hogy kibeszéltük, mert ha valaki mondjuk egy ilyen szituációban koccan, (ha vétkes-ha nem) nem árt tudni mi a szabály ;)

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1789 Dátum: 2010.06.03 22:45:09 »
Nagyon egyszerű, a jobbkézszabály erősebb a kanyarodási szabálynál. Ezért nem kell foglalkozni a kanyarodási szabálynál.

Ezt az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet melyik pontjából lehet levezetni?

Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

MiCKEY

  • The Boss :)
  • Adminisztrátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9733
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1790 Dátum: 2010.06.04 07:48:47 »
Na tessék Trotter fijjjjam  ::) Ezt már akkor vezesd végig  :tt2:

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1791 Dátum: 2010.06.04 12:33:05 »
emlékeim szerint most úgy tanítják, és a tesztek is azt jelzik jónak, hogy az egyenrangú kereszteződésben, amikor 3-an érkeznek oda egyszerre:

1. a legerősebb a jobbra kis ívben kanyarodás (ld. pl. a korábbi, képes hozzászólásomat) - bár ez mintha nem lenne a KRESZ-ben, és persze ellentmond annak is, hogy a jobbkéz alapján minden jobbról érkezőnek elsőbbséget kéne adni, az már más kérdés, hogy ilyenkor a legtöbbször ezek ketten nem keresztezik egymás útját
2. aztán jön a jobbkéz-szabály,
3. és csak eztán a kanyarodási szabály (azaz, hogy a balra bekanyarodóval szemben elsőbbsége van a vele szemből érkező és egyenesen vagy jobbra továbbhaladónak)

(ha 4-en érnek oda, akkor először kölcsönös udvariasság alapján mehet valaki, aztán jön a fenti sorrend)

a kanyarodási szabály tudtommal csak akkor érvényes, amikor csak két autó van a kereszteződésben, egymással szemben, tehát a jobbkéz nem jön szóba
ha ezek pedig mindketten balra akarnak kanyarodni, akkor udvariasság, vagy:
- szűk kereszteződésben egymást megkerülve,
- szélesebbnél pedig egymás mellett elhaladva
mennek tovább

remélem nem írtam hülyeséget  ::)

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1792 Dátum: 2010.06.04 12:50:21 »
emlékeim szerint most úgy tanítják, és a tesztek is azt jelzik jónak, hogy az egyenrangú kereszteződésben, amikor 3-an érkeznek oda egyszerre:

Továbbra is az a kérésem, hogy a KRESZ-ben hol van mindez leírva, illetve mely pontokat lehet így értelmezni? (Mert amit egy tanfolyamon tanítanak az nem jogforrás, ellentétben a KPM-BM együttes rendelettel.)
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Peti

  • Vendég
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1793 Dátum: 2010.06.04 12:54:26 »
Herr Ritter nagyon készül, már rég lekellett vona írnia a jogszabályokat :devil:

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1794 Dátum: 2010.06.04 13:11:41 »
Továbbra is az a kérésem, hogy a KRESZ-ben hol van mindez leírva, illetve mely pontokat lehet így értelmezni? (Mert amit egy tanfolyamon tanítanak az nem jogforrás, ellentétben a KPM-BM együttes rendelettel.)

mindjárt javítok/pontosítok

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1795 Dátum: 2010.06.04 13:56:45 »
Nagyon egyszerű, a jobbkézszabály erősebb a kanyarodási szabálynál. Ezért nem kell foglalkozni a kanyarodási szabálynál.
Ezt az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet melyik pontjából lehet levezetni?

Mint írtam az egyenrangú útkereszteződésben a jobbkézszabály szerint kell közlekedni. A jogszabály szerint szó sincsen a kanyarodási szabály alkalmazásáról. Egy közlekedési helyzetben csak egy szabályt lehet alkalmazni, az adott szituációban az erősebb szabályt. Nos ebben az esetben a jobbkézszabály az erősebb.

Van még ilyen a KRESZ-ben, pl. útburkolati jel - közlekedési jelzőtábla -  kettő, vagy háromlencsés forgalomirányító-lámpa - rendőr, jelzőőr, forgalomirányító katona, polgárőr usw. karjelzése.
Itt is van erősorrend.





 
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1796 Dátum: 2010.06.04 14:15:29 »
remélem nem írtam hülyeséget  ::)

mégis helyesbítenem kell  ::)

szóval:

a KRESZ alapján a jobbkéz (28. § (1) a)) meg a kanyarodási (31 .§ (5) ca)) jogi szempontból egyenrangúnak tűnik

ha ketten vannak egymással szemben: csak kanyarodási jöhet szóba (ha az egyik balra menne)
ha van még 1 v. 2 autó: akkor még bejöhet a jobbkéz is, attól függ, kinek mi az iránya

ha az egyenrangúban 3-an vagyunk, és én jobbra kanyarodom úgy, hogy vannak tőlem jobbra:
- vagy nem is keletkezik elsőbbségi viszony, mert nem keresztezzük egymás útját, (a jobbról jövővel),
- vagy pedig keletkezik ugyan, de ha én kanyarodom kis ívben jobbra, akkor a nekem balról jövő és egyenesen továbbhaladó (ha ő a 3.) a jobbkéz miatt, a szemből jövő és balra kanyarodó (ha ő a 3.) meg a kanyarodási szabály miatt kell elsőbbséget adjon nekem

tehát a kanyarodási alapján - ha egyenesen mennék tovább - hiába van elsőbbségem a velem szemből jövő, balra kanyarodóval szemben, ha nekem vannak jobbról, mert utóbbival mindenképpen keresztezzük egymást, tehát én úgyis megvárom a jobbost, ő meg a neki jobbost ugyanígy, aki elsőként bekanyarodhat balra, mert neki nincs senki jobbról

(a korábbi felsorolásomban szereplő "jobbra kanyarodó elsőbbsége" persze nincs leírva sehol, az inkább a fentiekből áll össze, úgyhogy az zavaró lehetett)

ha már elment a jobbra kanyarodó, akkor a többiek vagy a jobbkéz, vagy a kanyarodási szerint mennek tovább, attól függően, hogy mi maradt a felállás, tehát ha én voltam "középen", akkor pl. az utóbbi szerint

(ha 4-en jönnek egyszerre, akkor persze nem minden esetben kell kölcsönös udvariasság, mert a fentiek eldönthetik így is, de ha mind a négyen egyenesen vagy balra akarnak továbbmenni akkor viszont igen)

remélem most már pontosabb  :flowers:

még egy csomót lehetne írni, de csak összekavarnám, meg nincs is már időm
ezekből már asszem össze lehet rakni,hogy mit akartam mondani és szerintem a KRESZ-szel is egybevág, azért is tanítják így  :yes:

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1797 Dátum: 2010.06.04 17:07:01 »
a KRESZ alapján a jobbkéz (28. § (1) a)) meg a kanyarodási (31 .§ (5) ca)) jogi szempontból egyenrangúnak tűnik

Én sem látok olyan  cikkelyt, ami szerint ne lennének egyenrangúak.

 
tehát a kanyarodási alapján - ha egyenesen mennék tovább - hiába van elsőbbségem a velem szemből jövő, balra kanyarodóval szemben, ha nekem vannak jobbról, mert utóbbival mindenképpen keresztezzük egymást, tehát én úgyis megvárom a jobbost, ő meg a neki jobbost ugyanígy,
aki elsőként bekanyarodhat balra, mert neki nincs senki jobbról

A példánál maradva: a nekem jobbról érkező számára minden további nélkül megadható a neki járó elsőbbség úgy is,  ha csak a kereszteződés feléig megyek be, mert így csak a szembejövő, balra kanyarodót akadályozom, ővele szemben viszont a kanyarodási szabályok szerint elsőbbségem van. (Abban megállapodtunk, hogy a szóban forgó két szabály egyike sincs alárendelve a másiknak. )
Még mindig ott tartunk, hogy a szituáció szabályozását nem látom a KRESZ-ben, ahogyan a négy egyenes egyszerre, négy irányból, egyenrangú útkereszteződésben-t  sem.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1798 Dátum: 2010.06.04 17:47:49 »
Mint írtam az egyenrangú útkereszteződésben a jobbkézszabály szerint kell közlekedni. A jogszabály szerint szó sincsen a kanyarodási szabály alkalmazásáról. Egy közlekedési helyzetben csak egy szabályt lehet alkalmazni, az adott szituációban az erősebb szabályt. Nos ebben az esetben a jobbkézszabály az erősebb.

Én sehol nem találom jogforrásban leírva, hogy az a szabály "erősebb" lenne. Szerintem a közlekedés során valamennyi - az adott helyzetre érvényes - KRESZ szabályt be kell tartani, így pl. a kanyarodónak a kanyarodókra vonatkozót.

Van még ilyen a KRESZ-ben, pl. útburkolati jel - közlekedési jelzőtábla -  kettő, vagy háromlencsés forgalomirányító-lámpa - rendőr, jelzőőr, forgalomirányító katona, polgárőr usw. karjelzése.
Itt is van erősorrend.

Valóban, de azt a KRESZ - expressis verbis - rögzíti:

"6. § (3) A rendeletben meghatározott egyéb közúti jelzések és a forgalmi szabályok csak annyiban irányadók, amennyiben a rendőr jelzésével nem ellentétesek.
(4) Az (1), (2) és a (3) bekezdésben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadók a szolgálatban lévő katonai forgalomszabályozó, a katasztrófavédelmi hatóság közúti ellenőre, a vám- és pénzügyőr, a tűzoltó, valamint a forgalmat ellenőrző közlekedési hatóság közúti ellenőre által adott jelzésekre is."


Viszont a 28. § és a 31. §  vonatkozásában ilyen kitételt nem találtam.


Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1799 Dátum: 2010.06.04 18:48:24 »
Még mindig ott tartunk, hogy a szituáció szabályozását nem látom a KRESZ-ben, ahogyan a négy egyenes egyszerre, négy irányból, egyenrangú útkereszteződésben-t  sem.

a legtöbb jogszabály nem fed le minden lehetséges verziót
van, amikor a szokásjog vagy a józan paraszti ész kell kitöltse a joghézagokat  ;)