Ma átültem megint az Avensisbe. Sárga lámpa égett, asszony elzavart vele tankolni. Menet közben többször azon kaptam magam, hogy 60 felett megyek, ami nálam igen szokatlan, nagyon szigorúan tartom mindig az 50-et. Aztán rájöttem, hogy a fülem állt át a másik kocsira. A Mazda előző tulaja valami rotyogó sport kipuffogóra cserélte a gyárit. Megszoktam a hangját, úgyhogy nyomtam az Avensist, mert hang alapján azt hittem még nem vagyok 50-nél. Marha fura volt egy hónap után visszaülni az Avensisbe. Nagyon kényelmes, de billen a kanyarban, nem jönnek be a tavaszi illatok és a váltójával megint nem tudok kibékülni. Rájöttem hogy a 90-es években használt váltókiosztás jön be számomra. A rövidebb nagyon nyomatékos fokozatok, amivel 50-nél már nyugodtan válthatok 4-esbe. Az Avensis váltója mintha próbálna elszigetelni a gépészettől. Semleges, aránylag hosszú fokozatok amik 2700 alatt a szegénykeverékes mix miatt teljesen vérszegények. Na nem panaszkodom, mert imádom azt is hosszú utakra, csak mióta van mellette a kertben egy Mx5 azóta nagy a kontraszt.
Nem ugyanannak a vevőnek gyártották a két autót...
Még az alkatrész-elhasználódásokat írnám fel referenciaként a 205ezer km-hez:
- izzót még nem kellett cserélnem. Egyetlen egyet sem!
- Ablaktörlő lapátot most cseréltem.
- Fékbetét csere 140ezernél volt, de 210eezernél már tárcsa+betét csere lesz, mert már behullámosodik egy-egy hegyi-versenynél
- Hátsó fékbetét most lesz cserélve először.
- A toyo gumik simán bírnak 100ezer km-t. Még fent van a 2. szett nyári, és a téli 2 szezonban futott összesen 20ezeret.
- A kormánybőr már sima, nem látszik rajta erezet.
- Sebváltó és szoknya, ülések, kárpit, hangszigetelő gumik teljesen épek, kopásmentesek.
- A gyári szőnyeg nem a pedálok alatt lyukadt ki, hanem a közepén, ahol nincs megerősítve. Ott, ahol a lábam tartom a tempomat használatakor. (Egy régi szőnyegből odavarrtam egy pótlást. Ugyanaz a szín. Láthatatlan a megoldás.
)
- Most cserélem az akkumulátort. Már az éjszakai töltés sem elég neki. 1 hét után jelzi, hogy alacsony a töltöttségi szint. Emiatt nem működik a strat-stop rendszer, hál' Istennek! Utálom. Azt hiszem, hogy ha a csere után megint működni fog, akkor veszem a fáradtságot, és minden indítás után kikapcsolom. Szerintem ezt az akku sem fogja bánni.
- Minden indítás után 3-szor meg kell nyomni az információs gombot, hogy lássam a fogyasztási adatokat, mert az autó szeretne szakszervizbe menni. De mink ollyan helye nem járunk!
- Olajat alig fogyaszt. 15ezrenként cserélem a Xado olajat, és a nívó pálcán fél felett marad rátöltés nélkül. Megjegyzendő, hogy amikor átálltam a Xado olajra, 2 decivel kisebb lett az üzemanyag-fogyasztásom.
Pedig én ezekben nem hiszek... De a szerelő haverom annyira dicsérte, hogy gondoltam, 1 próbát megér. Azóta azt veszem, nipartsos olcsó szűrőkkel.
- Ékszíjat - ugyebár - Itáliába járok cserélni
, de most szakítok majd a hagyományokkal. Az egyik görgő kezd hangoskodni, így azt tervezem, hogy a 240ezres szerviznél ékszíj+görgő csere lesz, és szerintem a sebváltó-folyadékot is lecserélem, lehet xadósra. (Mert ezt is dicséri a szerelő barátom.)
- Említettem korábban, hogy hajlamos beremegni a sebváltó 3. fokozatban. Ez szinte teljesen megszűnt. Korábban 1000 kilométerenként 1-2-szer, most már csak 10ezrenként 1-szer fordul elő. Szerintem a harmadik fokozat fogaskerekének egyik foga csinálja, de ezt a kopás - szó szerint - kiköszörülte.
- A fogyasztásom 5,6 körül alakul. Nyugodt tempó mellett. Ha sietek, akkor is 6 alatt marad. 130-s pályázásnál 6,4-t eszik. Minden olajcserekor kap egy injektor tisztítót (hogy nyugodt legyen a lelkiismeretem...
) 800-1000 km-ként tankolok osanos/elefántos benzint, mert a pénztárcám meg azt szereti.
- A sebességmérő pontos, 1 km/h eltérést mutat a gps-hez képest. A tempomatot viszont 2-vel nagyobbra kell állítani, a kívánt sebességhez képest.
- A fogyasztásmérő 1 decivel mutat többet a valóságosnál. (Szerencsére, mert így még nem tankoltam ki az autóból egyszer sem, pedig már volt mikor 1100 km-feletti futás után értem oda az olcsó kúthoz.
)