Nekem eddig utasként egy Renault Laguna II, Volvo c30 és Avensis II automata klímaberendezését volt alkalmam megfigyelni, mind a háromnál külön gomb (ac) kapcsolta a klíma kompresszort. Az automatika csak a befújt levegő hőmérsékletét és irányát szabályozta, de a kompresszort nem.
Így ha pl. az Avensisnél 27 fokos külső hőmérsékletnél 16 fokos belső hőmérsékletet állítottam be, de a kompresszort nem kapcsoltam be, akkor a 27 fokos külső levegőt fújta be az általa megválasztott erősséggel és irányba, ez volt a leghidegebb amit tudott, hiába volt aktív az "auto mode", be kellett kapcsolni a kompresszort is. A befújt levegő hőmérsékletének szabályzása úgy történik, hogy a kinti levegő egy része a fűtőradiátoron megy át, a másik része pedig a klíma utastéri hőcserélőjén. Hűtés esetén gondolom a fűtéscsap zárva van, és minél hidegebb befújt levegőt akar a rendszer, annál nagyobb részét a klíma hőcserélőjén engedi át. A fenti 3 kocsinál ehhez azonban külön be kell kapcsolni a kompresszort. Hidegben való párátlanítás esetén pedig annyi a különbség, hogy a fűtéscsap is nyitva van.
Az általam megfigyelt kocsiknál automatán is csak akkor ment a klíma, ha az külön be volt kapcsolva, külső (és belső) hőmérséklettől függetlenül. A külső hőmérséklet indirekt úgy szól bele a dologba, hogy ha jól tudom van egy hőmérő a klíma utastéri hőcserélőjénél is, ami ha fagypont alá süllyed, akkor az elektronika lekapcsolja a kompresszort, hogy a pára ne fagyjon rá. Ez így működik a manuális klímáknál is. Ezt ha egyszer lesz időm és kedvem fagyoskodni leellenőrzöm az Avensis-ünkön (T22, manuális klíma).