Tehát, P0171 tárolt hibakód esetén az alábbi lehetőségek vannak: szegény keverékes égés van!
- kipufogó gáz szivárgás a rendszerben: ez egy krumplival könnyen ellenőrizhatő
- üzemanyag nyomás: ez nekem is eszembe jutott, de irodalmi értéket hiányában nehéz, és az OBD sem méri valamiért (??)
- elkoszolódott injektorok: tisztíttattad, kizárható
- fűtött oxigénszenzor működési hiba (ha a feszültség értékei 0,55V, vagy kisebb értékek között váltakozik, akkor LEAN-szegény keverékes; ha 0,35V, vagy több közötti intervallumban váltakozik, akkor RICH - dús a keverék. Ha ezektől eltérő, akkor lambdaszonda hiba lesz.) : ODB kütyü
- MAP szenzor hibás működése (manifold absolute pressure - szívócső abszolút levegő nyomás mérő): OBD kütyü, vagy időleges csere egy jóra
- hűtővíz hőmérséklet érzékelő hiba: OBD kütyü és egy lézeres hőmérő
Érdekes, hogy itt nem említi a szívóoldali fals lehetőségét, ami azért elég egyértelmű hibaforrás lehet. A fals levegőt tényleg érdemes hidegindítóval tesztelni, rögtön észreveszed, ha falsot szív.
Kipugogót ellenőriztük: semmi szivárgás.
Üzemanyag nyomás: AUTODATA adatbázisa alapján ehhez az autóhoz (2000-2003 Avensis 1ZZFE motorral) fordulatszámtól függetlenül 3,0-3,4 bar nyomást ír elő. Nekem bemérve 3,2bar stabilan, akármelyik fordulatszámon, beleértve a leszabályzás környékét is.
Oxigénszenzor: OBD-n keresztül megfelelően működik, a fesz. értékei 0,1 - 0,8 között ingadozik.
MAP szenzor: az injektor.hu weboldal tchnológiai leírásai alapján egy jó állapotú szívó motor esetében a szívócsőben alapjáraton -0,7 bar-os nyomás (azaz vákum!) van. A teljesen nyitott pillangószelep állás mellett a maximális nyomás értéke a légköri nyomáséval
nagyjából egyenlő (elvileg nem lehet egyenlő, mert a fojtószelepház belső kialakítása minimálisan csökkenti a levegő nyomását). Utóbbi eset a teljesen nyitott fojtószelep állásban (full gázpedál állás) fordul elő. Nos, itt az OBD szerint nekem max +0,1 bar nyomásértéket mutat. Ez fura egy szívó motornál, hogy valódi - még ha csekély is - nyomás van a szívócsőben. Persze, át kellene rakni egy azonos motorral szerelt autóból a MAP szenzort egy próbára, erre van is lehetőségem.
hűtővíz gomba: elvileg jó, mert OBD-n keresztül teljesen valós értékeket mutat, mind hideg, mind üzemmeleg motornál. Ezt egyelőre nem tekintem hibásnak. A szerelő szerint, ha hibás a gomba, akkor pl. hideg motornál is üzemmeleg vízhőmérsékletet mutat, vagy fordítva. Nos, ezek nálam rendben vannak.
gyújtógyertya: vadiújak, teljesen gyári előírású Denso K16R-U.
gyújtótrafók: biztosan jók, mert cseredarabbal végig próbáltam mind a 4-et.
légtömegmérő: rendszeresen tisztítom (évente kb 2x, éves km futás kb 10.000km)
A szerelőnek volt még egy ötlete (bár, saját bevallása szerint csak próbálgatással lehetne rájönni a valódi hibaforrásra), a motortérben lévő kis üzemanyagszűrő cseréje, hátha az van eldugulva. Csak kérdem én, ha ennél a szűrőnél elvégzett üzemanyagrendszer nyomás mérés folyamatos 3,2 bar nyomást mutatott, vajon lehet-e eldugulva ez a szűrő? (szerintem nem.)
ui.: A P0171 és P0174 közötti különbség annyi, hogy a 0171 kód az 1. hengersornál jelez szegény keverékes égést, míg a 0174 a 2. hengersornál.