Rögvest dobom is a labdát: AFR (keverékarány) mérés, beállítás.
Pécsen csinálják
(PESTEN merre -- tud valaki ilyet?) egy helyen és igen érdekelne. Amolyan motoroptimalizálás.
www.boxter.huÁtemelés: A széria hibátlan állapotú szívó benzines autók kb 50%-ánál nincs lehetõség önmagában chiptuning segítségével a tényleges teljesítménynövelésre (sajnos ezt kevesen tudják), viszont a másik kb 50%-nál van némi tartalék, de senki ne gondolja azt hogy egy 100 lóerõs autóból 115-120-at lehet csinálni átprogramozással mert az azt jelentené hogy az autógyárban valamit nagyon elrontottak.
Turbós benzinmotoroknál sokkal egyszerûbbnek látszik a helyzet (turbónyomásnövelés), viszont a rendszer bonyolultabb, könnyebb hibázni. A gyári intercoolerek sokszor nincsenek jó helyen és a méretük sem túl nagy. A turbós motorok hõterhelése is nagyobb, fontos hogy a tuning után ellenõrizzük a kipufogógáz hõmérsékletét ( EGT ), hogy a dugattyúk, szelepek és turbólapátok elolvadását elkerülhessük
A keverési arány ( Air Fuel Ratio, AFR ) mérése tehát alapvetõ jelentõségû annak megítélésében, hogy egy benzinmotor keverékképzõ rendszere megfelelõen mûködik-e, van-e lehetõség teljesítménynövelésre ill. fogyasztáscsökkentésre, megfelelõen mûködik-e a lambda-szabályzás, stb.
A benzinüzemû motorok helyes keverékképzése alapvetõ jelentõségû mind a gazdaságosság, mind a teljesítmény, mind a kipufogógázban levõ mérgezõ anyagok mennyisége, sõt a méregtelenítést szolgáló katalizátor hatékonysága szempontjából is. A helyes keverékképzéshez az egyik legfontosabb feladat a benzin és a levegõ megfelelõ arányú összekeverése.
TD motoroknál szokott gond lenni a légtömegmérõvel! Az AFR mérés kimutatja a hibát (10-20-30 LE -s veszteség visszaszerzése!!!!)