Nektek hidraulikus a kuplung?
Gondolom ezt viccnek szántad.
Már az 1.200-as Ladánk is hidraulikus volt, hogyan a Toyoták és a Hondák is azok vagy 30 éve...
A bnőm nővérének a Matiza bowdenes, de ezt nem tekintem autónak. Eléggé nagy a pedál holtjátéka, így lassan húzni kell majd azon is... Jó, hogy eszembe juttattad.
A hidraulikus az úgy működik, mint a fékrendszer, a pedál lenyomására a főmunkahenger megtolja az összenyomhatatlan folyadékot, amely a kuplung kiemelő villát mozgatja, ott is van egy segédmunkahenger. Ergo a rendszeren nem lehet sokat állítani, csak annyit, hogy a főmunkahengert toló rúg mennyire legyen attól messze nyugalmi helyzetben. Így a pedál holtjátéka változtatható, hogy fönt mennyit lötyögjön, míg elkezdi a folyadékot a munkahenger tolni. Ha ez nincsen elállítódva, azaz nem lötyög a pedál túl sokat (<1 cm), akkor a kiemelés mértéke nem növelhető; ez csak akkor opció, ha a pedál be van esve és nem tudsz akkorát tolni a rúdon a főmunkahenger felé, amekkorát kellene. Ha túl feszesre állítod, akkor mindig nyomódik a kuplung, ha lazára, akkor nagyon lötyög és nem tudod a rudat kellően betolni ahhoz, hogy kiemeljen a kuplung.
Ezért sem értem bepi81 módszerét, hiszen ha minden precízen volt beállítva, akkor nem tudsz semmit sem csinálni, hiszen ez esetben nem lötyög a pedál sokat, viszont nem is nyomja a kuplungot a rúd. Ha ezt szorosabbra állítod, azaz a gyári 1 cm-t 0,5 cm-re csökkented, akkor egy nagyon nagyon picit mélyebbre tudod nyomni a rudat -- nem hiszen, hogy ez lényegében osztana vagy szorozna.
Ha kopik a kuplung, akkor egyébként a pedálon egyre följebb fog a kuplung, nem kell a végén már benyomni sem ahhoz, hogy kiemeljen, csúszik alaphelyzetben is, nem pedig mélyebben fog lent. Ha túlságosan lent fog, az nem a kopásból eredő hiba, hanem más (rudazat, kinyomócsapágy) hibájára utal.
A bowdenes rendszer ugyanúgy működik, mint a kézifék vagy a bicikli fékkarja. Ha kinyomod a pedált, akkor az meghúz egy bowdent, amely meghúzza a kiemelővillát (a munkahenger helyett) és így kapcsol szét a két tárcsa. Ennél a bowdent lehet megfeszíteni és lazítani és a hidraulikus kinyomórúd állításának felel meg. Ha laza a bowden, akkor félig be van esve a pedál (kb egy szintben van a fékkel), így nem tudsz akkorát húzni a villán, mert a pedál-padló távolság lecsökken. Ha túl feszes a bowden, akkor a villa feszül, azaz nem kapcsol rendesen össze a kuplung és csúszik, kopik az.
Ha gond van a kuplunggal, akkor a teljes rendszer cseréje jelent csak tökéletes megoldást, ki kell a tárcsán felül a csapágyakat és a perselyeket is cserélni, továbbá célszerű a lendkereket is felszabályoztatni, úgy, ahogyan a féknél is a tárcsát szoktuk.