Egy kis aktuális tapasztalat, hátha másnak is hasznos lehet (Avensis T22 Sedan facelift, 2000 gyártási év, 2.0 D-4D, 1CD-FTV):
1. Vezérlés és vízpumpa cseréje (gyári szett volt az autóban, még az előző tulaj cseréltette márkaszervizben):
Nipparts csomagolású készletet vettem (görgők + szíj), mert volt infóm a beltartalomró: 1 darab NSK Made is Japan vez. görgő, 1 darab MGB feszítőgörgő (szintén japán márka, de konkrét Made in Japan jelzés nélkül) és 1 darab Mitsuboshi ismét csak Made in Japan vez.szíj. (Nem elírás: ez nem Mitsubishi, hanem Mitsuboshi, ami egy japán cég, akik közel száz éve gyártanak például szíjakat is.)
A kiszerelt gyár szettben mindkét görgő NSK Made in Japan volt, a szíj természetesen gyári TOYOTA.
Szíjfeszítő patronból szintén Nipparts csomagolásút vettem, melynek tartalma NTN öntvényű, a látható gumi alkatrészen NOK feliratot viselő darab volt és milyen érdekes, a kiszerelt gyári is pontosan ugyanilyen volt.
AISIN vízpumpát vettem, melynek öntvényéből egy adott helyen két sor felirat ki volt köszörülve és csak egy AISIN matrica jelezte a márkát. Milyen érdekes a kiszerelt gyári Toyota alkatrészen a "TOYOTA" és az "AISIN" feliratok szerepelnek egymás felett pontosan ott, ahol a másikból kiköszörülték. Az öntvény már biztosan gyári...
A vezérlés cseréjével egy időben a vez. és a főtengely szimeringjeit is cseréltettem. Szintén belsős infó volt, hogy a CORTECO márka alatt általában NOK szimeringet csomagol a dobozaiba, és ez valóban így is volt.
2. Kuplungszett cseréje
Bő 4 éve, közvetlenül a vásárlás előtt volt cserélve a kettőstömegű lendkerék az autóban. Márkáról vagy a kuplungszett többi részéről nem volt információ, de azóta egyre erősödő mértékben rázott/rángatott a kuplung a csúszási határ környékén. Nagyon zavaró volt induláskor, hátramenetben és visszaváltáskor is.
Nem bíztam a véletlenre, vittem egy AISIN és egy LUK szettet is a szerelőhöz és abban maradtunk, hogy amikor meglátja, hogy melyik volt beszerelve, akkor egy MÁSIK márkára fogjuk most cserélni. Alapból az AISIN-t favorizáltam, mert az ára is jóval barátságosabb volt a LUK-hoz képest (31e vs. 51e Ft), illetve mert csak egy japán márka. Végül kiderült, hogy AISIN volt az autóban (különösebb látható kopás nélkül, tehát tényleg 50e km-rel ezelőtt cserélték) és a szerelőm is megerősítette, hogy nem nálam tapasztalta egyedül, hogy az AISIN szettek ráznak, ezért végül a LUK ment fel. Jelentem, végre újra van kuplungom!! Sima indulás, visszaváltás! Már teljesen elszoktam tőle:)
3. Első féknyergek felújítása, hátsó fék kopó dolgai
Év elején cseréltem az első tárcsákat a betétekkel együtt és már előtte is tapasztaltam időnként, hogy a jobb első fék melegszik. Kicsit később ki is derült, hogy a kétdugattyús nyereg egyik dugattyújának porvédője pici helyen kiszakad, gyűjtötte magába a port és vizet. Egy alapos megjáratás után sokáig tünetmentes maradt a fék, de nem halogattam tovább a dolgot. Néztem, hogy kaphatóak mindenféle névtelen gumis felújítókészletek, de ezekben nem igazán bíztam, vettem gyári felújítót, mely mind a két oldal összes gumialkatrészét (porvédő, porvédő feszítő rugós gyűrű, karmantyú, fékcső tömítőalátét, légtelenítősapka) tartalmazza. Ha nem gyárit vettem volna, akkor szerintem a FEBEST lett volna a nyerő, amit még az AMAYAMA katalógusa is hozz, mint nem gyári cserealkatrész. Így most kompletten új/felújított az első fék.
Hátulra is megvettem a TEXTAR tárcsákat, de TRW betéttel, mert az állítólag halkabb lesz az első TEXTAR-TEXTAR kombónál. Hátul egyelőre maradtak a gumicuccok, mert nincs bajuk. Egyúttal rögzítőfék pofákat is cseréltük. Eddig rendben vagyunk.
4. Bal első stab. pálca
Lassan két éve, hogy a még gyári stab. pálcákat lecserélt (Nipparts). Azóta már bánom, mert szerintem a gyári sem csattogott volna még annyira, mint a bal első az utóbbi időben. Szóval elkezdtem a kísérletezést a jóval drágább kategóriával (most éppen egy 3-szoros árú TRW), hátha valamelyik beválik hosszútávon is. A lányeg: nekem Nipparts stab. pálca kb. 15-18.000 km.
Szerintem érdekesek ezek az átcsomagolási és egyéb stratégiák az utángyártói piacon és örülök, hogy néha tudok egy kis bennfentes információra is szert tenni. Remélem, másoknak is tudtam segíteni.