Szerző Téma: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika  (Megtekintve 2353063 alkalommal)

0 Felhasználó és 17 vendég van a témában

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6810 Dátum: 2011.01.27 11:37:11 »
Egyébként Carina munkakábel is elbír még 800A-t is, de elég rövid ideig, mivel a réz fel kell melegedjen annyira, hogy károsodjon a kábel. Viszont 800A-nál már jelentős a vonalvesztesége (csak a munkakábelen mérhető több Volt)!

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6811 Dátum: 2011.01.27 12:19:00 »
Üdv!
Én úgy tudom, hogy 5 percnél tovább tényleg nem célszerű pöfögtetni a motort. Itt nem tudom, hogy van, de pl. MTZ-nél  gyűrűkokszosodás lesz tőle.
Na ez a 300-800A áramfelvétel azért érdekes,  pl. Carinában olyan 55 Ah-s akkumulátortól. Az örül, ha ennyi a rövidzárási árama, 210 Ah-sok járnak 700-900(?) körül, hacsak nem spirálcellás. Továbbvive, ha az önindító 800W, akkor ha le is esik indításkor az akku feszültsége névleges 12V-ról 8V-ra (!!! elég szélsőséges), akkor is 100A, de még szélsőségesebb esetben max. 200A. MTZ 4500W-os önindítónál lehet 4-500A, de az más kategória ugye. Ez a 300-800A szerintem csak egy olyan egy századmásodpercig állhat(na) fennt, amikor az önindító forgórésze áll és meg kell indítani (olyankor rövidzárnak vehető), de akkor még terheletlen a forgórész. Üzemszerűen személyautóknál kizártnak tartom.

Na akkor:
Az "Ah" az akkumulátor tárolókapacitását jelenti. pl 44 Ah-ás akku 4.4A áramot tud leadni 10 órán át.
A "Amper-ben" feltüntetett érték az akkumulátor maximáslis indítóáramát jelenti, amit le tud adni indításkor. 200-800A, tipustól függően.
A Carinában nekem 360 A-es inditóáramú akku van. Van még itthon továbba 2 akku 44Ah-s: 210A-es, 45Ah-s:360 A-es inditóárammal.
Persze ezt akkor tudja az akku, ha tökéletes!

Dizelautókba mindig nagyobb akku kell pl ilyen:
http://www.bannerakkumulator.hu/product_info.php?products_id=156

de olvass itt is:
http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/akkumulator-vasarlasi_tanacsado-371

Szerintem egy carina-ban nincs is olyan vezeték ami elbírná a 300 ampert.
Nem hogy a 800-at.

Akkor vajon miért mennek az akkusarukra ujjnyi vastag kábelek? Illetve az inditómotor és az akku között miért van ugyanilyen akár 10 mm2 keresztmetszetű kábel?
Hidd el azok elbirják!

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6812 Dátum: 2011.01.27 12:21:11 »
Na akkor:
Az "Ah" az akkumulátor tárolókapacitását jelenti. pl 44 Ah-ás akku 4.4A áramot tud leadni 10 órán át.

Vagy 44 A-t egy órán át.  :devil:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6813 Dátum: 2011.01.27 12:51:33 »
Jah, csak nem ugyan azzal a feszultseggel. Ha a kapacitasa felere esik egy autoakku toltottsege, akkor a leadott feszultseg erosen csokken. Kulonosen igaz ez nagyobb aramfelvetelek eseteben.

Amugy a matematika stimmel.  ;) Lehetne 2 A 22 oran at is a peldaban.  :)

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6814 Dátum: 2011.01.27 13:11:24 »

Na akkor:
Az "Ah" az akkumulátor tárolókapacitását jelenti. pl 44 Ah-ás akku 4.4A áramot tud leadni 10 órán át.
A "Amper-ben" feltüntetett érték az akkumulátor maximáslis indítóáramát jelenti, amit le tud adni indításkor. 200-800A, tipustól függően.
A Carinában nekem 360 A-es inditóáramú akku van. Van még itthon továbba 2 akku 44Ah-s: 210A-es, 45Ah-s:360 A-es inditóárammal.
Persze ezt akkor tudja az akku, ha tökéletes!

de olvass itt is:
http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/akkumulator-vasarlasi_tanacsado-371

Szerintem egy carina-ban nincs is olyan vezeték ami elbírná a 300 ampert.
Nem hogy a 800-at.

Akkor vajon miért mennek az akkusarukra ujjnyi vastag kábelek? Illetve az inditómotor és az akku között miért van ugyanilyen akár 10 mm2 keresztmetszetű kábel?
Hidd el azok elbirják!

Na akkor.
Utánanéztem ezeknek párszor, elektronikai műszerész az első szakmám. Persze ezzel nem azt állítom, hogy mindent pontosan tudok, de:
Kapacitás.
Kijön akkor 44 órán át 1 A és kifújt az akku? Dehogy. A kapacitás (Ah) azt a töltést jelenti, amit a friss akkuból kivéve annak feszültsége a névleges feszültség  nyolcvan-valahány százalékára leesik (bocs, pontosan már nem tudom fejből, 12V-nál 10 és valahány tized Volt). Közel sem lineáris ez az egész. A töltés-kisülés valamilyen logaritmikus ill. exponenciális jellegű folyamat. Hogy miért, azt elmondom, ha érdekel valamit.
Indítóáram.
Az akkumulátoron nem az indítóáramot tüntetik fel, hanem a rövidzárási áramot, ennél többet NEM TUD leadni, lévén saját belső ellenállása is van. Ha ez 360A (kapocsfeszültsége ekkor a béka feneke alatt van), akkor nehogymár ennél többel indítson! Meg olyan is van a világon, hogy adott telepből(generátorból) kivehető legnagyobb teljesítmény, ehhez ajánlom az ILLESZTÉS fogalmának átnézését. Egyébként 12V mellett 360A 0,03333...ohm, ami 6 sorbakapcsolt cella esetén cellánként 0,005555 ohm, ami gyakorlatilag rövidzár, de mégis van ellenállás, különben a rövidzárás árama végtelen lenne (0 belső ellenállás mellett).
Nagy keresztmetszetű kábel.
A nagy keresztmetszetű kábel nem 800A miatt kell, hanem hogy kevés feszültség essen rajta, minél több jusson el az önindítóhoz. Mert minél vastagabb a kábel, annál kisebb az ellenállása ugyebár.
De a plusz info kedvéért:
Transzformátorokban 3,5-4A/mm2 a megengedett áramsűrűség (éjjel-nappal, kényszerhűtés nélkül). Ez 10 mm2 esetén kb. 40A. Munkakábeleknél kb. 400A, nagyságrendileg (lásd lejjebb).
Rövid használati idő alatt ez lehet ennek többszöröse is (10-szerese is simán).
Generátoroknál is több, lévén általában van valamilyen kényszerhűtése.

Remélem használható, amit leírtam. Ha tévednék, úgyis helyesbítetek.
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.27 13:45:05 írta vd1234 »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6815 Dátum: 2011.01.27 13:46:32 »
Az autonavigátornál is megnézhetnék, mit neveznek indítóáramnak szvsz. Egy telepet ugyanis egyértelműen két jellemző adata határoz meg, ez pedig a névleges feszültsége (nyitott kapcsok mellett, 0A terhelésnél), és a rövidzárási árama (rövidrezárt kapcsok mellett, 0 kapocsfeszültségnél). A köztes pontok ezekből meghatározhatók. Az, hogy indítási áramnak hívják a rövidzárásit, óriási tévedés, ennyivel soha nem fog indítani, mivel önindításkor nem rövidrezárjuk az akkut, így az áram kevesebb lehet csak a rövidzárásinál. De ha indítóáramnak hívjuk, akkor fel kell(ene) tüntetni, mekkora terhelés mellett van ez az áram? Ráteszek egy Trabant önindítót vagy egy Carinát, ugyanakkorával indítana??? Eljutottunk oda, hogy ez mégiscsak rövidzárási áram, amit ráírnak az akkura.

Ja és a dízel. Hát 3-4-szer nagyobb kompressziónál nyilván komolyabb indítóteljesítmény kell, ehhez miért olvassak utána?
Nem mellékesen pedig egy dízelt kissé magasabb fordulaton javasolt indítani, ráadásul az izzítás is nyúzza az akkut. Lásd MTZ példa...bár a személyautó biztos más.
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.27 14:07:26 írta vd1234 »

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6816 Dátum: 2011.01.27 14:12:40 »
Az a baj, hogy nagyon ragaszkodsz az MTZ-Maruti-Samara háromszöghöz, ami nem szerencsés ma már.
Illetve pontatlanok az infoid.
Erről nem vitázok!   :flowers:

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6817 Dátum: 2011.01.27 14:17:40 »
Az a baj, hogy nagyon ragaszkodsz az MTZ-Maruti-Samara háromszöghöz, ami nem szerencsés ma már.
Illetve pontatlanok az infoid.
...
Ákos, sajnálom, ha így fogod fel, ennek semmi köze a "háromszöghöz" . Az akkumulátor itt is, ott is akkumulátor. A fizika-elektrotechnika összefüggései márkafüggetlenek, ahogy a józan paraszti ész is. Ha meg pontatlanok az infóim, mutass már rá, hogy hol légyszíves! Esetleg el lehetne mondani a trafónak, amit 19 éve tekertem meg, és azóta is vígan megy, hogy pontatlanul számoltam ki a huzalkeresztmetszeteket, egész napot röhögve kibír...célzok itt a 3,5-4A/mm2 áramsűrűségre.
Mert elhiszed egyből, amit valaki leír, mert autónavigátor? Akkor elhiheted az olajdoktor épületes tévedéseit is...
Nem vitázok, csak tisztázni szerettem volna ezt a 800A-es dolgot, pusztán szakmai alapon. :flowers:
Esetleg ha megnézel egy MTZ vagy Szamara javításit, és összeveted ezzel a Haynes Carinával, hát lehet, hogy meglepődnél, mennyivel komolyabbak, ráadásul magyarul, rengeteget lehet tanulni belőlük, még ha orosz is a gyártó.
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.27 14:30:00 írta vd1234 »

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6818 Dátum: 2011.01.27 14:50:14 »
még mindig nem tudom h álló helyzetben tölti-e az akksit a generátor?  :szemez:
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26338
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6819 Dátum: 2011.01.27 14:51:49 »
még mindig nem tudom h álló helyzetben tölti-e az akksit a generátor?  :szemez:
Ha nem kapcsoltál be semmilyen fogyasztót, akkor tudtommal igen.
music     

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6820 Dátum: 2011.01.27 15:01:33 »
Szerintem azért ilyenkor nagyon keveset tölt. Ha le volt merülve az aksi, akkor 10 perc alapjára után nem tudom indulna-e az autó. Na de tíz perc 3-ban megtett 130-as autópályázás után....  :devil:  :whistling:
Attila 31
  - Avensis
- Prius

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6821 Dátum: 2011.01.27 15:16:20 »
ok.  ::)
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26338
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6822 Dátum: 2011.01.27 15:20:04 »
Szerintem azért ilyenkor nagyon keveset tölt. Ha le volt merülve az aksi, akkor 10 perc alapjára után nem tudom indulna-e az autó. Na de tíz perc 3-ban megtett 130-as autópályázás után....  :devil:  :whistling:
Keveset tölt, de szerintem ő a szinten tartásra gondolt inkább, arra pont elég. Tölteni akkutöltővel kell, nem motorjáratással...
music     

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6823 Dátum: 2011.01.27 15:36:14 »
Alapjáraton is tölt. Egyszerűen meg lehet nézni, hogy nagyjából mekkora terhelésnél tölt még alapjáraton, egy feszültségmérő elég.
Megnézed, hány volton van az akku indítás előtt. Mikor beindult, rámérsz. Lassanként ráadsz fogyasztókat, amikor leesik a feszültség az indítás előtti érték körülre, na nagyjából addig a terhelésig tölt. De ha pontosan akarom megmérni, akkor azt kell nézni, hogy az eredő áram az akkuból kifelé megy, vagy befelé.

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #6824 Dátum: 2011.01.27 16:04:54 »
Na utána néztem: terhelés nélkül alapjárattól 2500-as fordulatig a feszültségnek 13,6-14,6V-nak kell lennie és 5A vagy kevesebbel szabad töltenie. (Kevesebbel feltöltött akku esetén.)
Felkapcsolt reklektor, és maximálisra állítva a ventillátort 30A kell lennie a töltésnek.
Mindez az 1.6-os VVTi Ave I-nél.
Szóval alapjáraton is kéne neki max 5A-el töltenie. (Ha kell, akkor ugye emeli az alapjáratot.)
Attila 31
  - Avensis
- Prius