Lesz rá jó üzleti modell, ne aggódj. Szerintem nem véletlen hogy Kína egyáltalán nem fél felvenni a kesztyűt Amerika ellen.
Harmadik világ? Épp most jönnek fel. Ha figyelemmel olvasod a híreket, akkor láthatod hogy mi zajlik (a migráció nem politikai propaganda-aspektusait felkutatva ezt lehet látni). Erre megint csak a telekommunikációból tudok jó példát: kelet Európában a világ top 5-ben vagyunk (Magyarország, Románia, Bulgária) az otthoni, illetve 4G internet elérhető internet-sebességekben, lefedettségekben. Miért? Mert miközben nyugaton még mai napig csak az 80'-as évekig behúzott réz kábelekről akarják lehúzni a nyolcadik bőrt mindenféle ADSL-szerű trükkökkel a gigatelekomok, egyre csak inkább megspórolva a fejlesztéseket, és profitként zsebretéve ellenértéküket, addigra errefelé a rézből is gyengén lefedett területekre kis magán cég (Nagyváradi születésű Digi) ráugrott optikával, majd már simán behálózza a nagy mamutot is. Szoktam találkozni szakkiállításokon nyugat európai munkatársakkal, akik tényleg örülnek annak, hogy már kapnak 25-30 Megabiteket otthonra, amikor mesélem hogy én Budapest külvárosában 1 Gigabites optikán netezek akkor nem akarják elhinni.
Nézd meg Kenya, Tanzania, India, Lesotho, Ghana, Mozambik, ezekben az országokban már át is ugrották a bankkártyákat, mint fizetési módszert. Ott a készpénzt az okostelefonra telepített app helyettesíti, a sarki zöldségesnek is azzal fizetsz. Semmiféle bonyolult kártyaolvasó meg terminál nem kell hozzá, az eladó telefonja megjelenít egy QR kódot, amit a vevő telefonja leszkennel, ebben megvannak az egyedi tranzakció paraméterei, máris átugrott a virtuális peszó a vevőtől az eladónak. A mobiltelefon társaságok egészen komoly pénzügyi szolgáltatóként vannak jelelen arrafelé.
A harmadik világ nagy eséllyel berobbantja ezt az egészet, még előttünk. Itt keleteuróapába a még a fejletlenebb infrastruktúra pont, hogy nagyobb esélyt teremt az önvezető autózás kiépítéséhez - Románia, Bulgária úgy le fog előzni minket mint a sicc.
Az meg hogy nem lesz elég villany a hálózatokba hogy feltöltsék az emberek az elektromos autóikat nettó bullshit. A meglévő gerinchálózatok bőven elbírják, azt elképzelhetőnek tartom hogy egyes végpontoknál (társasházaknál, családi házaknál) kell majd fejleszteni de ezek költsége elenyésző lesz ahhoz képest, hogy mennyibe kerül már akkor is a járgány. Lesz biztos állami támogatás, rászoruló alapon, nagycsaládos verzióban stb. mindent úgyis az üzleti érdek mozgat. Töltőre, napelemre stb.
Majd ezek hátán szaporodni fognak a lakásokba tehetú fűtési/hűtési megoldások is, aztán szép lassan a földgáz is megy majd a levesbe.