Szia!
Nézd, ennyiből amit gondolok (lehetne még pontosítani a helyzetet, de belecsapok a közepébe, elnézést érte):
0. A trafócsere a legkevesebb, ahogy írtam, elsőre én sem ebben gondolkodnék.
1. Elég kopott lehet a motor (dugattyú, gyűrű, henger, csapágyak, vezérlés...), a 10w40 még nem keveset ronthatott a helyzeten, még jobban odavágott a VVT vezérlésnek, a láncnak, kb. mindennek.
2. Én is próbálgattam adalékokat, de el kellett fogadni a végén, hogy normális állapotú motorba ilyenre semmi szükség. Megfelelő, gyár által előírt minőségű (lehetőleg az elsődleges ajánlás szerinti) olajjal kell járni, ez tudtommal itt nem 5w40 és főleg nem 10w40. Az olajos téma elég szerteágazó, most ebbe nem mennék bele, az olajos topicban elég jól benne vannak az infók, de nem látok ellentmondást: ha a 10w40 jól koptatta a vezérlést is, de még bírta, és akkor még nem jött ki, hanem most, az 5w40-nél jött ki, csak lehet kicsit később, mintha 10-nél maradtál volna, de ez már történelem. Lánc nem csattog?
A csereperiódussal most nincs gond, inkább 10e km legyen, mint 15e. Ha ilyen (tehát elsődleges ajánlás szerinti) olajat nem lehet bármiért beletenni, akkor a motort mielőbb célszerű javítani vagy cserélni.
3. Ahogy beszéltük, a gáz sem használhatott neki. Akkor lehet tudni, mi baja van, ha szétszedik, így csak találgathatunk. Kompressziómérés, szelephézagmérés, gyűrűk letapadtak-e..., stb. Szétborítani a motort nem kis meló, idő és pénz.
4. Ha meg tudod mérni a kompressziót, és a gyanús hengernél kevés, akkor valószínűleg ott van szelepgond, esetleg dugattyú-gyűrű, de az elsőt gondolom valószínűbbnek. Azt viszont hengerfej levétellel tudod megcsinálni. Gépműhely, etc., 3-as pont.
5. Az előzőek és a szerelők "finnyássága" miatt érdemesnek találom a motorcserén elgondolkodni (tudom, a helyzetedet Te ismered, nem én), talán egy jobb állapotú kompatibilis bontatlan motor megvétele és beszerelése után jobban jönnél ki a helyzetből, mint szétszedni ezt (ha vállalja vki), aztán valahogy megcsinálja, de ha nem tisztességesen dolgozik (nem sokan konyítanak rendesen a Toyota motorjaihoz a tapasztalatom szerint), akkor az lesz, hogy kiadsz egy boglya pénzt és ott leszel, ahol a part szakad, se pénz, se autó. Egy motorcserére talán hamarabb kapható szakember.
6. Anyagot a kocsidhoz szerintem lehet találni, érdemes pl.
itt keresni. A 200 megás anyagból az 1NZ-FE motor (Engine_Mechanical.pdf) névleges kompresszióértéke 15 bar, de minimum 11 bar. A hengerek közötti legnagyobb eltérés 1 bar lehet.
7. Zöldkártyát sajnos nem tudom, szerelők csinálnak-e, és csak olyanoknál voltam, akik vizsgáztatnak is, ott pedig nyilván meg tudják mérni a károsanyag kibocsátást.