Hello, Mindenki! Egy Toyota Avensis 2.0 d4d 2004 szgk.-m van. Az autó alapjáraton nem füstől, jól húz dinamikus, hiba kód mentes,porlasztók rendben vannak. Azonban amikor hirtelen gázt adok kormol egy nagyot, valamint ha elindulok 1-2 sebesség fokozatban (1500-2000)akkor is kormol, de akkor nem nagy mennyiségben. Általában előzés során kormol, ami látható is, nagy fekete korom felhőt nyom. A kocsit elvittem egy szerelőhöz, EGR kitakarította, valamint átnézte a kocsit, de nem talált hibát. Élő diagnosztikát is csinált, de minden jól működik. Ezt követően elvittem a TOYOTA szervízbe, ott meg annyit mondtak, hogy ez ilyen fajta motor. Próbáljam meg a katalizátor utáni koromfogót kiiktatni, mert lehet hogy az a baja. Ebben az évjáratban még nincs részecskeszűrő.
Az lenne a kérdésem, hogy esetleg valakinek produkálta már ezt a hibát kocsija, és hogy mi volt a baja?
Segítségeteket előre is köszönöm.
A nagyobb mennyiségű korom vagy sok üzemanyagra, esetleg nem megfelelő porlasztásra, vagy kevés levegőre utal, hiszen ekkor lehet tökéletlen az égés, vagyis ekkor kezd kormolni. Idővel minden dízelben romlik a sok km után a porlasztás, meg a turbó is kopik. Általában az utóbbi hamarabb szokott eljönni. Gyengébb, kopottabb turbó --> lassabbban vagy nem is annyira pörög fel benne a forgó rész, nagyobb lesz a rés a kopások miatt, és máris kevesebb a beáramló levegő. Épp itt melóban is van az asztalomon egy turbó belső, ami pont így halálozott el szép lassan. Jut eszembe, meg kell nézni mennyit kottyan a tengelye. Ezt mondjuk csak akkor tudod érezni, ha fogtál már jópár turbót és érzésre lehet megmondani, hogy jó-e. 1-2mm a max kottyanása ami lehet. A geometriai turbósak el is szoktak piszkolódni, szóval az megint ugyanilyen gondokhoz vezethet. Ha belegondolsz, a hirtelen gázadásra a vezérlés több üzemanyagot ad, hogy menjen az autó, ami ugye több füstgázt eredményez, de ha a turbó nem képes gyorsan felpörögni, akkor egy ideig korom jön, hiszen kevés levegő és sok üzemanyag megy a motorba. Amikor eléri a megfelelő fordulatot a turbó és rendesen tölt, akkor már nem fog kormolni, hiszen elgendő levegő van az égéshez. Na ennyire nem egyszerű a dolog, csak vázlatosan leírva, mert ugye van turbó nyomás érzékelő is meg légtömegmérő, és értelemszerűen az autók tervezésénél is igyekeznek ezeket a gondolkat elkerülni, és annyi üzemanyagot juttatni a motorba akkor is amikor még nincs megfelelő turbó nyomás, ami nem fog kormolást eredményezni, csak ugye a használatból eredő kopások ezt idővel módosítják..
A fentiek a legrosszabb esetek, azokat már csak akkor kell sorra venni, ha már minden egyszerűbb probléma ki lett zárva. Amit írtak, érdemes megcsinálni, légtömegmérő tisztítás, levegőszűrő csere, egr kipucolás, turbó nyomás érzékelőt megpucolni, ha a coolerben van olaj azt kitakarítani, karter részt átnézni, tömítettséget ellenőrizni a csöveknél amin a levegő megy a motor felé, főleg a turbó után, cooler tömítettség ellenőrzés, hogy nem-e fúj ki valahol akár kicsit is. Ha mindezen egyszerűbb dolgok ellenére sem javul, akkor maradnak a komolyabb dolgok. Persze ha akarsz ezekkel foglalkozni egyáltalán, mert annak ellenére, hogy kormol hirtelen gáznál még elmegy egy darabig akár egy kopottabb turbó is, de tény, hogy rizikósabb. Megjegyzem, ha az olajat enné a motor, akkor inkább kéket füstölne, bár igaz, hogy a kopottabb motoroknál a kompresszió csökkenés is tud füstölést eredményezni.
A fentiekben csak hangosan ötleteltem, látatlanban nehéz bármit mondani egy problémáról, és nem is pontos diagnosztika amit írtam, csak hátha akad olyasmi ami ötletet ad, hogy mit nézz meg az autón. Egyebekben párom Ford Focusával (2009) jártunk úgy, hogy nem ment az EGR szelep. Háromszor szedtem ki arról a fantasztikus helyről ahol van, csontra ki lett takarítva, gyári szelep volt, kínlódtunk vele, diagnosztikán átment hogy működik a szelep, alapbeállításra is tettük gyári műszerrel márkakereskedésben, de mégsem volt jó.. Az autóval elindulás után kb 3-4 km-ig ment rendesen, utána fokozatosan tiltotta le az elektronika a turbót, és vált szívó dízellé az autó.. Kicseréltük egy újra a szelepet, és azóta tökéletesen megy. Lehet a szelep motorja volt hibás, de úgy mutatta magát, mintha jó lenne. Szóval az EGR tisztítás még nem minden. Ja, és hibakódot nem adott ezért volt igen nehéz a dolog, de már minden szart átnéztünk a kocsiban, mire eljutottunk ide. Egy rakás szar a Valeo EGR szelep, legalábbis ahogy néztük a konstrukció is úgy van megcsinálva, hogy biztosan tönkremenjen idővel..de hát francia ugye..