Tegnap délután
kicseréltem a fojtószelepház tömítését is, sikeresen.
Többedik szétszedésre már a szívósort sem kellett lebontanom ahhoz, hogy a fojtószelepházat lehúzzam a menetszárakról, így időt tudtam spórolni a munkával.
Az új tömítés szintén
gyári Toyota Genuine lett, és kedvezménnyel
1800Ft-ot fizettem érte a Szakál-Metálban.
A régi tömítés a múltkori szívósoréhoz hasonlóan majdnem teljesen belesimult már a nútba, a tömítő képessége kérdéses volt.
És ilyen lett az új tömítéssel:
Jól látszik, hogy kb 2mm-rel kijjebb áll, mint a csatlakozó felület síkja. Ez már képes lesz megfelelően tömíteni. A csavarokat átlósan húztam le, először kézzel, majd krovával, érzésre. (nem tudom, itt mennyi az előírt nyomaték)
Az összeszerelést követően egyelőre annyit vettem észre, hogy az autó egyből indult teljesen hidegen is, gázfröccs nélkül. Vélhetően volt némi tömítési probléma eddig, ami most megszűnt.
A tesztkör alatt azt is éreztem, hogy továbbra sem EZ volt az alapvető gondom, de szükséges volt a tömítés cseréje is.
OBD-n keresztül figyelemmel kísértem a lambdák feszültség adatait, sikerült előhívnom a 3., kontroll szondáét is. Az tűnt fel, hogy az értékek nagyon lassan váltakoznak.
Megfelelő működés esetén, az értékek kb 0,1-0,8V között ingadoznak, kb másodpercenként, üzemmeleg alapjárat és kikapcsolt fogyasztók mellett. Nálam most az van, hogy a Bank1 Sensor2 (tehát, a 2-4. henger szabályzója) jól működik, de a Bank1 Sensor1 (1-3. henger szabályzója)
sokkal lassabban váltakozik. Értékeit tekintve kb jó, de van, hogy 0,745 után 0,670-re, majd újra 0,795-re, végül 0,078-ra esik, aztán, vissza 0,8 köré. A gond az, hogy az ugráló értékek között simán eltelik 5-7mp is. Ez szerintem nem jó, lassú a jelváltakozás, ami szonda fáradásra utal.
A szakirodalom annyit ír a lambdákról, hogy gyártótól függetlenül kb 120-150 000 km az élettartamuk, utána cserélni kell őket. Nem lepődnék meg, ha nekem is cserés lenne...a gond az, hogy kellene egy szakértő emberke, aki tutira beazonosítja a hibát. Nem az fáj, ha az egyik lambdát ki kell cserélni, hanem, hogyha kicserélem és kiderül, hogy nem az volt a hiba és kidobtam 25e-t az ablakon...
A lassú jelingadozás miatt arra is gondoltam, hogy esetleg az OBD eszközöm rossz, de tesóm Yarisán vizsgálva pikk-pakk ingadoznak az értékek, úgyhogy, nem az eszköz a hibás.
További furcsaságok, ami miatt az egyes szenzor hibájára tippelek:
1. Az hogyan lehetséges, hogy -1,6%-ot mutat a short term fuel trim, míg ugyanezen szenzor long term fuel trimje +3,9%-ot, változatlan gázpedálállás mellett?
A kettes szenzor ugyanebben a pillanatban stft-re +2,3%-ot, ltft-re +1,6%-ot mutat. Ez is egy árulkodó jel, hogy a két szabályzó szenzor nem kb azonos értétet mutat.
2. Motorféknél az egyes szenzor feszültség értéke "beragad" az utolsó mutatott értékre, míg a kettes szenzoré 0,000V-ot mutat. Ez utóbbi a helyes adat.
Itt tartunk most...