Szerző Téma: Beszélgessünk...  (Megtekintve 3351986 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

Xtrem

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10687
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8895 Dátum: 2013.08.16 09:27:41 »
PÜ ment.

Nekem SD kártyás Navim van (teljes EU), TNS 510-es cucc, erre szintén van esetleg valamilyen költséghatékony megoldásod?  :D ;)
2005 Avensis Sedan 2.4 D4 vvt-i Aut Executive Navi + TTE front
2001 Citroën Evasion 2.0 16V benzin, Aut - Exclusive
61

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8896 Dátum: 2013.08.16 09:52:09 »
Ma elhoztam a kocsit a kereskedőtől.
Naggyon jól néz ki! Legszebb szín!

richkan

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 631
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8897 Dátum: 2013.08.16 09:53:22 »
Nekem SD kártyás Navim van (teljes EU), TNS 510-es cucc, erre szintén van esetleg valamilyen költséghatékony megoldásod?  :D ;)

Én magam nem foglalkozom ilyennel, csak egy ismerősöm van aki tud segíteni. PÜ-ben elküldtem a részleteket.

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8898 Dátum: 2013.08.16 09:56:05 »
Zezokához hasonlóan én is úgy gondoltam, hogy a fékpedál nyomása szabályozza a visszatáplálás erősségét.
Ezt a Torque is alátámasztja (D-ben tutira)! :) (látszik hány A-el tölt)

Azt hittem a fedélzeti dolgok az inverterről mennek! Klíma akkor is tuti a nagy aksit használja, mert leszívja pár perc durva klímázás alatt. Az B állás pedig Torque-ban egy fordulatszám és egy töltő áram méréssel fullra meg lehet állapítani. Na majd legközelebb, mert engem is érdekel. Én úgy tudtam, hogy semmi más, csak motort rárakja "kompressziós fékezésre", töltőáramot meg szimplán ahogy B nélkül tenné: fék nélkül kicsit, fékkel meg egyre nagyobb árammal tölt.

Xtrem

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10687
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8899 Dátum: 2013.08.16 10:08:29 »
Én magam nem foglalkozom ilyennel, csak egy ismerősöm van aki tud segíteni. PÜ-ben elküldtem a részleteket.

Köszi, őt ismerem személyesen is.  :yes: ;)
2005 Avensis Sedan 2.4 D4 vvt-i Aut Executive Navi + TTE front
2001 Citroën Evasion 2.0 16V benzin, Aut - Exclusive
61

Pomk

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1216
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8900 Dátum: 2013.08.16 10:11:58 »
Láttam is, vezettem is "ilyent", de azért ......azt a mindenit neki!! Nagyon " vonzó" darab! 1 év 9 hónapja vettem a PII-met akkor még 5M körül voltak a III-sok. Egyenlőre jó ez nekünk.
UI: Pszt. dehogy jó! etikusan azért grat hozzá és irigy is vagyok nem kicsit!

Gratulálok! Nagyon szép autót sikerült venned! Remélem elégedett leszel vele! ;)

Látom a profil képed is frissült azóta.  :D
« Utoljára szerkesztve: 2013.08.16 10:13:46 írta Pomk »

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8901 Dátum: 2013.08.16 10:55:50 »
Szeretném én is leírni, amit tudok, vagy vélek a B módról. Bár tartok tőle, hogy már leírtam egyszer.

Az egész HSD rendszer lelke az a bolygómű, amin keresztül kapcsolódik az MG1 és MG2 motor/generátor és a benzinmotor. A bolygómű egy nyomatékosztó, az egész rendszer működése a nyomatékegyensúlyról szól. Szerintem ez az oka annak, hogy vontatni sem lehet vele, mert annyira felborítja a nyomatékegyensúlyt, amit nem képes tolerálni a rendszer, értsd túl nagy reakciónyomatékot kell adni az MG1-re, hogy a kocsi elinduljon, haladjon, ezzel lemerítené az akkut.

A bolygómű úgy működik, hogy bármely kereke lehet hajtó és hajtott is, illetve ahhoz, hogy a nyomaték folyam megszakadjon bármely másik kettő elem közül az egyiket szabadon engedve a harmadik szabadon elforog, a hajtás megszűnik. Ugyanez fordítva is áll, ha bármely két elemet összezárjuk (ez itt ugye virtuálisan megfelelő szabályozással lehetséges, nem lamellás fékkel, mint az ős automatákban), akkor módosítás nélkül áthajt a bolygómű.
 

Induláskor, illetve, ha áll a benzinmotor a kihajtást egy az egyben az MG2 nagyobbik villanymotor végzi. Ahhoz, hogy ez működjön és a motor állni tudjon az MG1et szabadon kell hagyni elforogni.
Hagyományosan, regeneratív fékezésnél az MG2-n, mint generátoron táplál vissza, MG1 még mindig leforog. B állásban, ha az MG1-ről, mint generátorról is veszek le töltést (ettől tölt jobban B állásban!) akkor ennek reakciónyomatékét egy ideig az álló motor képes felvenni. Mert ugye a villanymotornál generátornál a betáplált, vagy levett teljesítmény arányos a tengelyen megjelenő mechanikus teljesítménnyel! Ha ettől nagyobb reakciónyomaték kell akkor nyilván elkezdi átforgatni a motort is. Természetesen kifejetetten motorindítás nincs, mert motorfék üzemben plussz teljesítményt a rendszerbe nem kell vinni, ha a rendszer azt érzi, hogy a motornak állnia kell, akkor az állni fog, max a reakciónyomaték forgatja át. Na itt érvényesülhet a hagyományos motorfék effektus bolygómű egyébként fix áttételének arányában.


Itt szeretnék még eloszlatni egy nagyon komoly tévhitet a motorfék működésével kapcsolatban. A motorfék üzem a belső súrlódás legyőzésén túl nem azért valósul meg, mert a levegőt a rendszer benzin nélkül összenyomja, mint ahogyan sokan gondolják.
Az összenyomott levegő, mint energia tároló (mint egy rugó) működik, ergo ha összenyomom valamilyen erővel, azt amikor átfordul a motor vissza is adja, ebből fékhatás nem keletkezik. Persze vannak résveszteségek, de gyakorlatilag ez a helyzet.

A fékhatás abból keletkezik, hogy a motornak zárt fojtószelep ellenében kell megoldani a levegő beszívását, ergo egy alacsony nyomású térre nyit rá a szívószelep, tovább növelve a vákuumot a fojtószelep és a dugattyú közti térben. Ez az alacsony nyomás a dugattyú felületén erőt képez, ez adja a fékhatást.

Hagyományos motorokon, ha valamilyen módon el tudja zárni az ember az üzemanyagot ki lehet próbálni, hogy ha motorfék üzemben csak levegőt szívó motornak nyitjuk a fojtószelepét, ergo gázt adunk, de az előzőek miatt üzemanyagot nem kap már csak a belső súrlódás érvényesül.
Ez volt régen a dízelmotoroknál a gond
Ezért találták ki a kipufogó féket. Az ugyan  ez a hatás ,csak a kipufogó oldalon. A dízelnek alapvetően a motorfék ereje kevesebb. Ami becsapós, hogy a váltó áttétel (mivel nagyobb nyomaték váltási aránnyal dolgozik a motor más jellegéből következően) erősebb hatásnak érezzük, főleg, ha be kell tolni. De ez már más téma.
« Utoljára szerkesztve: 2013.08.16 11:27:01 írta b.c. »

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8902 Dátum: 2013.08.16 10:57:11 »
Itt lehet szórakozni a bolygóművel a könnyebb megértés érdekében:

http://eahart.com/prius/psd/

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8903 Dátum: 2013.08.16 11:07:05 »
Ami érdekes kérdés az valóban az N fokozat hatása.
Tekintve, hogy ennéla rendszernél nincs a szó hagyományos értelmében üres, nem hajtott fokozat, ezért az N állás egy virtuális fokozat. Itt ha mozog az autó a benzinmotor kivételével, ami néha megy, néha nem megy mindig forog valami. Itt is az a lényeg, mint az előzőekben, hogy nyomatékot ad e át, plusszban vagy minuszban, vagy csak forog azzal a sebességgel a cucc, amit az aktuális járműsebesség a váltó 2 belső áttételén valamint a bolygóművön keresztül megkíván. Vélhetően ezért is merül az aksi N állásban, mert olyankor azt végzi a rendszer, hogy figyeli azt a sebességet, amivel forgatni kell a MG2 villanymotort, ahhoz hogy úgy hasson, mintha üresben lenne.

Az igazi kérdés nem is ez, hanem hogy van-e ennek káros hatása. Az eddigi nyomozásom arra mutat, hogy nem kellene, hogy mechanikusan károsodjon. Egyetlen kérdőjel váltó végén lévő kis fogaskerék szivattyú, ami a váltón belül keringteti a váltóolajat, szerintem nyomja a csapágyakhoz és a váltó tetején lévő, kívülről nem látható kis olajhűtő labirintusba.
Szóval, hogy mi hajtja ezt a kis szivattyút. A neten vannak videók, mikor szétszedik a váltót, de ez a rész sehol sem egyértelmű. Okosan gondolkodva, mivela  motor csak néha jár, olajozás és olajhűtés meg kell, amikor a kocsi mozog, feltételezem, hogy nem a benzinmotor hajtja. Innentől kezdve meg nem lehet gond, mert akkor valamelyik a kocsi mozgásakor mindig forgó praktikusan az MG2-esnek kell hajtani, hiszen van olyan üzemállapot, amikor a fentiek miatt az MG1 forgásirányt vált, az meg szállítás szempontjából a fogaskerék szivattyúnak nem praktikus.
Tehát egyébként gurítható, bár ezzel a HSD regeneratív rendszer lényegét, melyen a japók 30 évet dogoztak öli meg a tisztelt user.
Remélem érthető volt, amit írtam a kérdést feltevő kollégának.  :cool2:

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8904 Dátum: 2013.08.16 11:15:07 »
Még egy.
Akárcsak a hagyományos járműhajtásoknál a 12 V-os akku addig dolgozik, amíg a motor nem jár, itt praktikusan, amíg a rendszer nincs bekapcsolva. (READY felirat).
Onnantól kezdve az inverter egységbe épített 12 V-os hálózatot is a 201 Voltos nagy aksiról üzemelteti.
A klíma is a hibrid aksiról megy abban is egy 201V-os villanymotor van. Meríteni azért meríti az aksit, mert egy klíma kompresszornak legyen az mechanikus hajtású, mint a hagyományos autókban, vagy elektromos, mint itt komoly teljesítmény igénye van, hiszen a gáz olyan szinten kell komprimálni, hogy cseppfolyós legyen. Ezt hagyományos járművet vezetve remekül lehet érezni, amikor a klímakompresszor kuplungja behúz, úgy megfogja a kocsit, hogy majdnem bólint az ember. Persze ettől vannak modernebb rendszerek, de ez volt az ős kílmíszabályozási módszer kikapcs, bekapcs.
Itt a klímakompresszor hajtásához közvetlenül nincs köze a benzinmotornak, csak max az akkuba táplált elektromos teljesítményen keresztül. A P3-nál pedig még a hűtővíz szivattyú is elektromos, ergo nincs egyáltalán meghajtó szíj a motoron!  ::)
« Utoljára szerkesztve: 2013.08.16 11:30:13 írta b.c. »

richkan

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 631
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8905 Dátum: 2013.08.16 11:21:51 »

Remélem érthető volt, amit írtam a kérdést feltevő kollégának.  :cool2:

Persze, egyszerű mint az "egyszeregy"!!! :)  :clap:

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8906 Dátum: 2013.08.16 11:28:16 »
Hááát, ha ez bonyolult akkor a lexus Rx 400 h dupla bolygóművébe bele se kezdjek, ugye?   :D

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8907 Dátum: 2013.08.16 11:32:55 »
Na, mer-e még itt valaki kérdezni?
 :lol: :lol: :lol:

Csacsogni azt tudok!  ::)

richkan

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 631
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8908 Dátum: 2013.08.16 11:35:08 »
Még egy-két kérdés:

a) Az RX-eknél volt ugye egy inverter miatti visszahívás kampány, ilyet más modelleknél nem tudom hogy lett volna. Az RX-es fórumokban elvétve írogatnak a 2006 utáni autóknál is invertermeghibásodásokról, melyek cseréje a garanciaidő után elég borsos. A Prius topikban itt ilyenről nem olvastam. Mivel a toyota hibrid portfólió lelke végeredményben ugyanaz, azt feltételezném, hogy inverterhibáknak hasonló arányban kéne előfordulnia...vagy tévedek?

b) Tudjuk ugye hogy a nagy hibrid akkukat a tervezők úgy alkották meg, hogy az élettartamuk megegyezzen a gépkocsi élettartamával. Ettől a hibától kevésbé kell tehát félni. Misi említette még a topikban valahol, hogy volt pár autó aminél cserélni kellett az akksit, mivel autópályán vagy máshol rendszeres erős gyorsítással használták és az akku élettartamát ez csökkenti. Kíváncsi lennék ez mennyi autót érint és hogy a priusnál előfordul-e?

c) Hátrafelé csak az elektromos motor hajt: Most nyaralás során volt pár olyan helyzet, amikor szűk de kétirányú rendkívül meredek utcákban (értsd nem tudsz megfordulni) kicsit beparáztam, hogy ha jönne szembe valaki, akkor egyáltalán fel tudnék-e tolatni a meredek emelkedőn. Előfordulhat olyan meredek zsákutca is, ahonnan felfelé ki kell tolatni, került már vki emiatt kényelmetlen helyzetbe?

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #8909 Dátum: 2013.08.16 13:14:30 »
Bár nem vagyok szakember, de:
a) az inverter biztos más teljesítményű egy Prius-ban és egy RX-ben, szóval szerintem teljesen más inverter model.
b) Szerintem ez csak a Power Hybrid-eket érinti, ami a Lexusokba kerül - de lehet a névre is rosszul emlékszem, szóval majd valaki pontosít.
Attila 31
  - Avensis
- Prius