Tapasztalatom szerint úgy működik a dolog, hogy az adott km-es szervíznek van egy adott normaideje, ezzel szorozzák meg a rezsióradíjat, így kijön a végösszeg. (Úgy állapítják meg a legtöbb esetben, hogy kerek legyen az összeg, ne 19.312 Ft jöjjön ki.) Ez szerintem rendben is van, hiszen ez előre kalkulálhatóvá teszi az adott szervíz költségét a user előtt, tudja előre, hogy mennyibe fog kerülni.
Az időket igazsgosan mérni is nagy nehézség lenne szerintem az összetett folyamatok miatt, továbbá a kispénzű, de nagy szájú user elkezdene reklamálni egyből, hogy az ő szerelője a normaidő fölött dolgozott 10 perccel és hogy ezt nem fizeti ki, stb... A gyakorlat szülte ezt a megoldást, szerintem alapos indokkal...
A rezsióradíjnak ott van inkább jelentősége, mikor odaviszed a kocsidat valami extra kéréssel, mondjuk nem megy benne ez vagy az (és nem garis már). Ekkor megszerelik és közben mérnek egy időintervallumot, amíg dolgoztak rajta. Akkor valóban ez után fiezeted ki a pénzt. És tudod, hogy x órát dolgoztak rajta, így mennyibe kerül ez neked.
Gyakorlati tapasztalatom, hogy sokszor nem is kérik el a normál díjat, amit kellene, mert túl magas lenne az adott műveletért, ezért kevesebbet számolnak fel. Pl. nálam a Koto-ék keresték a km-órám hibáját műszerrel, ez 1,5 órát vett igénybe. (A km jeladó halt be végül.) De tudták, hogy nem tudom kifizetni a magas díjat, így csak 2.000-ret mondtak a többszöröse helyett a végén. Ezért is szeretem őket, mert nagyon rendesek, a hibakeresésért és a hasonlókért nem húznak le nagyon. Én javaslom is őket mindenkinek, nagyon korrekt csapat. És jó KV-t is főznek.