"Ha az előgyújtás jóval (tehát pl. 10fok helyett mondjuk 20 és fölötte akár!) a szükséges pillanat előtt történik, akkor a hengerben korán beinduló égés fokozza a nyomást"
Ha jóval nagyobb az előgyújtás mint kellene, akár be sem tud indulni a motor, megfogja a robbanás a felfelé tartó dugót.
Ezzel a mondattal van még probléma:
"A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a felső holtpont előtt gyújtjuk meg a keveréket (minimum fordulatszámtól determinálva), mivel az égés során kialakuló tágulás ekkor végzi optimálisan az erő leadását, elég a keverék teljesen"
onnan javitanám, hogy:
"mivel az égés során kialakuló tágulás ekkor végzi optimálisan az erő leadását, elég a keverék teljesen"
Nem akkor végzi optimálisan az erőleadást, hanem abban a pillanatban kell elkezdeni a keverék begyújtását (szikra), hogy mire a dugatyyú a felső holpontra ér minél nagyobb százalékban begyulladjon a benzin-levegő keveréke, hogy amikor a dugó már lefelé indulna, akkor kapja a "lökést lefelé", munkát végezzen és ne előbb vagy később (utógyújtás).
Gondolj bele, ha az előirtnál sokkal nagyobb az előgyújtás, akkor az egész keverék meggyullad már a felső holtpont előtt, kialakul a max égési nyomás és a dugót visszalökheti, "nem tud beindulni a motor".
"Adott éghető anyag-oxidálószer keverék lángterjedési sebessége ismert. Ebből következően meghatározható, milyen időpontban kell a keveréket meggyújtani.."
Ez eddig oké, de mi van a pillanantnyi tényezőkkel? A terhelés függvényében a modern motorok változtatják az előgyújtást.
Alapjáraton mondjuk kell 5° az előgyújtásnak, FHP előtt 5 °-kal gyújtja meg a keveréket, (akkor KEZD el égni).
Ahogy növeljük a tehelést, ill. fordulatszámot, kevesebb idő áll rendelkezésre a teljes keverék meggyulladásához, tehát növelni kell az előgyújtás szögét ahhoz, hogy mire a dugattyú a felső holtpontba ér, már begyulladjon a keverék jelentős része, onnét pedig nyomást fejtsen ki a lefelé haladó dugóra.
Egy mondatban, az égéshez idő kell, minél kevesebb az idő az égésre, annál nagyobb kell hogy legyen az előgyújtás értéke.