Látom, elég sok pro és contra elhangzott itt kerékméret-ügyben. Mindkét részről történtek megalapozatlan kijelentések is
... Leírnám a véleményemet.
Szóval. Az Avensis nem sportkocsi! Középkategóriás családi autó. Aminél számít a rugózási komfort, mert korántsem kizárólag hibátlan nyugat-európai utakon közlekednek vele. Rugózási komfort szempontjából pedig, adott kerékátmérő mellett, elsődleges a gumi-felni arány. Úgy nagyjából /55 alatt el lehet felejteni az akár csak félig-meddig kényelmesnek nevezhető rugózást, ezért teljesen rendeltetés-idegen dolog ennél peresebb gumit tenni egy ilyen kategóriájú kocsira! Saját tapasztalat, hogy a 215/45x17-es gumikkal az Ave
méltatlan, boyracerekhez illő, prosztó módon kényelmetlenül rugózik - míg a 205/55x16-osokkal teljesen okés.
Az ormótlan, nevetséges nagy felniket elsősorban a hülye divat diktálja. Fékkel ugyanmár ne jöjjünk, a legtöbb esetben meg lehet nézni, mennyi "hézag" marad a féktárcsa és a bazinagy felni között. Ave III-nál maradva, 16-os felni alá bőven elfér a fék.
És hogy miért kell nagyobb fék? Az idióta hízási tendencia miatt! És nem igaz, hogy a kütyük meg a biztonság miatt ilyen nehéznek
kell lenniük a mai kocsiknak. Lófaxt kell! Azért egyre nehezebbek, mert egyre nagyobbak, ami ismét csak egy totál felesleges baromság. Pont az Ave III jó példa rá, hogy nem muszáj egy kocsinak nőnie-nehezednie a modellváltás során. Szerencsére! Amúgy meg, a fék hatékonysága korántsem csak a méreteivel összhangban növelhető.
Az viszont természetesen nem stimmel, hogy a gumi méretei ne számítanának egy esetleges hirtelen kitérő manőver során. Simán lehetséges, hogy ahol egy 205/55x16-os kerékkel még uralni tudod az autót egy váratlan irányváltoztatás során, ott a 195/65x15-össel már keresztbeállsz. Ez nem hit kérdése, hanem sima fizika és marha könnyen modellezhető a valóságban.
Viszont! Az utak ugye nem mindig tükörsimák, sőt... A nagyon peres gumival szerelt kerék pedig pattog! Az előző példára visszatérve, simán lehetséges, hogy ahol egy egyenetlen útburkolatú kanyart még beveszel a 195/65x15-ös kerékkel, ott a 205/55x16-ossal már elpattog a kocsi hátulja, és keresztbeállsz.
Tanulság? Mint mindenben, úgy a gumiméretben is kompromisszumra van szükség stabilitás és komfort, különböző felhasználási területek, jellemző igénybevételek stb. között. Ehhez képest a mai tendencia egyértelműen olyan, mintha minden autót kizárólag sportkocsiként akarnánk használni, kizárólag hibátlan burkolatú utakon. Ez nyilvánvalóan nonszensz, divat, hülyeség! A mai tendencia a legtöbb racionális érvvel (köztük az anyagiakkal) szembe megy.