Ahogy ígértem a képek a szétbontott motorról. Úgy érzem, a szerelővel történt igen részletes beszélgetés alapján, hogy kiokosodtam a vvt-i motorok konstrukciós problémájával kapcsolatban.
Nagyképűnek hangzik, de tényleg egészen más dolog látni is azt, miről van szó, mint olvasva a neten, összeszedni az infókat, féligazságokat.
Sajnos a fényképdokumentációm nem tud teljes lenni, mert a szelepfedelet (ezzel együtt a szelepeket) nem az autó jelenlegi helyén fogják rendbe tenni, hanem másutt, oda nem tudtam elmenni képet készíteni.
De, azért nem maradtok érdekesség nélkül, íme:
1. 1-es, 4-es henger és dugattyú teteje:
2. 2-es, 3-as henger és dugattyú teteje
Randa? Egy biztos, nem túl bizalomgerjesztő... A szerelő annyit mondott: "Nyugi, minden általam felújított vvt-i motornak így nézett ki a 4db dugója. Az, hogy egyenletesen kokszos mind a 4db, semmi másra nem enged következtetni, minthogy az összes olajlehúzó gyűrű egyenletesen szar és besültek a dugó oladalán a horonyba. Ez a maradék az égéstérbe jutott motorolaj maradéka. Sajnos pont az a gyűrű nem működött, ami ezt volt hivatott megakadályozni. No problem, minden tisztítva lesz, az új gyűrűk tökéletesen fognak dolgozni."
3. Megnéztük a gyári hónolást:
Ez kb elmenne 0 km-esnek is, gyakorlatilag 0 a kopás. Olyannyira, hogy a dugókat kifűzve a dugó oldalán lévő derékszögelő jelzés is tök gyári, sértetlen és látható.
4. Szelepfedél levéve:
Tökéletes! Sehol semmi lerakódás, mintaszerű egy 200.000km feletti futású autónál. Minden gyári felirat olvasható az öntvényen anélkül, hogy kaparni kelljen. A háttérben a szelepemelők (kvázi "hidrotőkék") láthatók.
5. Szelepfedél felfordítva:
Na, igen, ehhez már nem kell szerelőnek lenni, hogy lássuk, mi a baj. A képen a fölső sor a szívó szelepek, az alsó sor a kipufogó szelepek. Utóbbiakkal semmi gond, ellenben, a szívók kokszosak. Ezek lesznek takarítva, csiszolva.
6. Dugók:
Ezek oldala és belseje is szép tiszták, csak az egészen újak fémszínűek. Már innen nézve is feltűnhet, hogy a dugattyú horony síkjába szinte beleolvad, belesimul az alsó gyűrű, míg a felette lévők épnek tűnnek, és rugalmasak is (ezek is rosszak, később mutatom, miért).
7. Ez a konkrét probléma a gyűrűvel:
Egy dugattyűgyűrűnek nem szabadna így meghajlíthatónak lenni.
Egy új gyűrűt ha megpróbálunk hasonló módon meghajlítani, akkor legalább 2-3 részre
törik. A kilágyult gyűrű ezen tulajdonságát elvesztette, innentől ez az alkatrész kuka!
8. Dugó horony durva megtisztítása:
Egyik gyűrűvel kikaparják a durva kokszot, majd féktisztítóval alaposan megkínálva, fémtisztára törlik. Érdekes, hogy
a két kiszerelt dugattyú egyikén sem volt eldugulva az olajelvezető furat. A furatot takaró gyűrű alá, a horonyban megragadt koksz zárta el az olaj útját a furatig, el sem tudott, tehát jutni odáig szerencsétlen LM olaj....
Most, a kaparással, persze, belement abba is a koksz, de minden patika tisztaságú lesz, mire az összeszerelésre kerül a sor.
9. Leömlő
Látszik némi lerakódás, de nem szilárd és nem vastag, idővel és pár ezer km alatt kitisztul majd, ezzel nincs teendő.
10. Első katalizátor a leömlőnél
Igen, ez az első, mert valójában
2 katalizátor van az 1ZZ motorhoz. 1 a leömlőnél, ez, itt, a képen (2db lambdaszondával) és egy a kipufogó közepe körül, 1db kontroll lambdaszondával mögötte. Ebben, ahogy látszik is, szép fehéres a szűrő felület, nem valószínű, hogy baja van, olajnak, koksznak nem sok nyoma van, ami mégis eljutott idáig, az ki fog tisztulni a használattal.
Nagyjából ennyi.
Tanulság:
Az érintett ZZ motoroknál valószínűleg az átlagnál hamarabb kell/lehet számítani a megnövekedett olajfogyasztásra és ezzel együtt a gyűrűzésre. Ezt követően, azonban, gyakorlatilag megszűnik a motorral kapcsolatos összes hibalehetőség, mert minden egyéb nagyon jó, tartós, Toyotához illő. A gyári gyűrű nem. Ez van.
Hálás lehetek, vagyok is, az előző tulajnak, mert minden bizonnyal megfelelően
magas minőségű olajjal szervizeltette az autót az első 12 éve alatt, így látható, hogy a konstrukciós hibát nem érintő részeken mintaszerű a motor tisztasága, szinte 0-hoz közeli a lerakódások mennyisége.
Ahol érintett a hibával, ott is egyenletesen kokszos, ezt alaposan tisztítani kell, egészen addig, amíg fémtiszta nem lesz.
Az összeszerelés előtt, kötelező a síkbahúzás és nyomáspróba, esetleg a szelepek becsiszolása, ha indokolt a koksz miatt.
Az alkatrészek minőségéről nem tudok érdemben nyilatkozni, azt majd az idő eldönti, hogy jó döntés volt-e az Elring hengerfejtömítés a gyári helyett.
Az összeszerelést követően elvileg nem járatós a motor, de nem árt, ha friss olajjal megyünk 3-4000km-t, majd ejtünk egy "nagy" olajcserét, nyilván szűrővel együtt.
A további karbantartások is az előírt módon történjenek!
További pár képet
ITT találtok.