Megpróbálom leírni T22 kormányproblémámat, ami nem könnyen megfogható, de remélem sikerül átadni a lényeget:
A kormányon enyhén érezni lehet egy kis akadozást (akadozás nem teljesen jó szó, inkább enyhe szögletességet). Ez álló helyzetben, járó motornál kopptól-koppig tekergetve nem érzékelhető, mert a sebességfüggő rásegítés miatt a nagy szervóerő kompenzálja pici megakadásokat. Városi sebességnél, amikor csökken a rásegítés mértéke, már érzékelhető egy minimális szögletesség, de akkor is csak főleg kanyarodás után, amikor a kormánykerék magától is visszafelé mozdul egyenes állásba. Ekkor pár fokonként érezhető az ugrándozás. A folyamatos visszatérés helyett a középállás körüli helyzetben 2-3 fokonként ugrál vissza.
Gondolkodtam már, hogy mi minden lehet, de eddig nem jutottam dűlőre:
1.) kormánytengely 2 db kardáncsuklója: megfújtam őket kenőanyaggal, még nem tapasztaltam változást, de ezek szorulása (főleg a motortérben lévő darabé) nem 2-3 fokonkénti akadozásban jelentkezne, hanem mondjuk 20-45-90 fokonkénti megszorulásban.
2.) toronycsapágyak: itt úgyszintén nehezen tudom magyarázni a 2-3 kormányfokonkénti ugrálást, mert a toronycsapágyak akadásakor a kerék 5-10 fokonként akadozna, ami a kormányon megint csak 20-45 fok lenne. Plusz ennek ropogó hangja is szokott lenni. Ezt legegyértelműbben úgy lehet ellenőrizni, ha lekötjük a kormányösszekötőket a csonkállvány irányítókarjáról és alátámasztva a lengőkart megforgatjuk a gólyalábat. Ebben az esetben a kormányszerkezet egyéb hibáját lekötjük a rendszerről és csak a toronycsapágyat tudjuk vizsgálni.
3.) kormánygép: középállás körül ennyire megkopott volna a kormányszerkezet?
4.) szervószivattyú: lehet ennek bármi köze a jelenséghez?
Talán fontos lehet:
Az elmúlt napokban volt első lengőkarszilent csere az autóban, amihez az első lengőkar kompletten kibontásra került mindkét oldalon (a talpas gömbfejek maradtak a lengőkaron). Ehhez a motort (D-4D, 1CD-FTV) enyhén meg kellett emelni a jobb oldali motortartó bak kioldásával (ezt kell tenni a vezérlés cseréjekor is), mert a vízszintes, hosszú lengőkarcsavar másképp nem jön ki a karterteknő miatt. Ekkor történt meg hosszbordásszíj és ennek feszítő görgőjében a csapágynak cseréje is (ugye ez szíj hajtja szervószivattyút is). (Itt jegyezném meg, hogy a csapágy mérete a méltán "elterjedt" 9608V!) Ezen kívül 215/45 R17 gumiméretről visszaváltottam a gyári, 195/60 R15-os méretre.
Volt már hasonló problémája vkinek?
(Most vagy rossz a fórumhoz tartozó keresőmotor, vagy eddig nem nagyon volt kormányprobléma, mert alig találok vmit, és az a kicsi pedig nem releváns a számomra.)
BF