Na jó, akkor nyilatkozom
Épp ma voltam azon a bizonyos 10ezres szervizen, bár már inkább 11e van benne. A teljes költség 6500Ft volt, ebben benne van a gázszűrő cseréje, a reduktor tisztítása és persze az egész rendszer felülvizsgálata és beállítása (például az alapjáratomé
) A 20ezres, ha jól emlékszem, kétszer ennyi lesz, mert ott már a reduktor kisebb felújítása következik, szükség esetén a benne lévő membrán cseréje is. De lehet, hogy az csak 30 ezernél jön? A régi garanciafüzetembe szépen odaírták, hogy mi mikor esedékes, a mostaniban viszont semmi ilyen nincs, és már nem emlékszem pontosan
Ha nagyon spíler vagy, valószínűleg magad is meg tudsz csinálni egy-egy ilyen tisztítást. Mondjuk a reduktor szétszedését én már nem vállaltam be, de biztos, hogy nem kell hozzá szupermennek lenni
Ezeken kívül más költséged a gáz miatt nem lesz. A vizsga sem kerül többe, ha gázos az autód, csupán a megfelelő vizsgáztatóhelyekre kell vinned az autót. Általában a megyei felügyeletek illetékesek. Zöldkártyát viszont bármelyik autógázos műhely csinálhat neked, akinek van jogosultsága, és nem drágább, mint a benzines.
A mostanában sokat emlegetett szűrőtisztítással szerintem egyelőre ne foglalkozz, inkább fogadd meg a tanácsot: mol, shell, total kutaknál tankolj és kerüld a noname kis cégeket (és szerintem a primagázt is, pedig az viszonylag nagy).
A 4E-FE motor remek választás
Ma is meglepődtem, mert kis késésben voltam Gyöngyösre menet, és csak a téli gumik miatt nem mentem 160 felett, az 1.3-as motorban még volt tartalék
Mivel alu szívócsöves, ezért nem szükséges gázbefecskendező rendszert beleépíteni (>300k), hanem a sima injektoros, lambda szondával vezérelt elektronika jó bele (140-170k). Pótkeréktartály általában feláras (+15k), néhol ebben már benne van a gázszint mérésére szolgáló jeladó is, amivel a műszerfalon az átkapcsoló mutatja a gázmennyiséget (az enyémben nem volt benne). Az átalakítás után 30 napon belül vizsgára kell vinned az autót, ezért érdemes úgy időzíteni az átalakítást, hogy az amúgy is esedékes vizsga környékére essen (már ha ki tudod várni
).
A beszerelést végző műhelyt kérdezd meg, hogy van-e konkrétan a te típusodra sorozatengedélyük. Ez azért fontos, mert ezzel tudsz simán elmenni a vizsgára (van egy sorszáma, amit a megfelelő papír megfelelő helyére be kell írni). Ha nincs nekik, akkor vagy ők levizsgáztatják az autódat (ilyenkor megkapják a sorozatengedélyt, ezért előfordulhat, hogy cserébe mondjuk kifizetik neked a vizsgadíjat), vagy keress másik műhelyt, mert az egyedi engedély +15k
Hogy megéri-e? Számoljunk: 2 tank = kb. 80l benzin, szerdától 19000Ft, ezzel mész 1100-1200km-t. Ha ugyanúgy jársz, mint én, jelesül 8,5-9l-es gázfogyasztásod lesz, akkor ez nagyjából 100l gáz = kb. 14000Ft. Tehát mindössze havi 5ezret spórolnál, amit rádásul évente egyszer ott is hagysz a szervizben. Így a minimum 150ezres befektetés kb. 3 év alatt térülne meg, és utána kezdenél csak olcsóbban autózni (feltéve, hogy az árviszonyok nem változnak sokat). Tehát ha csak a piszkos anyagiakat nézzük, neked nem biztos, hogy megéri...
A mélygarázsokról Szeke leírta a tutit. Én még nem láttam olyat, ahová beengedtek volna gázos autót, de olyat se, hogy ezt bárki ellenőrizte volna
Ebből a szempontból egyébként teljesen lényegtelen, hogy mennyire korszerű a rendszered.
Élettartamról nem sokat tudok mondani, de szerintem az autód előbb fog szétesni
A tartály 3mm-es acélból készült toroid, a csövek rézből vannak, az elektronika nem kopik el, egyedül a reduktort kell rendszeresen tisztítani és felújítani, meg a szűrőt cserélni. Az előző autóm gázzal ment 100e km felett (előtte benzinnel 140-et), és semmi jelét nem láttam, hogy öregedne
Hogy mennyi gond van vele, azt nehéz előre megjósolni. Amit én eddig leírtam, az általában az első beszerelés első időszakában történt, amikor még tapasztalatlan voltam és senki nem mondta meg a tutit. Most a beszerelés óta a fura alapjáratot leszámítva semmi gondom nem volt, 5 hónap és 11e km alatt. Kop-kop, remélem, nem is lesz