Tegnap
vettünk egy Yaris II-est tesómnak.
Az autó Bajáról egy kis kereskedésből lett vásárolva és 2 tulaja volt 2006 óta. A km órája 111xxx km-t mutat, felszereltsége Max Ice (8 légzsák, bőr multikormány és -váltógomb, klíma, Mp3-as gyári fej, 15"-os acélkerekek, elektromos ablakok elől, meg még pár apróság) és 1,3-as, 87 lovas benzines. 5 ajtós, színe ez a zöldes-kékes-szürkés metál, nem tudom a gyári kódját, megnevezését.
Állapota megfelel egy korrekt 9 éves Yarisénak: nem makulátlan, első lökös volt fújva, két első sárvédő is, valamint, a bal első lámpa Depo márkájú. Alaposan átnéztük a motortér felől, de a zárványok teljesen gyáriak, nem voltak sérülve-húzatva, stb, tehát, csak valami koccanásos sérülés miatt volt javítva. A hátsó lökös, valamint, a jobb hátsó sárvédő is fényezve volt, utóbbi csak kb az autó oldalának felénél futó élig, itt "dolgozták el", valami szintén kisebb sérülése lehetett, komolyabb ütésre utaló jelet nem találtunk.
A fényezése alapvetően szép, egységes, a javítások kivitelezése is korrekt. Két apró horpadást találtunk a kasztnin, az egyik a vezető ajtón tipikus rányitás, a másik ugyanezen az ajtón a kereten van egy kb jégkárhoz hasonlítható kis horpi, de jelentéktelen.
A beltér vélhetően nem dohányzó volt, ami nagyon pozitív, nem kinyalt, kozmetikázott autó, hanem rendszeresen takarított, ez látszik rajta. A kárpitok hibátlanok, szépek, egységesek, sem kopás, sem szakadás nincs rajtuk sehol! A vezető ülés nincs kiülve (ez egyébként utalhatna magas km futásra adott esetben), könnyen állítható az összes.
A kormány bőr bevonata még rücsis, enyhén fényesedett, de a bal kéznél középen meg van kissé kopva a legfelső rétege. Ez is utalhatna magasabb km-futásra, de az is elképzelhető, hogy az előző, egyébként mindkét idős tulajnak érdesebb a keze és emiatt jobban kopott. Ezt így utólag nem lehet biztosra megállapítani. A váltógomb teteje szintén kissé kopott, illetve, a váltógomb betétjének tetejéről lekopott a festés (szürke), de ez egészen biztosan típus hiba/jellemző.
Érdekesség, hogy 4db (!!!) gyári kulcsot adtak hozzá, ezek közül egy távirányítós kp-zár vezérlős, egy pótkulcs és 2db kb szervizkulcsnak tűnő, kisebb, keskenyebb testtel rendelkező, még nem használt kulcs.
A szervizkönyve szerint, az első két pecsétig márkaszervizbe hordták (11xxx és 21xxxkm-nél), ezt követően Pécsett egy független szerelőhöz, akinek bejegyzése szerint, idén februárban, 109.000km-nél volt utoljára olajcserén, ahol Aral High-Tronic motorolajat és új szűrőket kapott. A levegőszűrőt ellenőrizve ez hihető is, mert elvileg 2000km-t futott azóta az autó és a szűrő valóban tiszta volt.
Nekem ugyan egy kicsit fura az, hogy az olaj 2000-t futott létére sötét méz színű, bár az Aralt én nem ismerem. A fekete gyári mappája sajna nincs meg, csak a szervizfüzet.
A motor pöccre indult, mindenféle rendellenes zaj nélkül, gyönyörűen, halkan, rezzenéstelenül jár.
A váltó pontos, ici-pici lötyögése van, ugyan, de a fokozatok pontosak, mindnek megvan a helye.
A kuplung, viszont cserés lesz, mert nagyon mélyen fog, az ideálisnál én nagyobb holtjátékot éreztem és kemény volt. Ugyanez volt a Corollámnál és kinyomócsapágy fáradás volt. Szerintem, itt is ez lesz, elvégre, az előző gazdi elmondása szerint (idősebb elektroműszerész), Baján használta.
A gumik Hankook Optimo K415 típusú, gyári méretűek (185/60R15), DOT0810-esek, még egy, max két szezont biztosan elmennek, minta van rajtuk és menet közben sem tűnnek rossznak, még vizes úton sem.
A gyanu, hogy több km lehet benne, a gumi miatt is él bennem, hiszen, ezek az autók Dunlop gumikkal jöttek gyárilag. Nekem kicsit szűknek tűnik az idő ahhoz, hogy a második szett gumi is lassan cserés legyen... Én reálisan olyan 150 000 km-re tippelek, ami még mindig nem sok 9 év alatt, annál többre semmiképpen, mert láttunk bevallott 246 000 km-es YII-t is...
Az alapos vizsgálat után
kipróbáltuk és menet közben jött a döbbenet! Az autót - leszámítva a kemény kuplungot - egy álom vezetni. A futómű tompán döbög az úthibáknál, nem imbolyog, nem kótog, nem zörög, néma csend van bent. A motor sem zajong, a motorháztető és a tűzfal is hatékonyan hangszigetelt. A váltó azonnal veszi a fokozatokat, a kopott kuplung miatt, azonban, vigyázni kell, hogy koppra nyomja a pedált az ember, különben reccsen a váltó. Motorerő annyi van, amennyinek lenni kell, a fékek elől-hátul tárcsásak, kiválóan fognak (semmi válluk nincs a tárcsáknak, ezt is ellenőriztük).
Minden elektromos dolog működik, minden izzó rendben van, nincs hibakód sem.
Visszamentünk és 60 000Ft alkuval (ez kb a kuplung ára) elhoztuk az autót. Hazáig 200km alatt fele-fele arányban vezettük. Probléma nélkül jött a kicsi, meglepően komfortos 115-125km/h utazó sebesség mellett is. Csak működik az az NVH-vizsgálat...
Indulás előtt, természetesen megkötöttük a biztosítást is, úgyhogy a hazaút is nyugodtan telt. Kb 75%-ban szembe, vagy srégen-szembeszélben jöttünk a feljebb említett tempóval, hazaérve az
átlagfogyi mérő szerint 6,1 l benzint fogyasztottunk 100km-ként. 100-as tempónál 5 körül tartható a fogyi, 110-nél majdnem 6, 120 felett 7 eleje.
Összességében úgy gondolom,
korrekt vétel volt, jó műszaki állapotú, nem makultálan külsővel, de megkímélt autót sikerült kifognunk. Ez az első benyomásom. Azonnali költség csak a kuplung lesz, meg egy szett téli kerék, illetve, én nagyon ajánlottam tesómnak egy alapos alváz-üreg védelmet, mert még most jó az alja az autónak, most kellene elejét venni a korrodálódásnak.
Műszakija jövő júniusig van, egyébiránt csak használni kell.
Ára értékarányos, 1,34M volt. A tutira lekövethető, egy gazdás, jól felszerelt, patika autók 1,55-1,65M körül mennek, de ezek rendszerint újabbak is (2007-esek).