Szerző Téma: Beszélgessünk...  (Megtekintve 3368399 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Hammer

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 564
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5625 Dátum: 2012.05.04 14:04:39 »
Ez is jó az autóban, ha ilyesmi érdekli az embert betyár jól el lehet magát foglalni, mert rengeteg ilyen optimum keresési, gondolkodási, próbálkozási lehetőség van benne.
Ha már ilyen unalmasak ezek a Toyoták...vmivel el kell ütni az időt :D

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5626 Dátum: 2012.05.04 14:15:01 »
Még egy gondolat foglalkoztat, van ugye a "B" fokozat erőteljesebb motorfék, én használom néha amikor erőteljesebben kell a motorfék, váratlanul hamarabb kell megállnom mint számítottam. Viszont az foglalkoztat, hogy ilyenkor logikusan több energia termelődhet mint "D"-be gondolom én?
Tapasztalat hogy vajon érdemes-e ezt használni v inkább csak "villany"fék?
Bár nem igazán érzem hogy meddig van villanyfék és mikor kezdődik a tárcsás fék, csak sejtem a hétvége óta, lemostam és kissé hangosabb lett a fékezés a vékony rozsda miatt, így érezhettem hogy azért egész erőteljes a villanyfék.

A B biztosan villanyfék. De szerintem a lájtos fékezéssel ua. az eredményt éred el. Én ezt láttam az energia kijelzőn.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5627 Dátum: 2012.05.04 14:41:47 »

Eddigi tapasztalataim szerint van az az üzemmód, amikor -ahogy az előbb is írtam- az MG1-en termelt villanyt közvetlenül az MG2-es villanymotorra adja. Ergo ekkor az átalakításoktól eltekintve a motor teljesítmény megy ki egy az egyben a kerékre. Ez így egy soros hajtásként is felfogható, de a bolygómű miatt csak részben az, mindegy ennyire ne menjünk bele.
A B fokozat ugyanez a kapcsolás lehet, csak akkor a benzinmotor nem kap üzemanyagot nem hajt, zárt fojtószeleppel próbál a bolygókeréktartón ellentartani az őt forgatni akaró erőknek. Ekkor ugye forognia kell mind az MG1-nek, mind az MG-2-nek, ergo mindkettőről teljesítmény, vagy töltés vehető le.

kmr

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4497
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5628 Dátum: 2012.05.04 17:01:26 »
A motorfék üzem szerintem nem lehet gazdaságosabb mint a "normál", mivel a motor üzemanyag befecskendezés nélküli átforgatása energiát igényel, ugye ettől fékeződik jobban a kocsi mint üresben gurulva.
Ha jól emlékszem a kézikönyvben is az van leírva, B állásban magasabb az üzemanyag-fogyasztás. Ne használjuk tartósan.
Azokra az esetekre van kitalálva, amikor nagyobb lejtőn haladva a villanymotor maximális fékező hatása mellett is gyorsul az autó, és a motorfék használatával az üzemi fék terhelése, melegedése csökkenthető.

bozman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 242
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5629 Dátum: 2012.05.04 17:38:39 »
Ebben a "B" dologban mindkét oldalnak igaza van véleményem szerint. :)
De azért alapvetően kerülendő a használata, ha a takarékosság a cél.

Ugyebár mozgó jármű mellett az ICE csak akkor tud nyugalomban maradni, ha az MG1 visszafelé forog, mint az őrült. Ha az MG1-ből áramot veszünk ki, akkor olyan nyomaték ébred a bolygókerekek tengelyén, ami elkezdi megfogatni az ICE-t.
Tehát valóban igaz az, amit b.c. kartárs mondott, azaz hogy átmenetileg több áram termelődhet, mert az MG2 már eleve áramot termel, az MG1-ből kivett áram (B-be kapcsoláskor ez történik a folyamat elején) ilyenkor plussz nyereség.
Azonban amikor folyamatosan B-ben van a váltó, akkor az MG1 és az ICE egyszerre fogyasztja az autó mozgási energiáját, amiből az ICE által elnyelt energia a kukában landol. Azaz egy bizonyos B-ben töltött idő után, az ICE felpörgetésekor MG1-en keletkező extra energia előnye elveszik. Ez az előny sztem pár másodpercig tart csak.

Elvileg csak akkor érdemes a B-t használni, ha olyan hosszú lejtőn gurulunk le, amin az akku teljesen feltöltődik. Ilyenkor az elektronika megszünteti az elektromos fékezést, mert már nem tudja hova tenni a termelt áramot és innentől kezdve már csak a mechanikus fékkel tud lassulni az autó.
A Normafa-Déli pu. lejtőt tudom példaként hozni, ami azért elég meredek és hosszú. 4 személlyel sem érdemes B-be tenni a váltót, mert habár minden zöld akku szegmens világít a monitoron (kb. 80%-os töltöttséget jelent, amikor az utolsó is kigyullad), nem szűnik meg az elektromos fékezés. Ez a lejtő lehet kb. a határeset ebből a szempontból. Talán a pécsi tv torony az, ahol már érdemes lehet B-t használni a fék kímélése céljából.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5630 Dátum: 2012.05.04 19:09:48 »
Szerintem túltölteni nem lehet, arra vigyáz az elektronika. Én a tokaji heggyel szoktam, illetve próbálkoztam egyszer, mert olyan hihetetlen árkok vannak az útban már, hogy gondos gazda nem megy oda addig, amíg rendeb nem hozzák.
Na a lényeg, hogy csontra töltött akkuval is működött a B fokozat gond nélkül.
Az ne felejtsétek el, hogy a villanymotorral mindent meg  lehet csinálni. Egyrészt lehet motorként, vagy generátorként használni, de adott esetben fékezni is vele. Az örvényáramú retarder éppen így működik a buszokon pl.
Na ezzel csak arra akartam utalni, hogy attól, hogy a központi kijelző mit mutat, cseppet sem biztos, hogy töltés van. Lehet, hogy olyan ellenirányú, vagy éppen erős (mert ugye töltés már van) a forgórészt visszafelé hajtani akaró áramot kapcsol az állórész tekercseire, hogy lassító nyomaték keletkezik.
Na, de ehhez egy elektromos szaki jobban ért.

Egy biztos és ez tény, láttam, hogy az elektronika mindig tudja, hogy az állandó mágneses forgórész milyen szögben áll az állórészhez képest.
Innentől kezdve az állórészre különböző erősségű, és szögeltolású elektromos mezőt tud létrehozni a forgórész körül. Ergo mindent meg tudsz vele csinálni, minden helyzetben gyorsítani, lassítani különböző erősséggel.
Zseniális az egész úgy ahogy van.
Abban abszolút egyetértek, ha az a cél, hogy minél több energiát nyerjen vissza az ember, akkor akármit is csinál az elektronika, ha a motor forgatja az tuti veszteség.
Az, hogy mekkora lehet vitatéma, lehet, hogy jelentéktelen, lehet, hogy állandó ilyen technikával vezetve 1-2 deci +.
Ez sok mindentől függ.
Egy biztos, hogy azt a technikát is használva nyári városi minimumom 4,3 volt tavaly.
Idén mentem már hagyományos, finomfékezős, lendületmegtartós stílusban 3,8-at városban 120 km-en keresztül. Most 670 km városnál tartok 4,2-vel.

Outlaw

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1259
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5631 Dátum: 2012.05.04 19:42:48 »
Én csak annyit mondanék, hogy nekem idáig kb. 50km/h felett ha B-be rántottam mindig bekapcsolt a benzinmotor, míg ez alatt a tempó alatt csak a villany fékezett, egyébként én annak idején a fékbetétek kímélésére (sic!) városban rendszeresen használtam a b.c. kolléga által fentebb vázolt módszert. A Budakeszi úton pl. lefelé még B-be rakott váltóval is rendesen megindul a gép, így kell az üzemi fék használata is...
Today, tomorrow and after tomorrow!

Multipla

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 107
  • Lexus SC430, Toyota Prius I., Honda Insight I.
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5632 Dátum: 2012.05.04 21:35:25 »
Hmm személy szerint nem ajánlom az amerikai verziókat. Azok nagy része vízkáros (amiket anno láttam mikor vettem a sajátomat) és semmilyen garanciát nem tudsz rá érvényesíteni itt. Pedig egy 2008-as kocsi esetében még valószínű lehet rajta ha európait választasz. A kontrol lámpa pedig olyan dolog hogy attól függ melyik lámpa világít mert lehet banális hiba de lehet akár valami komolyabb. Főleg ha tényleg vízkáros.

Ez kb olyan előitélet, mint amikor mindenki tudni véli, hogy a priusoknak majd jól tönkre megy az akksija és az jó drága lesz.

AZok az atlantiszi autók, amiknek a nagy része vízkáros.:)

Kétségtelenül a nagyrészük sérülten érkezik, mert így olcsóbb a vám / Áfa, és maga az autó is. Én is láttam már vízkáros Priust, amit helyreraktak, de 10 vízkáros Priusból 9-ből soha nem lesz már autó, egyszerűen nem lehet (gazdaságosan) megcsinálni.
A Hybrid rendszerre egyedi kérelemmel érvényesíthető a garancia. Persze ez csak a Toyota jóindulatán múlik, de a tapasztalat szerint nem nagyon utasítanak el ilyen igényt. Pl RX400h-k Inverterét cserélték visszahívás keretében, megcsinálták itthon az USA modelleket is.

Akár előny is lehet az USA származás. EUban 100e km a gari az akksira, USA-ban 100e mérföld (kb 160e km), mert abből kihagyták az EV gombot, tehát egy azonos futású USA és EU autó közül elvileg jobb állapotban van az akksi a tengeren túli modellben. Mondjuk ez kb semmit nem számít, mert az én P1emben pl. 600e km van, és az akksi köszöni jól van.
USA modellnél el kell kérni a kinti TITLE másolatát, abban benne van, hogy mennyi mérföld volt benne eladáskor. Alvázszám alapján néhány dollárért lékérdezhető az előélet (javítások, törések) neten.
Az én P1-em 500 000 km-ig egy tulajnál volt, egy helyre hordták szervízbe végig, ilyet azért EUban nem találni. Szerintem EUban egy márkaszervízben 500ezer alatt elkérnék a kocsi árának kétszeresét időszakos szervízekre.
USAban nincs ez a melyik kocsiban kell ritkábban olajat cserélni verseny, 8-12ezer kilóméterenként cserélnek olajat. Vicces, hogy ugyan annál a motornál EUban 2x hosszabb a szervízintervallum.

Szerintem vegyél itthoni leinformálható járgányt, vagy ha olcsób behozottat szeretnél, akkor csináld magad, akár USA, akár EU darab legyen.
Véleményem szerint az EU-ból nepper által behozott Prius ugyan olyan zsákbamacska, mint az USA darab.
« Utoljára szerkesztve: 2012.05.04 21:40:40 írta Multipla »

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5633 Dátum: 2012.05.04 21:42:41 »
Én csak annyit mondanék, hogy nekem idáig kb. 50km/h felett ha B-be rántottam mindig bekapcsolt a benzinmotor, míg ez alatt a tempó alatt csak a villany fékezett, egyébként én annak idején a fékbetétek kímélésére (sic!) városban rendszeresen használtam a b.c. kolléga által fentebb vázolt módszert. A Budakeszi úton pl. lefelé még B-be rakott váltóval is rendesen megindul a gép, így kell az üzemi fék használata is...

Hmm, ez érdekes. Én nem tapasztaltam összefüggést a B és a benzinmotor között.

Eleinte az asszony morgott, hogy reggel, amikor ő elindul, rendszeresen alacsony az aksi töltöttsége és ez disznóság hogy én lemerítem. Mert ugye elmagyaráztam neki, hogy mi, mit jelent. De azt már sehogy sem tudtam elmagyarázni neki, hogy nem számít, majd feltölti. Ő csak azt látja, hogy neki reggel alacsony... Tehát, ha jövök haza a szusirakétával, a home előtt 1-2 kilométerrel (néha) B-be lököm, mert akkor agresszívebben tölti az aksit. Mire hazaérek majdnem fullon van. De mivel sík útról beszélünk, természetes, hogy bekapcsol a benzinmotor. Lejtőn pl. nem kapcsol be a benzinmotor. Csak erőteljesebben fékezi a kocsit a B állás. Az egy fontos összefüggés, hogy ilyenkor nem műxik a tempomat.

Nálam ugye úgy néz ki a műszer, mint egy fordulatszámmérő. A kék tartomány a töltés. Több fórumon azt olvastam, meg a tojodások is megerősítették, hogy amíg le nem fekszik teljesen balra, addig biztosan nem használja a rendes féket. Egy Szilágyi Erzsébet fasor esetében pl. csak a kék feléig megy vissza a mutató ha tempomattal megyek lefelé. Persze nem B-ben értendő.

[a csatolmányt egy admin törölte]
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

kowee

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1254
  • Storage Admin
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5634 Dátum: 2012.05.04 22:32:51 »
Ez kb olyan előitélet, mint amikor mindenki tudni véli, hogy a priusoknak majd jól tönkre megy az akksija és az jó drága lesz.

AZok az atlantiszi autók, amiknek a nagy része vízkáros.:)


Meglehet hogy előitélet. Mikor vettem a sajátomat, előtte néztem 20-30 másikat. Ezeknek hozzávetőlegesen a harmada amerikai modell volt és előzetes felmérés alapján sem a Sakura sem a Super nem vállalta volna a visszahívásos javítását sem.
A nepperkocsikról pedig és konkrétan a vásárlás előtt megnéztem a szervízkönyvet, leinformáltam a Belga szervízt és csak azután vettem meg. :)

Multipla

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 107
  • Lexus SC430, Toyota Prius I., Honda Insight I.
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5635 Dátum: 2012.05.05 16:48:24 »
Meglehet hogy előitélet. Mikor vettem a sajátomat, előtte néztem 20-30 másikat. Ezeknek hozzávetőlegesen a harmada amerikai modell volt és előzetes felmérés alapján sem a Sakura sem a Super nem vállalta volna a visszahívásos javítását sem.
A nepperkocsikról pedig és konkrétan a vásárlás előtt megnéztem a szervízkönyvet, leinformáltam a Belga szervízt és csak azután vettem meg. :)

Akkor az szerencsés vásárlás volt, én az EU-s járgányok között nem találtam egy normálisat sem, amikor kerestem.
Sajnos a márkaszervízek sem kedvelik az USA autókat, persze van néhány kivétel.

Outlaw

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1259
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5636 Dátum: 2012.05.05 19:18:54 »
Hmm, ez érdekes. Én nem tapasztaltam összefüggést a B és a benzinmotor között.

Eleinte az asszony morgott, hogy reggel, amikor ő elindul, rendszeresen alacsony az aksi töltöttsége és ez disznóság hogy én lemerítem. Mert ugye elmagyaráztam neki, hogy mi, mit jelent. De azt már sehogy sem tudtam elmagyarázni neki, hogy nem számít, majd feltölti. Ő csak azt látja, hogy neki reggel alacsony... Tehát, ha jövök haza a szusirakétával, a home előtt 1-2 kilométerrel (néha) B-be lököm, mert akkor agresszívebben tölti az aksit. Mire hazaérek majdnem fullon van. De mivel sík útról beszélünk, természetes, hogy bekapcsol a benzinmotor. Lejtőn pl. nem kapcsol be a benzinmotor. Csak erőteljesebben fékezi a kocsit a B állás. Az egy fontos összefüggés, hogy ilyenkor nem műxik a tempomat.

Nálam ugye úgy néz ki a műszer, mint egy fordulatszámmérő. A kék tartomány a töltés. Több fórumon azt olvastam, meg a tojodások is megerősítették, hogy amíg le nem fekszik teljesen balra, addig biztosan nem használja a rendes féket. Egy Szilágyi Erzsébet fasor esetében pl. csak a kék feléig megy vissza a mutató ha tempomattal megyek lefelé. Persze nem B-ben értendő.
Én csak a PII hajtásláncára értettem a hozzászólást, a PIII/Auris-ét nem ismerem.
Today, tomorrow and after tomorrow!

bozman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 242
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5637 Dátum: 2012.05.05 20:26:35 »
...
Több fórumon azt olvastam, meg a tojodások is megerősítették, hogy amíg le nem fekszik teljesen balra, addig biztosan nem használja a rendes féket.
...
Szerintem ez már csak azért sem lehet igaz, mert amikor már nem tudja hova tenni az áramot, mert tele van az akku, akkor nem fog lefeküdni a mutató. De ez csak elmélkedés. :)

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5638 Dátum: 2012.05.05 21:49:45 »
Szerintem ez már csak azért sem lehet igaz, mert amikor már nem tudja hova tenni az áramot, mert tele van az akku, akkor nem fog lefeküdni a mutató. De ez csak elmélkedés. :)

Erre nem tudok mit mondani. Én is csak olvastam, hallottam. Viszont ezen a tele van az aksi dolgon már én is elgondolkodtam párszor. Én az a fajta user vagyok, aki képes vagyok a használati útmutatót még a legelején A-Z-ig végigolvasni. Tudom, ez kicsit furcsa. Szóval ott olvastam némi infót képekkel, hogy az aksi mennyire töltődik fel. Na most, ott azt mutatja, hogy az aksi ikon fullig fehér amikor teljesen fel van töltve. Én nekem ilyen még soha nem volt. A csatolt képen az látható, hogy az aksi szinte teljesen fel van töltve. Ez a napi állapot hosszú országúti üzem után pl. (Ekkor nem morog az oldalborda) Eddig 2x fordult elő nagyon hosszú úton, hosszú lejtőn, stb. hogy ettől feljebb ment a szint, kb. a + jel tetejéig, szóval kicsit feljebb, mint a képen, de soha nem ment fel teljesen. És kételkedem abban, hogy fel tud menni, mert még 130-nál is be-be kapcsolja a villanymotort. Legalábbis azt mutatja a műszer. Pl. ha tempomattal megyek, és pici gázt kéne neki adni a sebességtartáshoz, egy pillanatra mellérakja a villanymotort. Hangsúlyozom, a műszer ezt mutatja. Majd egyszer felveszem videóra, ha a suszirakétával megyek pályán.

[a csatolmányt egy admin törölte]
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

bozman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 242
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5639 Dátum: 2012.05.05 23:06:32 »
Nem muszáj ezzel bűvészkedned, a PII is ezt csinálja. Kicsit hajt, kicsit tölt váltogatva.
Bizonyára csak valami Mars Hold együttállás mellett engedi fullra tölteni magát, amikor úgy dönt, hogy nem károsodik az akku. :)

A PII-nek más a kijelzője, 80%-os töltöttségnél már minden szegmens kigyullad, hogy örüljön a gazdi. :)
Amikor meg tök üreset mutat, akkor kb. 40%-os töltöttsége van.