Sziasztok!
Nem találtam egyelőre jobb topicot a témának.
Tavaly egy szomszéd városból alkalmi vétel során került hozzám egy Gutbrod kapálógép, ilyen:
A tulajdonos egy fogtechnikus, aki szerint a gép jól ment, amikor letette. A helyszínen csak azt tudtam megnézni, hogy van rendes szikra, meg szemre egyben van a gép. Harmincért nem kötekedtem
Most a héten jutottam odáig, hogy nekiálltam a tisztításnak/karbantartásnak, hogy egyáltalán megy-e majd?
Az üzemanyarendszerrel kezdtem. A tank porszáraz volt, tanksapka alatt semmi tömítés, belül vastagon a rozsda. Üzemanyagtömlők csontkemények.
Ilyet még nem láttam: a gyári üzemanyag-csatlakozó elemek úgy voltak eltömődve, hogy fúróval kellett kifúrni a koszt belőlük: a tankcsonkoktól az porlasztón levő csapig mindenhol. A csapban a tömítések szétmállottak, az úszóháztömítés eresztett, úszóház fúvókák mind tele kosszal...
A tankba dobtam egy marék rövid hatos csavart, és benzinnel kitartóan ráztam, förtelmes mennyiségű rozsgát hozott ki. Hát lehet, hogy ment, amikor letette, csak azt nem tudom, hogy az mikor volt...
Szakboltban vettem szilikonos (?) benzinálló üzemanyagtömlőt, métere kb. 1200 pénz, és a légszűrőt a karburátorral összekötő gumicsövet, Denso gyújtógyertyát, üzemanyagszűrőt. Mindezt az utcán állva, mert a boltba nem lehetett bemenni, pont akkor kalapálták fel az ajtóra a kislyukas plexilapot...
Ma reggel pedig tömítésboltban benzinálló o-gyűrűket a karburátorházhoz, meg a csaphoz. Itt pont akarták felkalapálni a plexilapot, ezt a munkát sikerült megzavarnom
A tankmosásra meg minden kipucolására elment kb. 2 liter benzin és másfél doboz féktisztító.
A lényeg: az előbb jutottam el oda, hogy megpróbálhattam berántani. Hála Istennek harmadik rántásra be is indult! Semmi kapkodás, felpörgés, nyugodtan pöfögött, én állítottam le.
Légszűrőt még befejeztem, ráraktam a közlőműre a motor, megrántottam, elsőre ment. Gázadásra normálisan reagált, nem dadogott, felpörgött, visszalassult, ahogy kell üresen. Terhelés alatt még nem tudtam kipróbálni, mert a közlőművet még nem néztem át.
Szóval nagyon szeretem ezt a régebbi, megbízható technikát. Vesz az ember hozzá négyezerért alkatrészt, kipucolja , tömítéseket cserél és kb. fel van újítva. Kompressziója elég jónak tűnik, azt szerintem még megmérem majd kíváncsiságból.
Ha valaki ismeri, ez a gép volt az alapja a még szocialista Csehszlovákiában gyártott Terra kerti kistraktoroknak, amiből a szülői háznál volt alkalmam megismerkedni eggyel, és ami kb. 40 éves.
Hát ez is minimum annyi lehet, és így megy, hihetetlen
Nagyon ki van találva: a kormány félbehajtható, és előre hajtva a rúd végén van egy fogantyú. Ennél fogva a motort külön úgy lehet vinni, mint egy táskát