Az AB-ben volt a minap egy klíma-teszt , eléggé érdekes eredményekkel . Többféle típust teszteltek , különbözõ külsõ hõmérsékletek között . Nem az utcán , hanem próbapadon , hogy az eredmények precízen összevethetõek legyenek ; a külsõ menetszelet is szimulálták , tehát a körülmények hasonlítottak a valóságoshoz . A lényeg : azért a mai modern klímák is tudnak jelentõs túlfogyasztásokat okozni ; viszont ami ezt a legjobban befolyásolja , az a külsõ hõmérséklet , lévén minél melegebb van , annál erõsebben kell hûteni , és annál több motorteljesítményt "szív" emiatt a klímakompresszor . És akkor az adatok ...
Fiat Panda 1.1 benzin : 50 kmh sebességnél fogyasztás 20 fokon klíma nélkül 4.12 , klímával 4.2 liter ; 28 fokon 4.03 liter ill. 4.41 liter ; 33 fokon 3.98 liter ill. 4.51 liter . 100 kmh : 20 fok 5.95 l ill. 5.98 l ; 28 fok 6.02 l ill. 6.55 l ; 33 fok 5.86 l ill. 6.65 l (ez 0.79 l plusz !)
VW Golf 1.4 benzin : 50 kmh 20 fok 4.4 l ill. 4.71 l ; 28 fok 4.31 l ill. 4.77 l ; 33 fok 4.25 l ill. 5.18 l (plusz 0.93 l !) . 100 kmh 20 fok 5.58 l ill. 5.74 l ; 28 fok 5.52 l ill. 5.79 l ; 33 fok 5.47 l ill. 6.16 l .
Opel Zafira 1.9 CDTI : 50 kmh 20 fok 3.38 l ill 4.00 l ; 28 fok 3.27 ill 3.93 l ; 33 fok 3.26 ill 4.09 l (ez 25.8 % plusz !) . 100 kmh 20 fok 4.42 l ill 4.74 l ; 28 fok 4.34 l ill 4.72 l ; 33 fok 4.35 l ill 4.84 l .
Mercedes C 220 CDI : 50 kmh 20 fok 3.37 l ill 3.52 l ; 28 fok 3.38 l ill 3.65 l ; 33 fok 3.39 l ill 3.80 l . 100 kmh 20 fok 4.50 ill 4.57 l ; 28 fok 4.43 l ill 4.59 l ; 33 fok 4.37 l ill 4.53 l (ez csak 0.16 l plusz!) .
A magyarázata annak , hogy a Mercedesnél miért annyival kisebbek a pluszok , abban keresendõ , hogy ez a típus "intelligens" kompresszorral van szerelve , amely a körülmények függvényében képes a sûrítési arányát változtatni , és ezzel persze a motorról levett teljesítményt is csökkenteni . De ilyen klímák ma még jellemzõen csak a hasonló árfekvésû autókban találhatók .
(Amúgy nem tartozik szorosan a témához , de figyelemre méltóak az 50 kmh sebességhez tartozó fogyasztásértékek - mindezek ötösben jöttek ki , természetesen . OK , a valóságban igen ritkán lehet 50-nel ötösben folyamatosan haladni - ettõl függetlenül mindez ékesen bizonyítja , hogy a fogyasztásnak mennyire jót tesz , ha az ember minél hamarabb a lehetõ legmagasabb fokozatba kapcsol . Emellett érdekes az is , ahogy a külsõ hõmérséklet néha eléggé észrevehetõen befolyásolja a fogyasztást - mármint klíma nélkül is .)