Hallottam én is egy-két dolgot az autótervezésrõl, autógyártásról. Az utcában lakik egy csóka, aki autóalkatrész tervezéssel foglalkozik, Mercedesnek, BMW-nek, Volkswagennek, Opelnek, szal fõleg német autógyártóknak dolgoznak. Az általa elmondottak alapján egy új autó esetén 4-5 év mialatt a tervezõasztalról (nyilván most már számítógéprõl) eljut a sorozatgyártásig. 1-2 év, mire megépítik a prototípust. Ja, és a költségek nagy része (kb. 60-70%) az új design, az új forma és a meglévõ technika abba való átültetése, ezért van olyan sok esetben, hogy csak ráncfelvarrás történik. Így valszeg technikailag az E12 facelift és az E15 között 2 év van. Az Aurist már valszeg akkor elkezdték fejleszteni, amikor épp csak megjelent az E12.
Érdekesség: 70-es 80-as években az Ikarusnál dolgozott az ürge, õ tervezte a 415-öst és a 435-öst '75-ben. Pesten '93-ban jelentek meg az utakon, ott még lassabban mentek a dolgok. Majd 2 év volt mire megkapták az engedélyt, h prototípust építsenek. :nagymosoly:
Így van . Sõt : biztosak lehetünk benne , hogy az E12 még a piacon sem volt , és az E15 fejlesztési munkái rég elkezdõdtek . Elvégre ezek a munkafázisok párhuzamosan egymás mellett zajlanak . Csak mondok egy példát : a design-részleg mondjuk leadta az E12 kész terveit 1998-99 környékén , utána nyilván neki is állt az E15-nek . Ezért lehet hallani néha az ilyen területen dolgozóktól , hogy fejlesztési szempontból nézve egy autó , amikor piacra kerül , már elavult
... valahol igaz is , ha úgy vesszük , ami most az E15-ösben "új" , annak döntõ többsége évekkel ezelõtti munka . Dehát ezt nyilván nem lehetne máshogy megoldani , fõleg nem manapság , amikor egy autó ennyire bonyolult .
Régebben persze gyorsabban ment a dolog - mármint SOKKAL régebben , amikor a kocsikat még computer nélkül tervezték , és egy csomó dolog (pl. biztonság) abszolút nem számított . Ez úgy nagyjából az 50-60-as évekig igaz . Olyankor még nem volt ritka , hogy egy modell rajzasztalra és piacra kerülése között alig egy év , néha még ennél is kevesebb telt el - fõleg ha nem komplett új modellrõl , hanem olyanról volt szó , aminek volt elõdtípusa . Az amcsik pl. ebben az idõszakban gyakran évente cserélgették a modelljeiket .
De azért a közelebbi múltban ez már nagyon máshogy ment : a "Bálnamerci" , a '91-ben debütált W140-es fejlesztése pl. több mint egy teljes évtizedet igényelt