A hétvégén összeállítottam egy elég tekintélyes listát a felmerült kérdésekről, és elküldtem az importőrnek (akivel Ear is levelet váltott). Beraktam 1-2 kevésbé fontos kérdést is, és kihagytam néhányat a nagyon konkrét technikai jellegűek közül, amiket Amtibácsi összeszedett. A levél olyan jól sikerült, hogy az első válaszban a konkurens cég ügynökének néztek és nem adtak információt, de egy újabb levéllel sikerült meggyőznöm őket. Íme a kicsit hosszúra nyúlt, de jobbára értékes információkat tartalmazó válasz:
A vákum - ahogyan jól értette - a mechanika működtetéséhez szükséges, azonban nem állítunk elő a készülékkel, illetve a készülékhez külön vákumot, hiszen az adva van az autóban. Ezért a "vákum-forrást" az autóról csatlakoztatjuk a készülékbe. (Benzinmotornál a szívóoldalról, diesel-motornál általában a fékről). A hivatalos verzió szerint az elektro-motoros szervo finomabb szabályzást tesz lehetővé, de tapasztalataink szerint a vákum-szervo is kellő finomsággal szabályoz, azaz rángatásra senki nem panaszkodik (pedig hálistennek jó sokat eladtunk már belőle). Azt is tapasztaltuk, hogy a vákum-szervo nagyobb erőhatást képes kifejteni: volt egy olyan autónk, amelyikben nagyon nehezen járt a gázpedál. Az elektroszervo nem tudta meghúzni (csak megtartani), a vákumszervonak azonban nem volt gondja vele.
A beszerelés nehézségi foka közt sincs különbség, hacsak a - készletben egyébként megtalálható - vákumcső bekötését nem tekintjük annak.
A vákum egyébként egyszerűbb szerkezet, mint egy elektromotor, ezért - csak a józan paraszti eszemmel - én azt tartom megbízhatóbbnak. Egyikkel sem volt ugyan még megbízhatósági gondunk - az MS-600 is rendkívül jó minőségű elektromotrral van szerelve (összes termékünk egyébként TÜV minőségtanúsítványos) - de a vákumszervósokból nagyságrendekkel többet adunk el.
A mai autókban számos helyen lehet sebességarányos jelet találni. Ilyen lehet például az a jel, amely a sebesség emlkedésének megfelelően hangosítja fel a rádiót, illetve változtatja meg a hangszínbeállításait. Ugyanilyen jel található a kormányszervót felkeményítő vezérlőrendszerben, de sebességjel közvetlenül a generátorról is vehető. Mivel ezt a sebességarányos jelet a kocsi valamilyen elektronika segítségével állítja elő, azt a tempomatot, amely ezt közvetlenül tudja fogadni, az egyszerűség kedvéért elektronikusan vezéreltnek tekintjük (mégha elektrofizikai szempontból nem is teljesen korrekt az elnevezés, de ebbe most ne menjünk bele).
A régebbi autókról nem lehet ilyen sebességarányos jelet közvetlenül levenni, ezért az MS-50-es tempomat egy jelgenerátor készletet is tartalmaz, ami 3 db mágneses jeladóból és 1 db vevőből áll. A jeladókat valamilyen forgó alkatrészre kell felszerelni (általában a féltengelyre szokás): az egész pont úgy működik, mint egy kerékpár-komputer jeladója. Vagyis Ön jól gondolta, hogy az autó határozza meg, melyiket használhatjuk. Pontosabban a rendszer lefelé kompatibilis: a mágneses jeladó/vevő kit bármelyik autóra felszerelhető, különösen, hogy az MS-300 és az MS-600 is tudja olvasni a belőlük érkező jelet, az MS-50 azonban nem tudja fogadni az autó által generált sebességarányos jeleket. Valamennyi tempomat természetesen csak meghatározott sebességtartományban működik: az alsó határ - járműtípustól függően - 40 és 50 km/h óra között van, a plafon kb. 180 km/h. (Megjegyzem a gyárilag beépített tempomatok is pontosan ugyanígy, ugyanilyen tartományban működnek.) A kezelőpanelen a megfelelő gomb egyszeri megnyomása kb. 1,5 km/h-val növeli, vagy csökkenti a sebességet. Az egymásutáni gombnyomások számát a rendszer megjegyzi, ezért ha 10-szer nyomja meg a gyorsítógombot egymás után, a kocsi - az adott útviszonyok közötti fizikai gyorsulási lehetőségeinek megfelelő idő alatt - 15 km/h-val magasabb sebesség tartására fog átállni. A gombok folyamatos lenyomva tartása folyamatos gyorsulást vagy lassulást eredményez, ahol a gombot elengedi, az akkori pillanatnyi sebességet fogja a továbbiakban tartani a tempomat.
A tempomat készlet elvileg DIY, azaz "Csináld magad" szintű (a DIY a do-it-yourself rövidítése), vagyis tartalmaz minden kelléket, ami a beszereléshez szükséges, a vákumszervo tartókonzoljáig, illetve a szükséges csavarokig és alátétekig terjedő bontásban. (Az MS-300 kit például 42 db alkatrészt tartalmaz). Kis szerencsével úgy lehet tehát beépíteni, hogy anyagért még a szerszámosládába sem kell benyúlni. A "kis szerencsét" azért kétszer aláhúznám: túl sokféle autó és túl sokféle vezető (használó) van ahhoz, hogy felelősen ki merjem jelenteni, hogy holtbiztosan nem lesz szükség a készletben található dolgokon kívül semmire. Elég, ha a készletben lévő csavarokat történetesen kicsinek (vagy éppen nagynak) találja, máris lehet szaladni a csavarboltba. De mint mondtam, a készlet még a vákumcsövet, illetve a megfelelően bandázsolt kábelkötegeket és gyorscsatlakozókat, vagy a kétoldalú ragasztószalagot is tartalmazza, vagyis érdemi alkatrészre nemigen lehet szükség a legkacifántosabb autónál sem.
Sok autókereskedő fenyegetőzik azzal, hogy a máshol beépített tempomat garanciavesztéssel jár. Ennek nem szabad felülni, sőt, meg kell kérni őt, hogy ezt szíveskedjen megmutatni írásban is: ettől hamar le szoktak csendesedni. (Nincs ugyanis ilyen rendelkezés érvényben Magyarországon.) Sok autókereskedő (köztük Nissan-osok is) direktben vásárolja és maga építi be a tempomatot, nekik érdekes módon nem szokott a garanciával problémájuk lenni. A beszerelésnél semmi olyan megbontást vagy átalakítást nem kell végezni, ami a kocsi garanciáját bármilyen formában érintené, hacsak a szervo-konzol karosszériához rögzítését nem tekintjük átalakításnak (ha ugyanis lemezcsavarral rögzítik, annak a helye visszacsinálhatatlan). A tempomat azonban valójában ráépül a meglévő szerkezetre és nem beépül azokba.
A WAECO termékek megbízhatóságukkal vívták ki piacvezető pozíciójukat Németországban és számos egyéb európai piacon. Valamennyi WAECO termék - így a tempomatok is - nem csak TÜV minőségtanúsítvánnyal, hanem "e" jóváhagyási jellel is rendelkeznek, azaz megfelelnek minden létező nemzetközi jármű-műszaki és biztonsági előírásnak. A szakszerűen beépített tempomatoknál nem talákoztunk még megbízhatósági problémával, sem itthon, sem egyéb európai piacokon. A kérdésével mellesleg megfogott, mert nem tudom (de majd ha fogható lesz, a műszaki vezetőnket megkérdezem), hogy milyen műszaki megoldás biztosítja azt, hogy a tempomat nem szabadul el és nem ad magától kövérgázt akkor, amikor használója nem akarja, de nem ad: sosem hallottunk még ilyen esetről sem gyári, sem utólag beépített tempomatnál. Az általunk forgalmazott tempomatot becsapni sem lehet: kipróbáltuk, hogy aktív állapotban, 100 km/h sebességnél kuplung nélkül vettük ki ötödikből az autót, ekkor a motor egy fél pillanatra úgy csinált, mintha fel akarna pörögni, de mielőtt megtette volna, a tempomat automatikusan leoldott és gurultunk tovább szépen szabadonfutóval. Ne felejtse el, hogy a kuplung alá is kioldó kapcsolót kell építeni, így akár a fék, akár a kuplungpedál érintése a tempomatot azonnal kikapcsolja (leoldja).
Természetesen magyar nyelvű beszerelési utasítást adunk, ami pont olyan részletes és érthető, mint az idegen nyelvű változatok.Az utasítás úgy van kitalálva, hogy az autót hobbiból berhelni szeretők is el tudják végezni a beépítést. Ennek ellenére a tempomat eléggé ördöglakat, így beszerelése nagyfokú precizitást és némi gyakorlatot igényel, ezért el szoktuk tanácsolni ügyfeleinket az otthoni bütykörészéstől. Ha mégis emellett dönt, az nem érinti a tempomat garanciáját, kivéve persze, ha a szakszerűtlen beépítés kárt tesz a tempomat rendszer valamelyik részegységében, de ezt azért elég nehéz elérni. Az ideiglenes honlapunkon ajánlott beépítő műhelyek aktuális vállalási árairól őket kell megkérdeznie: az ár autótípustól függően némileg változhat, de nem durva. A Klímagép Kft. a műszak-kezdésre odavitt autóval műszak végére végez, az időpontot természetesen előzőleg egyeztetni kell.
Az észrevételéhez gratulálunk: ezt még soha senki nem "hányta a szemünkre". A WAECO és a mi típusszámaink közötti eltérés háttere egyszerű és a hazai vevőkör érdekeit szolgálja.
A WAECO eredetileg ugyanis MS-300 és MS-600 néven ugyanolyan komplett kiszerelésben hozta forgalomba a tempomatokat, ahogy most mi is áruljuk. A Nyugat-Európai kereskedők részéről azonban felmerült az az igény, hogy a kezelőszervek kiválasztása egyéni ízlés (és pénztárca) kérdése, ezért modul rendszerűvé kéne tenni. A kérésnek helyt adva a WAECO 2 évvel ezelőtt átszervezte a választékot és lehetővé tette, hogy e tempomatokat - MS-400 és MS-700 típusszámon - kezelőszerv nélkül, illetve a kiválasztott kezelőszervvel egybecsomagolva (MS-401,402,403 illetve MS-701, 702, 703 néven) is meg lehessen rendelni.
Ez idáig ügyes és indokolt üzletpolitikai lépés volt, amivel maximálisan egyetértettünk, csak az volt a gond, hogy a műszerfalra vagy középkonzolra rögzíthető elegáns kezelőszervétől immár megfosztott MS-400 csak pár fillérrel került kevesebbe, mint a kezelőt korábban tartalmazó MS-300. Az ugyanezzel a kezelővel csomagolt MS-401 viszont párezer forinttal drágább volna, mint az MS-300, vagyis az alapkiépítettségnél az okos logika burkolt áremelést is magával hozott.
Mivel vevőink közel fele nem vásárol opcionális kezelőszervet, az ő védelmükben - és a többi kelet-európai imoprtőr támogatásával - kiharcoltuk a WAECO-nál, hogy tartsa csak továbbra is választékban számunkra az olcsóbb árfekvést képviselő MS-300 és MS-600 kiszereléseket.
Ha felmegy a WAECO német honlapjára (
www.waeco.de), ott az európai kisker árakat is láthatja. Ha ezek nettóját összehasonlítja a mi netto árainkkal, azonnal érteni fogja, miről van szó. (Németországban az ÁFA alulról fölfelé 16%, felülről lefelé tehát 13,8%-ot kell levonni a honlapon található bruttó árakból). Ha Németországban venne MS-401-et, ma közel 59.000 Ft-nak megfelelő EURÓ-t kéne fizetnie érte (netto), míg a mi netto árunk a teljesen azonos műszaki kivitelű MS-300-ra csak 51.180 Ft. Ugyanakkor ha Németországban MS-402 vesz, amely az alapkivitelű műszerfal kezelőpanel helyett az általunk opcióként árult bajuszkapcsolót tartalmazza, az közel 61.000 Ft-nak megfelelő EURÓ-ba kerülne Önnek, míg nálunk az MS-300+MS-BE2 opcionális bajuszkapcsoló együttes ára 62.170 Ft, viszont van egy - külön termékként 8.320 Ft-os áron forgalomba hozott - tartalék kezelőpanelje.
Az alap kezelőpanelt a fentiek miatt nem szívesen vásároljuk vissza, mert mi végképp nem tudunk vele mit kezdeni, de ha mégis ragaszkodik hozzá, akkor a fenti árpolitikai logikából kiindulva az azonos kivitelre vonatkozó német netto ár és a mi nettó árunk különbözetét - azaz 1500 Ft-ot - tudunk csak ajánlani érte, de ennyiért szerintem nem éri meg nálunk hagyni. A szóbanforgó panel egyébként nem csak kicsi és elegáns, esztétikus, hanem nagyon jól használható is, ha nem a műszerfalra, hanem a középkonzolon valahova a vezető keze ügyébe szerelik (vagyis korántsem áll az, hogy a tempomat csak bajuszkapcsolóval az igazi).
:wink: