Hosszas, problémamentes 26.000km után péntek este észrevettem egy fura, eddig nem jelenlévő zajt az autó motorjából. Egy vonyítás jelent meg...
Meghatározásra kerültek a cserélendő alkatrészek, melyek az alábbiak:
1. feszítőgörgő csapágya mutat jelentősebb (csereérett) használati nyomokat, de a fekete műanyag felület is megszolgálta már, így
az egész feszítő görgő cserés lesz, SKF dobozos (sanszos, hogy KOYO) lesz és 5600Ft-ba kerül (kedvezménnyel).
Beazonosításhoz szükséges méretei:
- belső átmérő: 17 mm
- külső átmérő: 70 mm
- szélesség: 26 mm2. a klímakompresszor csapágya is cserés, kikopott belőle a zsír, és "elrágódott". A gyári csapágy benne
Nachi gyártmány és 30BGS10DST a gyári száma. A csapágybolti eladó elmondása szerint, a japán autókhoz sok esetben speciális méretekkel rendelkező csapágyakat gyártottak, melyek akár századokban is, de eltérhetnek az ún. "kommersz" csapágy méretektől, emiatt a nagyobb, ismertebb EU-i gyártók által gyártott csapágyak nem használhatók, csak a japán csapágyak, pl. Nachi, Koyo
Beazonosításhoz szükséges méretek:
- belső átmérő: 30mm
- külső átmérő: 52 mm
- magasság: 21mmA lehetőségek mérlegelését követően
NSK (vagy NFK?) lesz a befutó 3000Ft+Áfa áron.
3. jeleztem, hogy az autó
elinduláskor rángat, de nem a motor, vagy a kuplung miatt, hanem
az egész kasztni remeg. Dinamikusabb indulásnál ezt nem csinálja. Egyelőre
a futóműben lesz cserés az első lengőkar két hátsó szilentje (mellékelt képen 10-es számmal), mert ezek látszanak elöregedettnek, noha, még nincsenek megszakadva. Mivel most 2-3 napig áll az autó és jövő januárban lesz a műszaki vizsga, amin ezt elég tüzetesen szokták ellenőrizni, úgy döntöttem, hogy ezeket is kicseréltetem egy úttal. Hogy ez okozta-e a remegést, vagy sem, majd kiderül. Alapos átvizsgálást követően semmi egyéb alkatrész állapota nem utal cserére.
Az új alkatrész
Nipparts lesz 2900Ft/db áron, kedvezménnyel.
A kompressziómérésről:Először is, sajnos nem tudtam ott lenni, így a mikéntjék nem láttam, de az eredmény bíztatónak tűnik:
1-2-4. hengerben egységesen 14 bar, a 3.-ban 14,5 bar. Ezek az értékek a szerelő szerint egy 14. éves 229500km-t futott szívó benzines autó esetében teljesen jók, vélhetően a kompresszió- és lehúzó gyűrűk is megfelelően ellátják a feladatukat. A meglévő olajfogyás, úgy tűnik, nem az ismert előszériás vvt-i motorok betegségéből adódóan van jelen, hanem
valszeg a szelepszár szimeringek fáradhattak el, ezek lesznek cserések.
Az említett, januárban következő műszaki vizsgáig az autó kapni fog egy
vonóhorgot. Azt gondoltam, nem kell, de egy évben csak egyszer, vagy max. kétszer lenne rá szükségem, de akkor nagyon jó lenne, ha nem kellene tesómat berángatni 30km-ről csak ezért... A műszakira most sem vagyok hajlandó 16290Ft-nál többet kiadni, ezért magam viszem majd a helyi NKH-hoz.
ui.: az összes cserélt alkatrész el lesz téve, fotókkal fogom itt dokumentálni az állapotukat.