Sziasztok!
Van egy 2007-es Yarisunk, 1KRFE motorral. Most kezdte el az olajat enni, viszonylag hirtelen. 120e Km van most benne. A szerelő szerint, így az elmondás alapján gyűrűzni kell... Ok... Eddig 5W30-as olajjal használtunk. Most kezdtem uánaolvasni és a Totalcar oldalon, több egy 2018-as cikken keresztül foglalkoztak egy 1,33-as motor dugattyúgyürű hibájával , ami olajfogyasztásgoz vezetett tünetileg. Egyesek szerint nálunk is ez a baja az autónak. Sajnos akkoriban nem olvastam azt a cikket, így lemaradtam a torténetről. Most vontam csak párhuzamot a cikk olvasása után. Vagy nem kellene?
(1.a.) A kérdésem az lenne, hogy ebben a motorba használható-e a 0W20-as viszkozitás osztályba tartozó olaj? Mert ahogy nézem, igazából nem is sokkal drágább. A korabeli útmutató 5W30-as olajat javasol. Az újabb gyártású, ilyen motorral szerelt autók könyve pedig már 0W20-at. (1.b.) Ebbe a régebbi (2007) gyártású motorba is mehet a 0W20? Most úgy vélem, hogy ennek a motornak ez a legjobb. (2) Milyen HTHS viszkozitású olaj kell ebbe a motorba?
Plusz olvastam az 1.33-as motor esetét is a Totalcaron. A cikk sorozatban meg volt említve az 1KRFE motor is. Meg hát itt, a fórumon is, volt hasonló panasz erre a motorra.
A jövőbeli olajválasztás és használat az ami most leginkább érdekel. Azt is olvastam, hogy motortisztító folyadékot is érdemes használni az olajcserék előtt. A mostani motort meg kell javítani (vagy eladni) ez tiszta, nem kérdés. Az autó 95 százalékban városban volt használva.
Az 1KR motor nem egyenlő az 1,33-mal és a utóbbira jellemző problémák sem jellemzők erre a kis 1.0-ra. Ha mindenképpen meg akarod csináltatni, akkor sima gyűrűzés, szelepszár szimeringek és tömítések cseréje elég lesz valszeg, mivel a motor teljesen hagyományos felépítésű (egyedüli különlegessége a vvt-i vezérlése). Én azt javaslom, először kövesd figyelemmel az olajfogyasztás alakulását. Mérd meg, hogy 1000km-en mennyit kell pótolni. Ha csak kezdődő "csipegetés" van, én biztosan hozzá nem nyúlnék. Ha előrehaladott - pl. 1000km-en 3-4 dl -, akkor mérlegelném, hogy milyen terveim vannak a jövőben az adott autóval. Ha meg akarom tartani, mert egyébként jó és mindenben megfelelő, akkor érdemes megcsináltatni.
0W-20-as olajat semmiképpen nem használnék bele, mert gyárilag is 5W-30 viszkozitási osztály az előírása. Bőven jó bele és elegendő. Csak akkor váltanék viszkozitást, ha:
1. az autó mostoha körülmények között, városban, sok rövid, hideg járat lesz a továbbiakban is használva;
2. felújításra kerülne a motor
3. fenti két eset együttes fennállása esetén 0W-30 viszkozitású olajat használnék bele és 8-10ezrenként csere.
Édesanyámnak 2009-es fl-es Yarisa van ezzel a motorral, 190ezer km feletti futással. Csipegeti az olajat, de felújításban nem gondolkodunk, pótolgatjuk az elfogyott mennyiséget, mert nem vészes az olajfogyasztás mértéke.