Csak dióhéjban a hibáról, hogy érthetőbb legyek: Arról van szó, hogy a dugók kialakítása tévesnek bizonyult. Az olaj visszafolyására szolgáló két kis furat számszerint is kevés, és a furat átmérője is túl szűk, ami megnehezítette az olaj megfelelő visszafolyását. Ami ott maradt, az vagy lerakódott a dogó falára, és ráégett, vagy az égéstérben maradva részben elégve távozott a motorból, a maradék, viszont ráégett a dugattyút tetejére, illetve az így lecsökkent kenés eredményeként a kívánatosnál gyengébb minőségű gyűrűk is részben megolvadtak, képtelenek voltak a továbbiakban lehúzni az olajat a hengerfalról. Minél tovább használták az autót a nem megfelelő sűrű olajjal, annál inkább fokozódott a hiba mértéke, annál nagyobb mennyiségben ette a motor az olajat.
Nincs bizonyítva, de mindenképpen kézenfekvő FELTÉTELEZÉS, hogy ezt az "érzékenységet" a hígabb olajok kezdetektől fogva történő használatával nagyrészt el lehetett volna kerülni. Ezt bizonyítják azok a motorok, amiket - ahogy írtam is - elejétől kezdve a hígabb 5W-30-as olajakkal használtak. Persze, elképzelhető, hogy 200.000km elteltével így is jelentkezne némi minimális olajfogyás, de az, hogy 60.000km-nél már 1L/1000-2000km mértékű volt több esetben a fogyás, az semmiképpen nem nevezhető üzemszerűnek.
Én még mindig szerencsésnek mondhatom magam, hogy nem olyan a motorom, amit azonnal szét kellene szedni és dugó- illetve gyűrű- és szimeringcserének kellene alávetnem. De 1-2 éven belül nálam is valószínű, hogy meg kell, hogy lépjem.
Ha még az eddig nálam eltöltött 3 éve alatt is végig 10W-s olajjal használnám a kocsit, kb most lenne ez a komoly anyagi vonzatú dolog aktuális... Na, az 5W-s olajak használatával ezt akarom minél inkább kitolni időben.
Oké, hogy ezek nagy része a "mi lett volna, ha..." feltételezéseken alapul, de mivel nagyon drága javításról van szó, talán célszerűbb, ha más kárából tanulok, szerintem...
Sziasztok!
Bocsánat, hogy beleszólok ennyi idő kihagyás után egy általatok vezetett témába. Üdv Palaczk
Kedves Bepi81 kolléga/volt kolléga biztosan megvan, hogy honnan tudja ezeket az infókat. Márkaszervizes múlttal csak annyit tennék hozzá, hogy nem pont ez volt a fő probléma, nem csak ezek miatt kellett komplett blokkokat cserélni.
A vvt-i szériánál elhagyták az olajhűtőt a motorról, ami régebben még megvolt. Ebből kifolyólag nagy hőterhelésnél (pl. gyakori autópályázás), az olaj túl tudott melegedni. Ez ugye azt jelenti, hogy túlzottan felhígult, amit nem tudott már lehúzni a gyűrű. A motorblokkon módosítottak, több olajcsatornát fúrtak bele, hogy az olaj hosszabb úton tudjon áramolni és jobban lehűljön. Lehet, hogy a dugón is változtattak, de az csak mellékes.
Érdekes módon olyan motoroknál, amiket csak városban használtak, sosem volt probléma.
A legjobb megoldásnak mi anno a castrol 10w-60as olajat találtuk. Az sosem tud túlmelegedni, és szinte az összes problémás blokknál megszűnt az olajfogyi. Csak ennyit szerettem volna, köszönöm, leülök magamtól is
Szia Szeke!
Nem, nem vagyok, s nem is voltam kolléga, még autószerelő sem vagyok. Sőt, még csak nem is gépészmérnök. Az én területen az útépítés, fenntartás...
...ellenben viszonylag sokat olvasok ez ügyben és meglehetősen jóban vagyok a békéscsabai Toyota szerviz 2 fő (!!!) dolgozójával, akik nem mellesleg kb 15 éve (illetve 7 éve az autóvillamosságis srác) dolgoznak és ezalatt már szedtek szét tizen-X számú vvt-i motort olajproblémák miatt. Az Ő tapasztalatára hagyatkozom, amikor írom a dolgokat, illetve az általam olvasott dolgokra. Ők azt mondták
Palaczk hajlamos arra, hogy elragadtassa magát és sokszor feleslegesen vitázik, makacsul ragaszkodik a nézetéhez. Bár, sokszor igaza van és jól lát dolgokat, de megfeledkezik a lehetőségről, hogy esetleg Ő is tudhatja tévesen, mint, ahogy én is akár. Részemről a következőkben egyáltalán nem lesz vita, maximum beszélgetni szeretnék erről a témáról, mert tényleg érdekel!
Szóval: Azt írod, hogy Nektek anno a 10W-60-as olajjal tűnt megoldottnak az olajfogyasztós probléma. Kérdem én: Meddig? Úgy értem, meddig volt megoldva a probléma időben/futott km-ben?
Ugyanis, ez nekem kb annyit sugall, hogy ennek az olajnak a használata csak elodázza a probléma valódi megoldását, a tervezési hibás alkatrészek cseréjét. De vajon hogy néz ki az a motor 150-200.000km után, amelyiket 10W-60-as olajjal használtak? Én nem tudom, még nem láttam ilyet, de következtetni azért csak lehet, hogy egy félszintetikus olajból az évek/km-ek során több lerakódás válik ki, mint egy HC-s, netán teljesen szintetikus olajból. És itt jön a lényeg, ugyanis legjobb tudomásom szerint az alkatrészek túlmelegedését éppen a lerakódott szennyezések okozták (henger falára, szelepek, dugók, olajvisszafolyó furatok, stb.), azaz, hogy az olaj nem tudott megfelelően visszafolyni a henger faláról. Bent maradt az égéstérben, majd ott részben elégett, a maradék, viszont lerakódott oda, ahol éppen megfért.
Az általam mondottakat alátámasztják azok a fényképek is, amiket CelicCás kb 2 hónappal ezelőtt egy 1ZZ-s Celica motorgenerálja során töltött ide fel a fórumra. Világosan látszanak rajta a régi és az új dugattyú és gyűrűk közti különbségek, még a furatok tekintetében is.
Amiről Te írtál, hogy kevés a blokkba fúrt hűtőcsatorna, nem tudtam róla, de elképzelhető, ez is hozzá járulhat, teljesen logikus.
Viszont ez a 10W-60 olaj vs. téli gyorsabb bemelegítés gondolat nekem nagyon erősen sántít. Ugyanis ezzel az olajjal egészen biztosan több km-rel többet kell menni ahhoz, elérje üzemi hőmérsékleték, ha egyáltalán eléri... És ahogy - egyébként teljesen jól - említetted is, egy téli hidegindítás felérhet több tíz km (vagy még több) folyamatos haladással, ezért egy nehezebben felmelegedő olaj, ami sűrű/nehezen áramlik hidegben, ezen a problémán (a hideg indítás utáni felmelegedés) csak ront, nem is kicsit. Pláne, ha az ember városban használja az autót téli körülmények között! Így sokkal tovább tart az üzemi hőfok (motorolaj) elérése - ezáltal a motorkopás is -, mintha kimenne vele országútra és ott haladna.
Éppen ezért érzem jogosnak és érthetőnek az előzőekben feltett kérdésemet, hogy MEDDIG nem eszi/ette az olajat a 10W-60-nal járatott motor?