Tegnap este jöttem fel egy vidéki útról Budapestig. Egy rész országút falvakon át, majd szinte végig az M3-ason. Sötét volt már. Most volt lehetőségem először használni a Toyota Safety Sense részeként emlegetett Automatikus távolságifény-vezérlés (AHB) funkciót.
Mint ismeretes, ebben az autóban van automata fényszóró vezérlés, azaz: "AUTO" állásban alapértelmezetten DRL világít, azonban ha besötétedik vagy sötét helyre megy be az ember akkor átkapcsol tompítottra. Ugyanebbe az állásba, ha a kart előre nyomjuk (mint amikor távolsági fényszórót akarnánk használni), akkor aktiválódik az automatikus távolságifény-vezérlés, amit egy külön ikon jelez a műszerfalon. Ilyenkor még nem kapcsol be ténylegesen a távolsági fény, c
sak akkor ha:
- nem lakott területen vagyunk (nincs közvilágítás)
- nem megy előttünk senki (vagy csak nagyon távol megy)
- nem jön szemből senki
Ha ezen feltételek teljesülnek, akkor bekapcsolja a reflektort (és akkor a műszerfalon külön a kék reflektor ikon is világít, így összesen két ikonod van). Abban a pillanatban, hogy a rendszer észleli, hogy valaki jön szemből, lekapcsolja a refit. Ugyanígy, ha utolérünk valakit (már elég távolról), vagy ha valaki megelőz és beáll elénk, akkor is. És persze ha olyan helyre érünk, ahol van közvilágítás, akkor is lekapcsolja.
Sajnos az M3-ason majdnem végig az autópálya két iránya között van egy elválasztó háló a korlát fölött, ez jó párszor megzavarta, mert távolról már észrevette hogy jönnek szemből, levette a refit, de ahogy közeledett, a háló kitakarta fényt, és visszakapcsolta - ami főleg a kamionosoknak nem igazán tetszett. Ők visszavillogtak egyet, erre mintha megijedt volna, gyorsan levette
Azokat a kamionokat, amelyeknek fent is van 2 db. normális lámpájuk (nem csak dísz LED-ek), azokat végig tisztelte. Országúton nem volt hiba.
Ez után értem már, hogy miért van az, hogy egyes autók össze-vissza villognak az autópályán. Nekik is ilyen rendszerük van, és becsapja őket az a fránya elválasztó háló
Ami még tetszett, felimseri, hogy a közlekedési táblák visszavert fénye nem olyan tényező, ami miatt le kéne kapcsolni a refit, azokat meg tudja különböztetni, mint ahogyan az út szélén vagy a korlátba épített fényvisszaverő elemeket is. Ugyanúgy, valószínűleg felmismeri azt is hogy merre megy az út a sávok felfestéséből (hiszen a Safety Sense része a Sávelhagyás-figyelmeztető rendszer (LDA) is), és akkor is felkapcsolja már a refit, amikor enyhe kanyar van, de a kanyaron kívül egyenesen amúgy közvilágítás van (pl. benzinkút/pihenő).
No meghát a tempomat. Első saját kocsink tempomattal, gyakorlatilag a pálya elején bekapcsoltam 150-re, 200km-en át nem értem a gázpedálhoz többet.
Nincs 2 hónapos a gép, de már 4200km-en túl van