Na... szóba került itt, hogy megsérült a Yaris. Sajnos, valóban. Ez az oktatókocsik standard sorsa
... nálam 26 hónap kellett ahhoz, hogy először bekövetkezzen. Idősebb kollégák némelyike nem is emlékszik már, hogy pontosan hányszor mentek bele hátulról
...
Így fest most az autó:
Nem néz ki annyira vészesnek - de, ahogy az lenni szokott, a látható elemek alatt is baj van. Nem is kicsi. A hátfal pl. cserés, és a csomagtér padlója is csúnyán összegyűrődött - húzatópadra is szükség lesz a javítás során. Cserés továbbá az ötödik ajtó, a lökhárító, alatta a köténylemez, mindkét lámpa, a hátsó ablaktörlő-motor karostul, meg még pár apróság. A pontos kalkuláció még nincs meg, de saccra legalább 350-400 ezres mutatvány lesz - bontott alkatrészekkel. Gyári újakkal még a GTK réme is befigyelhetne.
A következő történt. Tanuló vezetett, 50-el közeledtünk, egyenesen haladva, egy lámpához. Kb. 30 m-re voltunk a megállás helyét jelző vonaltól, mikor a lámpa sárgára váltott. Fékeztünk - intenzíven, de messze nem akkorát, hogy az ABS működésbe lépjen; megálltunk. A tükörbe nézve láttam, hogy a mögöttünk jövő fehér Iveco Daily ránézésre alig lassítva közeledik - aztán BUMM
... óriási ütközés, süketítő csattanás, a fejem hatalmas erővel a fejtámlához vágódik... vagy 10 m-rel előrébb lökött minket, annak ellenére, hogy nyomtam a féket! (Sajnos nem jutott eszembe felengedni, bár akkor meg tutira belökött volna minket a kereszteződésbe, ahol már indultak oldalról a kocsik.)
Szerencsére pillanat alatt került egy önkéntes tanú, aki végig nagyon határozottan és segítőkészen viselkedett. Mondta, hogy katona, és látta a kocsim hátán a kecskeméti repülős matricát, úgyhogy segít
Az Iveco sofőrje persze kezdetben jött azzal, hogy "minek kell a sárgánál megállni"
... aztán pár KRESZ-idézettel leszereltük. Először a felelősségét sem akarta elismerni, mire mondtam, hogy OK, akkor hívjunk rendőrt. Ekkor hirtelen meggondolta magát, és mondta, hogy OK, nem kell rendőr, elismeri ő
... Kitöltöttük a baleseti bejelentőt, és mentünk a dolgunkra. Amúgy masszív azért a Yariska segge
... mert az Iveco orra is csúnyán összetörött, a lökhárítója erősen benyomódott, a hűtőrácsa szétment, a hűtőjéből csorgott a folyadék az útra. Valahogy nem tudtam sajnálni
Főleg, mikor később, az Allianzot felhívva megtudtam, hogy az ipse biztosítása még 2012-ben megszűnt, mert nem fizette a díjat
!
Úgyhogy... Mabiszos kárrendezés lesz. Amúgy respect, mert mindenki, akivel az ügyintézés során kapcsolatba kerültem, informatív volt és segítőkész; az ügymenet gyors és pontos. Hétfőn beszéltem az Allianzzal, kedden a Mabisszal; a Mabisztól még aznap meg is jött az email, hogy a károkozónak nincs érvényes biztosítása; ismét felhívtam őket, elmondták, mi ilyenkor a teendő: ahhoz a biztosítóhoz kell fordulni, akinél a casco-d vagy a köteleződ van. Ők rendezik a károdat, aztán a Mabisz fizet nekik, majd a Mabisz betámadja a károkozót (ha ismert), és megpróbálja rajta behajtani a pénzt. De ez már nem a te bajod.
Ugyancsak még kedden bejelentettem tehát a kárt - ugyancsak az Allianznál, mert náluk van a cascom. Ez este 6-kor történt; másnap reggel már hívott is a kárszakértő, és délután le is zajlott a szemle, elkészült a kárfelvételi jegyzőkönyv. Most arra várunk, hogy megjöjjön a kalkuláció; aztán lakatos barátom munkához is lát.
De szerencsére a kocsi teljesen üzemképes maradt, még a lámpák is működnek; annyi van csak, hogy az ötödik ajtó nem nyitható, és bizonyos fordulatszámokon a kipufogó zörög, mert a meggyűrődött hővédő lemez hozzáér a hátsó dobhoz. De a lényeg, hogy a munkából nem esett ki az autó, tudok vele oktatni. Még (sikeres) vizsgám is volt azóta vele