Úgy tűnik, sikerült pontosan megtalálni az előzőekben részletezett vonyító hang forrását. A generátorban lévő dióda sor a hibás. A tapasztalatok szerint ez jellemző úgy általában a japán autókra, köztük a Toyotára is. Egy idő után (nálam ez ugye 14 év) a diódák közül nehány tönkrement és emiatt jelentkezik a zaj. A generátor gyorcsatlakozojat lehúzta járó motor mellett a szerelő és a vonyitas azonnal megszűnt. Visszadugta és ujra hallható volt a hang.
A dióda sort lehet cserélni, ami kb 12-13000 Ft.
Szereléssel, szerviz díjjal együtt összesen 20000 Ft-ból orvosolva lesz jövő héten.
A töltés mérés egyébként nem mutatott semmi hibát, tehát a generátorral ilyen irányú hiba nincs.
Tegnap végre elhozhattam az autót a szervizből. Kész lett.
Valóban beigazolódott az elsődleges gyanú, hogy a generátor diódáinak hibája miatt jelentkezett a korábban említett, rendkívül zavaró vonyító hang a motortér felől.
Készítettem néhány képet a visszakapott diódahídról, amit végül kompletten kellett cserélni, mert ebben a generátor típusban a diódákat külön nem lehet (nem minden Toyotára jellemző ez, mert pl. a Hiluxon lehet a diódákat is egyenként) cserélni.
A képek alapján látható, hogy maga a híd egy félhold alakú egység, amin van összesen 8db (4db piros és 4db fekete) dióda. Igyekeztem informatív képeket készíteni a hibásakról is, így, látható, hogy a 2db középső diódaszál alján erőteljes fekete elszíneződés, égés nyom látható. Ez jelezte szemrevételezés alapján is a hibát. A szerelő annyit mondott, hogy ezek hibája miatt a generátornak több áramot kellett termelni és részben az erőlködés miatt jelentkezett a vonyító hang.
Látható még, továbbá, hogy két másik dióda tővénél is kialakulóban van némi elszíneződés, jelezvén, hogy az a rész sem egészséges már.
A megoldás a komplett diódahíd cseréje lett, ez bruttó 17.500Ft-ba kerül felénk egy igen tapasztalt és jó hírrel rendelkező villamossági mesternél.
Két oldala így néz ki:
Itt látható a 8db dióda:
Az alábbi képeken, pedig, hogy a tönkrement és a jó dióda között szemre milyen különbség van:
Az egész művelet szereléssel együtt 22500Ft-ba került. Ebből 17500Ft volt a komplett diódahíd a diódákkal, egy minimális szervízdíj (mert a szerelő ex-Toyotásként jelenleg az Opelben dolgozik, ahová csak nyitott munkalappal mehet be autó), valamint 3000 Ft munkadíj.
A generátor összeszerelését követően lehetett ellenőrizni, hogy a fesszabályzó megfelelően működik-e, nos, igen, azzal úgy tűnik semmi baj nincs, nem is volt. A teljes összeszerelést követően töltést is mért a szerelő, mindent rendben talált.
Az autó mostmár újra csendes, menet közben a motorhang szinte nem is hallatszik, vonyítás sehol, kívülről is olyan finom járása van, mint egy svájci órának... ja, nem, mint egy Toyota benzinmotornak.