Akkor érdemes először egy 2ch vagy 4ch erősítővel kezdenem?
Esetleg egy erősítős mélyládát a csomagtartóba?
Egy időben elég sok akusztikai mérést végeztem Brüel&Kjer / Leader műszerekkel kocsikban. Próbáltam kicsit "tudományos" alapon megközelíteni a kérdést; hogyan lehetne normálisabb hangzást elérni, legalább azt a szintet, hogy ne fájjon annyira. Egyébként többet nem is lehet elérni. Az autó alkalmatlan igazi HIFI-re, akárcsak a lakások elsöprő többsége.
Széria hifiről lesz szó. Az alábbi következtetésekre jutottam (nem sok újdonság lesz).
1. Döntő többségben a 100-120 Herz alatti hangok alapvetően kis hang-teljesítménnyel kerülnek sugárzásra. Ez azzal is magyarázható, hogy a kis átmérőjű hangszórómembránokkal, amik ráadásul alacsony hatásfokú zárt dobozokban vannak (az ajtó zár dobozként működik, kevés kivételtől eltekintve) ezt csak tetemes vesztességgel (azaz nagy teljesítménnyel) lehetne megoldani.
2. Spektrumanalizátorral megvizsgáltam számos kocsit, hogy a gördülési zaj milyen frekvenciasávban keletkezik. Jellemzően intenzíven a 0 - 200 Herzen tartományban. Mivel véletlenszerű a fázis, ezért képes kioltani a hifi mély hangjait is. A kioltás mély tartományban a magashoz képest egyébként is viszonylag könnyű, de erre most nem térnék ki, hogy miért. Szóval ezért van az, hogy álló helyzetben, járó motor nélkül még egészen kiegyenlített a hangszín, de elindulás után, mintha elveszett volna a mély.
Mindenféle tudományoskodás nélkül keveset hibázik az, aki olyan pótlólagos mélysugárzó rendszert épít be a kocsiba, ami jellemzően 200 Herz alatt működik. Mert ahogy írtam, ez hiányzik, vagy tűnik el a kocsikból. Ezért:
1. Lehetőleg szabályozható legyen, hogy csak a mély hangokat eressze át (low pass filter). Van számos ilyen erősítő, vagy "aktív" hangfal / hangdoboz.
2. Általában külön szabályozható legyen a teljesítménye.
3. Lehetőség szerint legyen ún. magas-szintű vagy power bemenete, mert így könnyen megcsapolhatjuk pl. a hátsó hangszórókra menő jelet.
Megrendeled neten a cuccot, berakod a kocsiba, tépőzárral rögzíted, belövöd, kipróbálod, ha nem jó, visszaküldöd a kereskedőnek. 8 munkanapon belül indoklás nélkül megteheted. A végleges kialakítást gyors csatlakozókkal, és tépőzárral érdemes megvalósítani, hogy ha szükség van a helyre, akkor pikk-pakk ki lehessen venni a hangdobozt.
Azt is érdemes megfontolni, hogy szép, kiegyenlített hangzást akarsz-e, vagy amolyan "a kanyarban felborulunk a mély hangtól" fajtájút. Nem ismerem a Prius gyári hangképét, de ha gondolod, hozd el, meghallgatom, és megmondom neked, hogy mi kellhet a normális hangzáshoz. Korábban csináltam már párszor ilyet.