Üdv!
Olajcsere otthon témához röviden(?) kapcsolódok. Ha OFF, akkor bocsánat.
Otthon csinálom 2010 tél óta a Carinán, 2009 szeptember óta Marutin, előtte Samarán, Ignisen is.
A lényeg a Carina, az elég alacsony
, és komplett szűrő (nem csak betét), amiről írok. Akna, emelő, árok, stb. nélkül el lehet végezni szükség esetén, most nyáron lemérem, mennyi idő. Otthon lehet hagyni, hogy kicsöpögjön, pontosan lehet feltölteni, sőt, még át is szoktam nézni, nincs-e valami probléma, bár ezt olajcsere nélkül is megnézem néha.
Aki otthon szeretné csinálni, néhány jótanács, ha írhatok ilyet:
1. Melegen, de leállás után legalább fél órával szoktam kezdeni a cserét. Egy jó, alátolható olajgyűjtő kanna, meg egy jó olajszűrő fogó sokat segít.
Nekem ez a fajta még mindent levett:
2. Az új szűrő helye legye tiszta. Az olajszűrő gumi tömítését friss motorolajjal kell vékonyan megkenni, és kézzel ráhúzni - én addig szoktam, ameddig nagyobb erőlködés nélkül tudom húzni, de van, hogy ráírják a szűrőre, hogy mennyire kell meghúzni. A lényeg az, hogy ne folyjon, és kézi erővel húzzuk meg. Fogó eleve deformálhatja a szűrőt, és azzal rátéve következő cserénél szenvedés lehet a vége.
3. A friss olaj betöltése előtt ellenőrizzük, visszatettük-e a leeresztőcsavart? Jobb helyeken cserélik rajta a tömítést - én még soha nem cseréltem, de még most is jók. Ésszel kell meghúzni, aki fél tőle, nyomatékkulccsal
4. Egy tiszta, nagyobb tölcsérrel el lehet kerülni az olaj szétfolyatását. Én egy száraz, 2 literes PET palackoz szoktam félbevágni erre a célra.
5. Az olajat majdnem maximum szintre töltöm, de kicsit várni kell hozzá, hogy lefolyjon az olaj a pálcáig. Betöltő nyílás lezárom, nívópálcát is visszateszem
6. Beindítás után 1-2 percig járatás, leállítás, tapasztalat szerinti idő kivárása, hogy visszafolyjon az olaj a teknőbe (én fél órát szoktam). Mivel a szűrőben marad olaj, ezért kevesebb lesz a pálcán, mint indítás előtt. Megnézem, hogy a szűrőnél ereszt-e?
7. Maximum alá töltöm kevéssel, mert tévedés esetén betölteni könnyebb, mint kivenni belőle. De ha fél szintnél feljebb van, akkor ezt nem is kell (ki hogy dönt), elég akár pár nap múlva újra ellenőrizni, általában hosszabb állás (1 nap) után. Ha kell bele, még lehet tölteni maximumig, főleg aki nézi, mennyit eszik, hogy pontosan lássa.
Alapszabály, hogy mind a túl alacsony, mind a túl magas olajszint káros, tehát sem minimum alatt, se maximum felett ne legyen az olajszint!Akinek van kedve, és otthon megcsinálja, nem egy bonyolult művelet. A fenti lépéseket szerelő, szerviz szerintem nem mind csinálja, mivel ez összesen nap nagyságrend az ellenőrzésekkel, ott erre lehetőség nem lesz. 2000 Ft valóban nem sok egyébként, akinek nincs kedve otthon koszolni magát (én a koszos szerelős ruhámban szoktam csinálni, mivel alá kell feküdni akna/csápos emelő/stb. híján).
Persze aki csináltatja, az is ellenőrizheti utólag a szintet meg a folyásokat is.
De minden esetben fontos, hogy ne kapkodjon, hanem megfontoltan csinálja az ember, a saját felelősségére, mert valóban van több sérülésveszélyes mozzanat a dologban!Ha nagy hiba lenne benne, akkor kérem, hogy javítsátok.