Csak az a kérdés fogalmazódott meg bennem , hogy tudnék olyan példát felhozni az álláspontom bizonyítására , amire azt mondanád , hogy na , ez jó példa ? Attól tartok , hogy aligha . Ha sorra vesszük , amiket az egyes kategóriákról írtál (Executive nem számít mert ott kevesen vannak , kisautó annál inkább mert abban nem a németek favoritját látják a legjobbnak az angolok) , akkor mást nem nagyon tudok leszűrni :hmm: ...
Azt írtad, szerinted objektívek a németek, és ennek alátámasztására hoztál három olyan kategóriát, ahol a német "versenyzőkön" kívül más szinte nem is indul. (Mindemellett azért a Lexus két kategóriában is dobogós az angoloknál, a németeknél ezt kizártnak tartom.) Én erre azt mondtam, hogy ha annyira objektívek lennének mindketten, akkor mondjuk a szupermini kategóriában is haonló eredményeknek kéne születni - ami megintcsak kizárt, ugyanis a briteknél nincs német az első 3-ban.
Ebből mi következik? Az, hogy az objektív mérés ebben a műfajban lehetetlen: az AB-channel4 viszonylatban mindkettő, magát objektívnek valló magazin más eredményekre jut. Az objektív mérés ettől eltér. Objektív mérések alapján a 4 kilós csirke nehezebb a 3,5 kilósnál, a 8 méteres távolugrás nagyobb a 7,95-ösnél, a 9,84-es 100 méter gyorsabb a 9,86-osnál, az 51%-os szavazati arány több a 49%-nál.
Autót nem lehet objektíven mérni. (Természetesen szerintem.)
Egy apróság ennek alátámasztására - remélem, érthető és szemléletes lesz. Egy AB van csak most nálam kéznél (a többi a WC-ben van
). Kinyitottam az ominózus Punto-Polo-Clio összehasonlítás ponttáblázatánál és a Z4-MX5 összehasonlításnál. A pontozás rendszere finoman szólva megkérdőjelezhető. Az egy dolog, hogy a roadstereknél meglévő "Tető" értékelési szempont 20 pontját a helykínálatból és a csomagtérből lecsípett 10-10 ponttal biztosították, de hogy a hajtásláncra adható összesen 200 pontot milyen alapon csoportosították át a kabriók összevetéséhez, egyszerűen nem értem. A kisautóknál a 200 pontból a menetteljesítmények 40, a motorjellemzők/hang 20 pontot ér. A kabrióknál ugyanez 30 illetve 30 pont. Könyörgöm, miért számít a kabrióknál kevésbé a menetteljesítmény, mint a kisautóknál?
Vagy itt van egy másik költői kérdés: ha a pontozásban 20-20 pontot ér a csomagtartó/teherbírás, a sebességváltó és a kormányzás, akkor ez azt jelenti, hogy kabrióépítésnél egy nagy csomagtartóval lehet ellensúlyozni egy szar váltót illetve egy nyúlós, indirekt, visszajelzést nem biztosító kormányzást? Ha igen, akkor mondja meg nekem valaki, hogy hány literrel lehet kiváltani a kormányáttételezésnél plusz fél fordulatot?
Ismétlem magam: autót objektíven mérni nem lehet.
(Csak zárójelben az MX5-Z4 összevetéshez: árfüggetlen értékelésben a BMW 386, a Mazda 384 pontot kapott, többek között köszönhetően a Z4 nagyobb csomagterének [+3 pont], helykínálatának/variálhatóságának [+3 pont], "jobb" tetejének [+6!!! pont; egyébként annyival "jobb" a Z4 teteje, hogy elektromos; a Mazdáé kézi, gyorsabb, és gyakorlatilag nélkülöz minden hibalehetőséget, de ez a németeknél hátrány]. Ez összesen 12 pont... Ha az árat is figyelembe vesszük, akkor a Z4 422 pontot, az MX5 421 pontot kapott. Jól írtam, a különbség 1, azaz egy pont a német javára. Ehhez kapcsolódóan az értékelés a Mazdánál így hangzik: "Drága ugyan az extrákkal dúsan megrakott "3rd generation" széria, de ennek megfelelően exkluzív is. A győzelemhez azonban ennyi nem elég." Bakker, és tényleg, mennyire igazuk van.)...meggyőződésem , hogy NEM nézőpont kérdése , hogy melyik autó a jobb . Szubjektíve lehet ez nézőpont kérdése - objektíve nem . Mint ahogy ez az angol úriember is elismeri , hogy EMOCIONÁLIS alapon vél hiányolni valamit az S-Klasséból . Hadd hozzak egy vicces ellenpéldát : az AB egyik tesztelője az új Lexus GS-ről írt hasonlókat - hogy ti. ez az autó közel áll a tökéleteshez , csak éppen nincs lelke . Na ? Most akkor melyiküknek van igaza ?
A Lexussal kapcsolatban nyilván mindkettőnek. De tudod, az a különbség a német újságíró és Jeremy Clarkson között, hogy Clarkson képes ugyanazt leírni az általa elfogultan szemlélt S-Klasséról és a GS-ről is (olvasd csak el, mit ír a GS-ről), míg a német a Merciről azt írja, "tartózkodó, visszafogott", az ugyanilyen Lexusról pedig azt, "unalmas, lelketlen". A német az új Boráról ódákat zeng, mert nagy a csomagtartója és jó az összeszerelési minősége, Clarkson szerint a világ legunalmasabb autójáról van szó. A német a Polóról azt írja, "decens belsőtér, funkcionális, mértani formák", én azt mondom, "unalmas, ronda fekete plasztikhalom". Ismétlem magam: nézőpont kérdése.
Nem azt mondom, hogy nincs olyan eset, amikor két autó összevetésében ne lehetne megmondani, melyik a jobb. Pl. ha megnézzük a most kapható kocsik közül az alapfelszereltségű Astra Classicot és Corollát, azt mondhatjuk, hogy a Corolla tágasabb, jobb minőségű, jobb a motorja, a váltója, a felszereltsége, tehát a lényeges szempontokat tekintve jobb autó. De két nagyon hasonló színvonalú kocsi közül (lásd Z4 vs. MX5) az egyéni preferenciák tudnak csak dönteni, nem valami kétes szempontok alapján felállított, kétes módszerekkel kitöltött ponttáblázat.