Kedves Yarisosok!
(Nem is annyira) röviden én is beszámolnék 4 hónappal ezelőtt vett, öreg, sokat futott, de amúgy kifogástalan állapotban lévő 1.0-ás Yariskám (alias Pircsi, született Japánban az Úr 2001.-ik esztendejében) eddig megtett 4.500 km-ének fogyasztási adatairól.
Számomra hihetetlen értékeket látok ebben a topicban, én - valószínűleg vezetéstechnikai okokból - a közelébe sem tudok érni. Tudni kell rólam, hogy nem vagyok fiatal tinédzser (48 éves múltam), de szeretek dinamikusan vezetni, ráadásul perverz módon élvezem a kanyargós utakat, az előzéseket, tehát nem csak egyszerűen A-ból B-be szeretnék eljutni, hanem ezt vigyorral a képemen szoktam megtenni.
Az eddig megtett össztáv 90%-a országút (semennyi fizetős autópálya) és csak kb. egytizede városi menet. Jellemzően hosszú útjaim vannak (múlt héten hétfőn például közel 650km: Kalocsa- Budapest, több címen-Győr-Budapest-Debrecen), fele részben munkahelyi indíttatással. Országúton 100-120km/h között járok (célérték 110, előzés közben azért néha a 140 is befigyel egy pillanatra), lakott területen 60-65 körül (GPS-szel a sebességmérő pontatlanságát is bekalkulálva mindig épphogy a közigazgatási bírság határán táncolva). Ha valakit utolérek, azt a - forgalmi helyzet függvényében - a létező legrövidebb időn belül meg is előzöm (100 alatt gázfröccsel vissza 3.-ba, és padlógáz
, 100 fölött csak 4.-be...) . Ilyenkor egyedül utazom, kb. 50-100kg csomaggal. Volt még egy 1500 km-es utunk Erdélyben nejemmel kettesben, hasonló stílusban vezetve, szintén sok csomaggal. A kocsin széles gumi van (185/60 R14), a klímát kb. a megtett össztáv 15-20%-ában használtam. Ezeknek az utaknak a teljes eddigi átlagfogyasztása (párszáz km-es etaponként mérve, majd nullázva) mindig 5,7 - 5,8 liter/100km-re jött ki. Teljesen meg vagyok vele elégedve.
Változás csak most hétvégén volt: vasárnap Kalocsa-Debrecen, majd kedden haza, nagyon hidegben (1-2 fok), odafelé végig szakadó esőben (épp ezért a szokottnál lényegesen lassabban haladva) drasztikusan megnőtt a fogyasztásom: 6,3 liter/100km, melynek az okát nem igazán értem. Előző OFF Renault Thaliám ilyen vezetési stílus mellett jóval többet, stabil 6,8-7,0 litert kért, de télen-nyáron pontosan egyformán.
1. kérdés: A Yaris fogyasztása miért kényes a külső hőmérsékletre? (A gumi tegnap még a nyári volt, ma vettem rá új téliket, ezzel még nincs semmi tapasztalatom)? Ha rossz lenne a termosztátom, akkor gyenge lenne a fűtés, pedig a Pircsié kitűnő!
2. Valamelyik utamon nem kellett sietnem, bőven ráértem, forgalom nulla, így kíváncsiságból lenulláztam a computert, ráálltam - óra szerinti -stabil 100km/h-ra (ami valójában csak 94 a GPS szerint), nem előzgettem senkit sem, és egy bő 50km-es szakaszon átlagfogyasztást mértem: 5,5 liter lett, pedig ennél jóval kevesebbre számítottam. Miért? Nektek hogyan sikerül 5 liter alatti fogyasztásokat csinálnotok? Mennyi vezetési élmény marad meg úgy?
kieg: 5l-t csak óra szerinti 90-nel (valójában ugye 85) tudtam elérni, de akkor pl. a 4. főútvonalon a kamionok (meg mindenki más is) engem kerülgetnének, nem kicsi balesetveszélyt okozva...Ha az enyémnél 3 deci különbség van az "egy jót autóztam" és a "dögunalomban elszenvedtem a munkahelyem miatt 300km-t" között, annyit nekem ez bőven megér. A mostani, hidegben megnövekedett fogyasztást viszont nem egészen értem... (Pár napja volt műszakin, ha lambda-szonda, vagy hasonló baja lenne, akkor az az emissziómérésnél kiderült volna, nem?)
kieg2: ha nem megyek sehová sem, csak 2-3-5km-es rövid utak itt a kisvárosban (bevásárlások, stb), akkor viszont az enyém is tudott (meleg időben is!) 7-8 literes átlagot zabálni!kieg3: a fogyasztást/tankolásokat írom is (mindig csurig töltöm), de az értékek nagyon pontosan egybevágnak a fedcomputerrel.Na, egyelőre ennyi, kösz, ha végigolvasta valaki...