Igen elsősorban a nyersolaj ára határozza meg , de ez mindig is igy volt, az árfolyam csak zavaró tényező
A nagy kerdes viszont az, hogy a nyersolaj vilagpiaci arat mi hatarozza meg. Mert hogy a kereslet a legkevesbe, az biztos. (lasd:
http://www.autonavigator.hu/sztori/jelentosen_csokkent_a_hazai_uzemanyag-fogyasztas_2011-ben-6813)
Az utobbi idoben folyamatosan csak csokkent a benzin iranti kereslet, a gazolaj iranti minimalisan nott.
Tehat ha a hagyomanyos makrogazdasagi "kereslet-kinalat" modellt vennenk alapul, akkor a kereslet csokkenesevel az arnak is inkabb csokkennie kellett volna. Es ezzel nem csak Magyarorszag van igy, Amerikaban is visszaesett, bar errol keves ertelmes forrast talalni (itt egy tavaly szeptemberi:
http://gas2.org/2011/09/29/u-s-gasoline-demand-hits-a-10-year-low/)
Az aremelkedes szinte minden piacon visszavetette a keresletet, az ar ennek ellenere tovabb novekedik. Ami azert erdekes, mert ez teljesen ellene mond a logikanak.
Kgabe jol osszefoglalta azzal a linkelt keppel: akik ebbol meg akarnak gazdagodni, ugy allitjak be az arakat, ahogy akarjak. A birka emberek meg hetrol hetre lenyelik, hogy az elet egyre dragabb es dragabb. Azt kell eszrevenni, hogy valakik hetrol hetre ujabb es ujabb extraprofitot tesznek zsebre, es mindezt addig fogjak csinalni, amig tul sokan le nem rakjak az autoikat. Akkor egy picit visszabb veszik az arakat (lasd junius vege - julius eleje), aztan megint minden kezdodik elolrol.