Ez a kérdés könnyen megválaszolható, és párszor meg is válaszolták. Az új Lexus LS megjelenéséig a világ legjobb autója az aktuális Mercedes S-Klasse volt, megjelenése óta. Most az új LS-nek, úgy néz ki, jó esélyei vannak rá, hogy elhódítsa tõle ezt a címet.
1. Ezt nem tudom komolyan venni, ne haragudj. Annyira eltérõk a különbözõ autókkal szemben támasztott igények, hogy nem lehet a kocsikat
egy skálán mérni. Hogyan vethed össze a céljának tökéletesen megfelelõ Smartot a céljának tökéletesen megfelelõ Porsche 911 Turbóval? Hogyan hasonlíthatod össze a Yaris dízelt a Mercedes Vaneóval? Milyen alapon állapítod meg, jobb-e az Astra a Jeep Wranglernél?
2. Ha elfelejtem a korábbi kinyilatkoztatásod ("
Akármit is magyarázol errõl, nekem ez a véleményem."), mégis megpróbálom komolyan venni azt a nyilvánvalóan értelmezhetetlen fogalmat, hogy a "világ legjobb autója", és elhiszem, hogy az az LS, kérdem én, melyik a jobb: a hibrid, amelyik jobban megy, kevesebbet fogyaszt, csendesebb, környezetbarátabb, vagy a benzines, amelyiknek nagyobb a csomagtartója? Ezt vajon a ponttáblázat, vagy az egyéni igények döntik el?
Mondok egy gyakorlati példát. Egy kollégám prémium nagykocsit akart venni. Megnézte a Lexus GS-t, ami borzasztóan tetszett neki. Kipróbálta a hibridet, ami a tesztek szerint nyilvánvalóan jobb lenne, mint a benzines, és el volt tõle ájulva. Aztán felnyitotta a csomagteret - és vett egy Merci E320CDI-t.
Nem mindig jók a tesztek, mert nem mindig tükröznek valós vevõi igényeket. Ezekre támaszkodni: tévút.
Vakhitet emlegetsz amúgy velem kapcsolatosan, ami téves, mert a részemrõl nem "hitrõl" van szó, hanem igényrõl. Igényrõl arra, hogy az autókat el tudjam helyezni egy skálán: jobb autó, rosszabb autó... és erre rendelkezésre álljon egy viszonyítási rendszer. Ezek számomra az új autók tekintetében a tesztek, illetve a használt autók megítélésére -a tesztek mellett- a megbízhatósági statisztikák és a vevõ-elégedettségi felmérések.
Szeretném, hogy belásd, hogy fölösleges és sehová sem vezet az igényed. Egyrészt kijelented, hogy a világ legjobb autója az S-Klasse (vagy a Lexus LS, végülis mindegy), amit ugye tesztekre alapozol. Aztán hozzáteszed, hogy a véleményedet megbízhatóság és vevõelégedettség formálja. Namost kérdem én sarkítva: hogy lehetett évekig az S-Klasse a világ legjobb autója, ha sem megbízhatóságban, sem vevõelégedettségben nem veszi fel a versenyt egy végtelenül pórias Toyotával sem? Hogyan súlyozod ezt a három információforrást? Miért pont úgy?
Lássuk be, ez mûködésképtelen.
Azonos célra készült autókat talán van értelme egy, az adott célhoz igazodó tesztrendszerrel összevetni. Még ebbõl is kimarad az ízlés, a benyomás (kivéve "minõségérzet", éljenek a VW-k), a szubjektum, a várható megbízhatóság, az értéktartás, a lopásveszély, az image és az egyéni igények, magyarul minimális azoknak a száma, akik csak a tesztek alapján a legjobb döntést tudják hozni, és õket sem lehet magabiztosan kiválasztani. De különbözõ célra való kocsikat egy egységes tesztrendszerrel mérni teljességgel értelmetlen, fölösleges, félrevezetõ.